Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Om det sen beror på en större medvetenhet om saker och ting, eller om tiderna förändrats och pedofilin blivit mer utbredd, vet jag inte. Men mycket är annorlunda idag.
Det handlar nog om medvetenheten och att barnen tas på allvar, förr var det ju "ja ungar hittar på så mycket" och så var det glömt och vem ville stöta sig med släktingen fabrikör Julius som hade egen fabrik och gav så fina julklappar, inte kunde väl han,,,,,, :confused: Sen fanns ju inte internet heller så det var svårare att fysiskt spåra upp peddoäcklen också vilket idag går att göra digitalt, synd bara att man riskerar en förtalsanmälan om man nämner att nya grannen i andra porten just avtjänat ett straff för pedofili.

Om de inte vet att det är fel varför nekar de till allt möjligt? Varför döljer de? Varför har de slutna rum på nätet för att visa sina videor på drogade våldtagna fruar, om de tror att hon är med på det?

Nej, män vet, men bryr sig inte, konsekvenserna är obefintliga nästan.
Det finns väl massor av saker som man vill hålla privat utan att man för den skull anser att det är fel.

Det handlar nog om medvetenheten och att barnen tas på allvar, förr var det ju "ja ungar hittar på så mycket" och så var det glömt och vem ville stöta sig med släktingen fabrikör Julius som hade egen fabrik och gav så fina julklappar, inte kunde väl han,,,,,, :confused: Sen fanns ju inte internet heller så det var svårare att fysiskt spåra upp peddoäcklen också vilket idag går att göra digitalt, synd bara att man riskerar en förtalsanmälan om man nämner att nya grannen i andra porten just avtjänat ett straff för pedofili.
Det är inte riktigt så lätt heller numera. Det är liksom en googling bort hur man döljer sina digitala spår. Och det är LÄTT. Vi pratar enskilda knapptryckningar som gör att polisen med de resurser de har idag tyvärr går bet. Om de då inte får misstankar irl, söker upp personen och beslagtar alla deras digitala apparater. Då åker de fast lättare. Men vägen dit är rätt så lång tänker jag.

Jag själv som är rätt rejält oteknisk kommer med lätthet in på sidor som är blockerade i Sverige, tar bort skrivskydd på filer med en knapptryckning osv osv. Om man bara klarar av att följa en enkel steg för steg instruktion så är sånahär saker LÄTT.

När Brooke Shields visades upp, som knappt 12 år, både i TV och i Playboy, var det inte för att hon var en duktig skådespelerska, utan för att hon ansågs sexig av männen.
Och av kvinnorna.
De ville vara som hon, sexiga.
Hon gjorde reklam för Calvin Klein jeans.
Och alla ville ha de jeansen.

Så kvinnor upprätthåller också könsmaktsordningen.
Jag kunde ju tycka att åtminstone kvinnor kunde sluta upp med det.
Eftersom att de inte är vinnarna utan de är förlorarna.

Ja, det absurda är ju att den som reagerar på det absurda (som du, på den här låten) är den som stör stämningen och krånglar. På samma vis som när man säger till om att någon uttrycker sig rasistiskt (detta gör tyvärr jag ibland hos min svåger). Den som ifrågasätter eller markerar, är den som är socialt jobbig och stör stämningen. Och, faktiskt, är ofta den som blir socialt bestraffad. Mycket mer troligt att den som säger till blir det, än att den som sa det rasistiska blir det. Teoretiskt vill jag tro att när tillräckligt många har sagt till tillräckligt många gånger, så blir det tvärtom - men tyvärr finns det ju ingen garanti för en sådan ringar på vattnet-effekt.

När det gäller förskolan dock, så har du ju ändå styrdokument och sådant på din sida. Skulle personalen framhärda och säga att sången är rolig och barnen gillar den, då kan det kanske bli dags att prata med rektor om förskolans generella policy ifråga om jämställdhet.

Jag håller med. Så ser vi ju också vad som sker när människor inte krånglar, människor avhumaniseras och utnyttjas.

Jag känner mig faktiskt inte helt nöjd med förskolans svar, och det lämnade en dålig känsla i magen. De skriver att de förstår mina tankar, men att de lyssnat på låten när de dansat ibland och att den är önskad av barnen. Men om jag vill så kan de ta bort den. Jag känner mig besviken. Jag hade en förhoppning om att den varit på någon spellista utan att de noterat den, eller att någon vikarie varit ansvarig senaste dagarna, och att de självklart skulle se till att den inte spelas. Jag hade hoppas att de själva hade det omdömet. Nu blir det jag som får vara suris och bestämma att den ska tas bort.

Fine, jag kan vara suris. En del av mig kände för att svara så. "Om ni inte har det omdömet själva så får jag väl vara surisen då och be er ta bort den". Men jag valde en annan strategi, att sänka garden lite och berätta om min oro. Jag förklarade att jag känner en stor oro över att samhällsutvecklingen för kvinnor verkar gå bakåt, och att jag försöker lyfta diskussionen från den platsen jag står på och röja undan den värsta misogynin som jag ser i min närmsta omvärld. Att de får se min förfrågan i ljuset av det, en orolig mamma, och att även om jag förstår att det för barnen är en rolig låt om sommar och sol så ber jag dem ta bort den. Om det gav min förfrågan mer tyngd eller om de viftar bort mig som galen-panna gör detsamma. Jag kan bara göra mitt bästa och jag hoppas att jag lyckats lyfta både frågan om kvinnofientlig musik och en oro för utvecklingen som kanske ändå sått ett frö hos någon.

Det finns väl massor av saker som man vill hålla privat utan att man för den skull anser att det är fel.
Varför är det alltid så att så fort män gör något så ursäktas de med att de inte förstår bättre eller vet bättre, medan när kvinnor gör något får man satan i gatan ta ansvar och inga förklaringar finns ens att yppa?

Nej. de vet vad de gör. Konsekvenserna är obefintliga.

Nej de vet inte att det är fel.
Och det är ett av problemen.
De tror att de har rätt till att använda kvinnor för sin egen sexualitet.
Eller är övertygade om att kvinnan ville det.

Det är enligt logiken att hon var ju där för att hon ville.
De är fullständigt övertygade i sin fantasi.
Jojomen. Män är fullt medvetna om att allt från gränslöst beteende mot kvinnor (och barn) till de grövsta övergreppen är längs hela skalan från fel till kriminellt. De gör det de gör ändå.

Jag håller med. Så ser vi ju också vad som sker när människor inte krånglar, människor avhumaniseras och utnyttjas.

Jag känner mig faktiskt inte helt nöjd med förskolans svar, och det lämnade en dålig känsla i magen. De skriver att de förstår mina tankar, men att de lyssnat på låten när de dansat ibland och att den är önskad av barnen. Men om jag vill så kan de ta bort den. Jag känner mig besviken. Jag hade en förhoppning om att den varit på någon spellista utan att de noterat den, eller att någon vikarie varit ansvarig senaste dagarna, och att de självklart skulle se till att den inte spelas. Jag hade hoppas att de själva hade det omdömet. Nu blir det jag som får vara suris och bestämma att den ska tas bort.

Fine, jag kan vara suris. En del av mig kände för att svara så. "Om ni inte har det omdömet själva så får jag väl vara surisen då och be er ta bort den". Men jag valde en annan strategi, att sänka garden lite och berätta om min oro. Jag förklarade att jag känner en stor oro över att samhällsutvecklingen för kvinnor verkar gå bakåt, och att jag försöker lyfta diskussionen från den platsen jag står på och röja undan den värsta misogynin som jag ser i min närmsta omvärld. Att de får se min förfrågan i ljuset av det, en orolig mamma, och att även om jag förstår att det för barnen är en rolig låt om sommar och sol så ber jag dem ta bort den. Om det gav min förfrågan mer tyngd eller om de viftar bort mig som galen-panna gör detsamma. Jag kan bara göra mitt bästa och jag hoppas att jag lyckats lyfta både frågan om kvinnofientlig musik och en oro för utvecklingen som kanske ändå sått ett frö hos någon.
Vilket okunnigt, aningslöst och korkat svar. Det är inget problem med låten, problemet är ditt så då kan de ta bort den för din skull. Exakt som att säga ”jag ber om ursäkt om jag sårat någon” istället för ”jag ber om ursäkt för att jag sårat någon”

Varför är det alltid så att så fort män gör något så ursäktas de med att de inte förstår bättre eller vet bättre, medan när kvinnor gör något får man satan i gatan ta ansvar och inga förklaringar finns ens att yppa?

Nej. de vet vad de gör. Konsekvenserna är obefintliga.
Det är en del av problemet.
Och orsaken till att män inte kommer att lösa problemet.
Av den enkla anledningen att de inte vill.

Vi kan jämföra det med slaveriet.
Slavägare ville inte bli av med sina privilegier.
Och vita män ville inte hamna i onåd hos andra vita män även om de var slavägare.

Det handlar inte om någon ursäkt utan om att det, som i de flesta fall, är de utsatta som måste lösa sina problem av den enkla anledningen att ingen annan gör det åt dem.

Jojomen. Män är fullt medvetna om att allt från gränslöst beteende mot kvinnor (och barn) till de grövsta övergreppen är längs hela skalan från fel till kriminellt. De gör det de gör ändå.
Skulle vilja gilla ditt inlägg många gånger men går bara en. Håller med exakt.

Och att hävda att män inte förstår att det är fel är ju på ett sätt, att frånta dem ansvar och skuld.

Du har fått svar från förskolan att "de" skriver......
Är det personalen som har svarat eller är det rektorn?

Det är en del av problemet.
Och orsaken till att män inte kommer att lösa problemet.
Av den enkla anledningen att de inte vill.

Vi kan jämföra det med slaveriet.
Slavägare ville inte bli av med sina privilegier.
Och vita män ville inte hamna i onåd hos andra vita män även om de var slavägare.

Det handlar inte om någon ursäkt utan om att det, som i de flesta fall, är de utsatta som måste lösa sina problem av den enkla anledningen att ingen annan gör det åt dem.
Det är skillnad på att inte vilja bli av med privilegier och att inte vilja hamna i onåd och att inte veta att det är fel/inte förstå att det är fel.

Ja därför att de tycker att de har rätt till det.

De är medvetna om att vissa människor tycker att det är fel och att det kan bli obekvämt att bli avslöjad.
Men de har inte en egen åsikt om att det är fel.
Deras åsikt är att de gör rätt.
Det är absolut skruvat.

Jag tycker du förminskar mina inlägg (i den här frågan) genom att i princip mena att jag är för burqa. Eller att jag har internaliserad misogyni. Det är en ganska respektlös beskyllning. Och ja, jag vet vad det innebär och känner inte igen mig i begreppet. Men det är ju omöjligt att diskutera här.

När Brooke Shields visades upp, som knappt 12 år, både i TV och i Playboy, var det inte för att hon var en duktig skådespelerska, utan för att hon ansågs sexig av männen. Det var de som använde henne som sexobjekt. Hade man insett det då, eller snarare insett det olämpliga och respektlösa mot Brooke, hade hon varasej hamnat i Playboy eller intervjuats av den mannen (jag vet inte om du sett intervjun?).

Och ja, barn ska dansa, vilt och hejdlöst. Både små barn och äldre.

Nu halmgubbar du ganska rejält.

Du kallade mina slutsatser märkliga och fåniga vilket jag aldrig gjort med dina åsikter, jag håller bara inte med om dem. Sedan sexualiserar du återigen en dans som inte skiljer sig så mycket från tex magdans samt att när du säger att den är olämplig för barn (underförstått flickor) så säger du att de ska passa sig för hur de beter sig så de inte väcker sexuella känslor hos män.

Att du inte känner igen dig gällande internaliserad misogyni är snarast bekräftade att du är inne i ett sådant tänk. Jag har själv uttryckt sådana åsikter innan jag insåg vad det var och det var en process att ändra mitt tankesätt. Ett resultat av det är att jag ser inget sexuellt i en flicka som dansar med vickade höfter, jag ser en flicka som upptäcker rörelseglädjen i sin kropp.

Men visst, fortsätt vara grindvakt för patriarkatet. Förvänta dig bara inte att vi andra tänker vara det.

Edit: Och du har fortfarande inte svarat på om magdans är ok för barn eller om det är för sexuellt laddat också.

Ursäkta men fy fan vad dåligt av dem.

Allvarligt. Jag vet inte vad jag ska säga.

Senast ändrad:
Då får vi lita på deras kunskap att dom vet vad dom gör.
Det blir ju mer o mer i samhället att man ska lyssna mer på vad barnen tycker och vad dom vill. Nu verkar man ju göra det och pedagogen ser att barnen tycker det är kul. Låt barnen ha kul o dansa o tjoa efter den musik dom gillar :)
Jisses!

Vissa saker är förbjudna för barn och det av väl grundade orsaker.
Jag hoppas verkligen att du inte tycker att barnförbjuden film också är okej på förskolan?
För att barnen vill det.

Har du läst texten?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka