Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Vem är det som sexualiserar barnen?
Och är inte det i så fall ett problem för betraktaren?

Barnen lägger inte in den värderingen i rörelsen.
De vet bara att deras idol gör så och de vill vara som sin idol.
Jo, men vissa saker ÄR sexuella. Det finns massor av exempel på sånt vi inte menar att barn ska blandas in i, oavsett om de själva begriper det eller ej. Just twerkandet som Miley Cyrus gjorde populärt ÄR sexuellt, medvetet sexuellt. Och nånstans sätter vi ändå en gräns för sexualiserande av just barn. Annars finns det liksom inga begränsningar alls kring hur barn får framställas.

Och just detta, att barn vill göra som sina idoler, är ju inte alltid oproblematiskt överlag. Om barnen inte har vettiga vuxna som förklarar sammanhang.

Jag visste att jag skulle få de svaren och självklart vet jag precis det där. Det var därför jag la till "att bete sig som as". Men tråden handlar om grova sexuella övergrepp av män på kvinnor och att koka ner det till att barn uppfostras olika, det håller jag helt enkelt inte med om.

Gruppen kvinnor låter blir att begå grova sexuella övergrepp. Då borde gruppen män också kunna låta bli det.
Jag ser ingen motsättning i att man till stor del kan koka ner övergrepp till just att människor formas in i olika könsroller, dels under barndomen men också fortsatt i vuxenlivet, och att gruppen män borde kunna låta bli att begå övergrepp.

Utöver att man formas av samhället så har man ju förhoppningsvis också ett kritiskt tänkande och en någorlunda fri vilja man kan använda sig av. Män väljer ju då sannolikt att fortsätta på det av samhället inslagna spåret för att det i någon mån gynnar dem men de hade helt klart kunnat välja annorlunda.

Så kommer dottern och vill byta låt till sitt disco i vardagsrummet:

"Jag vill ha den här... Markoolio, sommar och sol!"
"Mhmm.. har du hört den på förskolan?"
"Ja!"
"Okej. Nej du får välja en annan."

Det blir nog ett mail till förskolan. Dottern kan inte låtar, och kommer inte ihåg låtar, som spelats i förbifarten någon gång utan den måste ha spelats mycket. De får tycka att jag är häxan surtant men som sagt, det är nolltolerans från mig nu.
Det är en ironisk text som inte är lämplig före 15.
Som barnförbjuden film.

Ju rikare dom är ,ju större svin är dom!
Inte alltid, men ofta och eftersom dom är rika så tror dom ju att dom är guds gåva till kvinnorna eftersom dom tror att kvinnorna är nåt sorts handelsobjekt. Jag vill inte kalla dom rövhatt utan äkta skitstövlar istället.:turd:

Sen finns ytterligare ett fenomen där det ibland spårar ur rejält och det är svensexorna, en nykter normal människa hade aldrig fallit för grupptrycket att ha sex med nån som inte vill så därför ser man till att genom grupptryck först fylla brudgummen och sen mer eller mindre tvinga honom att begå våldtäkt där samma gäng sett till att kvinnan som är inbjuden är mer eller mindre intoxinerad av alkohol eller droger. Vidrigt är bara förnamnet.:yuck:

Verkligen.

Sen tänker jag att det, utöver vad barnen eventuellt lär sig eller inte lär sig, handlar om en samhällsnorm oss vuxna emellan. Vilka texter eller sammanhang är ”inte så farliga?” När är man en jobbig-morsa? Är det okej att reagera på saker och hur pratar vi med varandra när något skaver? Jag vill gärna att det ska vara högt till tak, att vi kan fråga saker och uttrycka oro utan att det behöver bli så himla ängsligt och jobbigt. Så därför valde jag också att vända mig till pedagogerna direkt den här gången, i stället för att höra av mig till rektorn. Jag insåg att det såklart är bäst att prata med de som är ansvariga för gruppen och som sannolikt vet mer. Än deras chef.
Ja, det absurda är ju att den som reagerar på det absurda (som du, på den här låten) är den som stör stämningen och krånglar. På samma vis som när man säger till om att någon uttrycker sig rasistiskt (detta gör tyvärr jag ibland hos min svåger). Den som ifrågasätter eller markerar, är den som är socialt jobbig och stör stämningen. Och, faktiskt, är ofta den som blir socialt bestraffad. Mycket mer troligt att den som säger till blir det, än att den som sa det rasistiska blir det. Teoretiskt vill jag tro att när tillräckligt många har sagt till tillräckligt många gånger, så blir det tvärtom - men tyvärr finns det ju ingen garanti för en sådan ringar på vattnet-effekt.

När det gäller förskolan dock, så har du ju ändå styrdokument och sådant på din sida. Skulle personalen framhärda och säga att sången är rolig och barnen gillar den, då kan det kanske bli dags att prata med rektor om förskolans generella policy ifråga om jämställdhet.

Jo, men vissa saker ÄR sexuella. Det finns massor av exempel på sånt vi inte menar att barn ska blandas in i, oavsett om de själva begriper det eller ej. Just twerkandet som Miley Cyrus gjorde populärt ÄR sexuellt, medvetet sexuellt. Och nånstans sätter vi ändå en gräns för sexualiserande av just barn. Annars finns det liksom inga begränsningar alls kring hur barn får framställas.

Och just detta, att barn vill göra som sina idoler, är ju inte alltid oproblematiskt överlag. Om barnen inte har vettiga vuxna som förklarar sammanhang.
Hur tänker du att man skall förklara detta för barnen då?
Varför de inte får göra som sin idol.

Är den orsaken något de behöver veta?
Mår de bättre av att veta det!
Vem vinner på att de vet varför de inte får röra sig så?

Eller skall de förbjudas utan någon förklaring?
Kanske förbjuda barnen att titta på Miley Cyrus?

Jag tycker inte att detta har någon vare sig enkel eller självklar lösning.

Förbjud Mello och ESC för barn. Är så mycket sexism och sexualisering där

Men är inte talesättet "alla känner någon som blivit våldtagen, men ingen känner en våldtäktsman"? De flesta av männen på hemsidan verkar ju normala utåt, familjefäder, omtyckta medarbetare och liknande.

Det är ju en av anledningarna till att det är svårt att få någon dömd för våldtäkt, så många tänker; men han skulle ju aldrig... och så är det plötsligt ingen som tror på offret.
Exakt, EXAKT! I dom lugnaste vattnen går dom fulaste fiskarna och jag glömmer aldrig när en av samhällets stöttepelare fick poliseskort i en razzia, han hade tusen ursäkter över varför han fanns i lokalen, det var det sista någon hörde av honom, han fick ett litet enkelrum på statens bekostnad en tid vet jag, det var mycket som flöt upp i den razzian.:devil:

Jag ser ingen motsättning i att man till stor del kan koka ner övergrepp till just att människor formas in i olika könsroller, dels under barndomen men också fortsatt i vuxenlivet, och att gruppen män borde kunna låta bli att begå övergrepp.

Utöver att man formas av samhället så har man ju förhoppningsvis också ett kritiskt tänkande och en någorlunda fri vilja man kan använda sig av. Män väljer ju då sannolikt att fortsätta på det av samhället inslagna spåret för att det i någon mån gynnar dem men de hade helt klart kunnat välja annorlunda.
Ja det är ju det där med tänkande och vilja man efterlyser. Männen som gör sånt här VET att det är fel. Men de gör det ändå.

Var menar du (och hur) man ska dra gränser för sexualisering av barn? Vilken typ av sexualisering är ok och får räknas som befriande och/eller empowering? Och jag pratar alltså om just barn nu, inte mogna vuxna.

Ja det är ju det där med tänkande och vilja man efterlyser. Männen som gör sånt här VET att det är fel. Men de gör det ändå.
Nej de vet inte att det är fel.
Och det är ett av problemen.
De tror att de har rätt till att använda kvinnor för sin egen sexualitet.
Eller är övertygade om att kvinnan ville det.

Det är enligt logiken att hon var ju där för att hon ville.
De är fullständigt övertygade i sin fantasi.

Det är väl stor skillnad på om de härmar något de har sett på tv, eller om rörelserna lärs ut och uppmuntras av dansläraren.

Var menar du (och hur) man ska dra gränser för sexualisering av barn? Vilken typ av sexualisering är ok och får räknas som befriande och/eller empowering? Och jag pratar alltså om just barn nu, inte mogna vuxna.
Jag undrar hur man skall förklara för barnen vad som är okej och inte okej?

Vuxna skall ju aldrig sexualisera barn.
Men där är det för mig lättare att veta hur jag skall bemöta sådant.

När jag växte upp lekte vi hej vil, klättrade i träd, byggde kojor, tillverkade egna pilar och bågar som vi sköt med mm och det var aldrig någon skillnad varesig på kläderna eller vilket kön det var, vi lekte tillsammans.
Exakt så har jag också vuxit upp, vi var ett blandat kompisgäng som höll ihop i vått och torrt och blev vi badsugna på sommaren när vi var ute och cyklade och senare när vi fick moppe eller hade tagit körkort och skaffat bil så var det bara av med kläderna och hoppa i, ingen som helst tanke på nåt sexuellt, ingen glodde eller tafsade och för oss var det helt normalt att bada näck hela gänget.

Hm... Jag förstår vad du menar! Men det som de twerkande barnen visade upp var inte vad jag direkt menar med dans i de avsnitten och hade definitivt en starkt sexuell underton - de hade massor av andra dansrörelser som inkluderade höfter etc så det var inte direkt nödvändigt för just det. Och självklart ska kvinnor känna sig empowered och uttrycka rå kvinnorkraft, men detta var barn! Små barn. (Och nej, det var inte jag som påpekat och fått twerkandet uppflyttat till 12+, det var flera andra föräldrar som reagerat.)

I övrigt var danstimmarna i den föreningen fantastiska och befriande och väldigt nyttiga på alla tänkbara vis.
Jag tror att det blir en generationskrock här. Själv tycker jag också att det är extremt utmanande att twerka men mina barn har inte alls den bilden. Det är liksom helt normalt och inget konstigt alls.

Meeeen herregud, nu drar du märkliga slutsatser! Jag orkar inte ens argumentera, det är så fånigt. Jag tycker att alla kvinnor ska vara bekväma i sin sexualitet, få uttrycka den som de vill utan "hänsyn" till hur män reagerar etc. Fram med lust och uttryck och, som du skrev, rå kvinnokraft. MEN jag tycker samtidigt att BARN inte ska sexualiseras från tidig ålder - och det twerkande som i det här fallet Miley Cyrus (som jag fö gillar enormt!) drog igång ÄR starkt sexuellt samtidigt som de små barnen som utför det inte har en aning om det. Och det handlar verkligen inte om att de "ber om det". Vi har, tack och lov, kommit en bit från sexualiserande av barn om man t.ex. tar Brooke Shields, som figurerade som 12-åring i Playboy, som "sexig". Det hade aldrig släppt igenom idag.

Osv.

Men jag tänker inte skriva mer om just den saken i tråden.

Tack för ditt förminskande av mitt inlägg, det är sällan jag blir så bagatelliserad av en kvinna *grov ironi om det inte var tydligt* Det är i allmänhet män jag får det ifrån :grin:

Det DU som sexualiserar twerkande. Anser du att barn inte ska få dansa magdans heller? Plus att när du sexualiserar twerkande så gör du EXAKT samma sak som vuxenvärlden gjorde med Brooke Shields när hon var ung.

Eftersom dina kunskaper i genusteori verkar halta mer än mina (jag är inte formellt utbildad i det - jag har plockat upp lite på vägen sas) så tipsar jag om att kolla upp internaliserad misogyni. Till att börja med.

Nej de vet inte att det är fel.
Och det är ett av problemen.
De tror att de har rätt till att använda kvinnor för sin egen sexualitet.
Eller är övertygade om att kvinnan ville det.

Det är enligt logiken att hon var ju där för att hon ville.
De är fullständigt övertygade i sin fantasi.
Om de inte vet att det är fel varför nekar de till allt möjligt? Varför döljer de? Varför har de slutna rum på nätet för att visa sina videor på drogade våldtagna fruar, om de tror att hon är med på det?

Nej, män vet, men bryr sig inte, konsekvenserna är obefintliga nästan.

Tack för ditt förminskande av mitt inlägg, det är sällan jag blir så bagatelliserad av en kvinna *grov ironi om det inte var tydligt* Det är i allmänhet män jag får det ifrån :grin:

Det DU som sexualiserar twerkande. Anser du att barn inte ska få dansa magdans heller? Plus att när du sexualiserar twerkande så gör du EXAKT samma sak som vuxenvärlden gjorde med Brooke Shields när hon var ung.

Eftersom dina kunskaper i genusteori verkar halta mer än mina (jag är inte formellt utbildad i det - jag har plockat upp lite på vägen sas) så tipsar jag om att kolla upp internaliserad misogyni. Till att börja med.
Jag tycker du förminskar mina inlägg (i den här frågan) genom att i princip mena att jag är för burqa. Eller att jag har internaliserad misogyni. Det är en ganska respektlös beskyllning. Och ja, jag vet vad det innebär och känner inte igen mig i begreppet. Men det är ju omöjligt att diskutera här.

När Brooke Shields visades upp, som knappt 12 år, både i TV och i Playboy, var det inte för att hon var en duktig skådespelerska, utan för att hon ansågs sexig av männen. Det var de som använde henne som sexobjekt. Hade man insett det då, eller snarare insett det olämpliga och respektlösa mot Brooke, hade hon varasej hamnat i Playboy eller intervjuats av den mannen (jag vet inte om du sett intervjun?).

Och ja, barn ska dansa, vilt och hejdlöst. Både små barn och äldre.

Senast ändrad:
Exakt så har jag också vuxit upp, vi var ett blandat kompisgäng som höll ihop i vått och torrt och blev vi badsugna på sommaren när vi var ute och cyklade och senare när vi fick moppe eller hade tagit körkort och skaffat bil så var det bara av med kläderna och hoppa i, ingen som helst tanke på nåt sexuellt, ingen glodde eller tafsade och för oss var det helt normalt att bada näck hela gänget.
Jag minns en bok jag hade som liten, som handlade om en liten flicka på sommarlov. Boken var i svartvitt (detta var längesedan...) och i princip hela boken igenom var hon naken. Helt naken på alla bilderna - utan censur eller döljande av några detaljer. Jag tyckte boken var jättefin men den hade ALDRIG kunnat släppas idag. Om det sen beror på en större medvetenhet om saker och ting, eller om tiderna förändrats och pedofilin blivit mer utbredd, vet jag inte. Men mycket är annorlunda idag.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka