Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Jisses!

Vissa saker är förbjudna för barn och det av väl grundade orsaker.
Jag hoppas verkligen att du inte tycker att barnförbjuden film också är okej på förskolan?
För att barnen vill det.

Har du läst texten?
Men nu är inte låten förbjuden eller cencurerad i förskolorna

Ingenting har förändrats sedan 1950-talets urkonservativa, sexistiska män i USA (country dessutom som är det mest konservativa och misogyniska av alla). Och att vissa kvinnor redan då stod upp och sjöng sanningen.

Det är väl stor skillnad på om de härmar något de har sett på tv, eller om rörelserna lärs ut och uppmuntras av dansläraren.
Ja det är väl en enorm skillnad kan jag tycka.

Nu har inte jag barn men om jag hade en 7-årig flicka som kom hem och berättade att idag på dansen har läraren lärt oss att skaka rumpa på si och så vis så hade jag nog blivit lite smått förbannad faktiskt och starkt tveksam till både omdömet hos den instruktören och vad de egentligen pysslade med därborta. Det är en sak att barn ser på och efterapar sina idoler i musikvideos eller trendande danser på sociala medier eller annat som de nås av spontant i sina liv. Det är naturligt att utforska allt möjligt och det är inget konstigt med det. Eller om man som förälder dansar så själv av någon anledning och barnet ser och vill prova göra samma som man själv gör, det kan säkert bli något som man skrattar och har roligt över tillsammans. Det är en sak.

Att däremot från vuxenvärldens håll i mer gemensamma rum aktivt lära ut danser som har en starkt sexualiserad underton till barn, eller övervägande flickor som i det här fallet, för att de sedan ska visa upp den dansen för ett gäng inte bara andra barn utan även vuxna inklusive sådana de inte själva känner? Nej. Det har en innebörd som barnen aldrig har fått en riktig möjlighet att ta ställning till eftersom de inte fullt ut förstår alla de sammanhangen som en sexualiserad dans ofta görs i.

De kommer möta gott om sexualiserat innehåll i sina liv förr eller senare ändå, det är inget man behöver aktivt peppra barn med innan de ens fyllt 12 år.

Ja det är väl en enorm skillnad kan jag tycka.

Nu har inte jag barn men om jag hade en 7-årig flicka som kom hem och berättade att idag på dansen har läraren lärt oss att skaka rumpa på si och så vis så hade jag nog blivit lite smått förbannad faktiskt och starkt tveksam till både omdömet hos den instruktören och vad de egentligen pysslade med därborta. Det är en sak att barn ser på och efterapar sina idoler i musikvideos eller trendande danser på sociala medier eller annat som de nås av spontant i sina liv. Det är naturligt att utforska allt möjligt och det är inget konstigt med det. Eller om man som förälder dansar så själv av någon anledning och barnet ser och vill prova göra samma som man själv gör, det kan säkert bli något som man skrattar och har roligt över tillsammans. Det är en sak.

Att däremot från vuxenvärldens håll i mer gemensamma rum aktivt lära ut danser som har en starkt sexualiserad underton till barn, eller övervägande flickor som i det här fallet, för att de sedan ska visa upp den dansen för ett gäng inte bara andra barn utan även vuxna inklusive sådana de inte själva känner? Nej. Det har en innebörd som barnen aldrig har fått en riktig möjlighet att ta ställning till eftersom de inte fullt ut förstår alla de sammanhangen som en sexualiserad dans ofta görs i.

De kommer möta gott om sexualiserat innehåll i sina liv förr eller senare ändå, det är inget man behöver aktivt peppra barn med innan de ens fyllt 12 år.
Frågan är också om de hade lärt ut den här dansen om barnen varit 99% pojkar?

Om svaret är nej, vilket jag faktiskt tror att det är, så handlar det också om att man lär ut en förväntad könsroll.

Känns väldigt amerikanskt att tycka att barn inte ska lyssna på vissa låtar - och en rätt farlig väg att gå med den typen av censur. Tror knappast det är musik som påverkar vad män gör mot kvinnor.

Känns väldigt amerikanskt att tycka att barn inte ska lyssna på vissa låtar - och en rätt farlig väg att gå med den typen av censur. Tror knappast det är musik som påverkar vad män gör mot kvinnor.
Det är texten.
Den är lika olämplig för barn som erotiska noveller.

Och jag hoppas verkligen att ingen läser erotiska noveller för förskolebarn.

Jag förstår din poäng men jag tycker ändå att om barnen inte är tillräckligt gamla för att en ska kunna problematisera innebörden i vissa texter är det bättre att vänta med sådan musik.

Det är ju inte fråga om att rakt av censurera utan att vissa texter är lämpliga vid en viss ålder, precis som vissa filmer.

Har du läst texten?
Nej, varför skulle jag det. Det räckte väl att lyssna på olika radiokanaler där den gick på högvarv :). Sen turnerade han i parkerna med låten där arrangörer, vuxna och barn satt o sjöng med och 👏. Alla var nöjda o glada. Han var med i Statstelevisionen också och sjöng den i olika program som tex Så ska det låta. Alla artister och publicum i programmet hyllade honom.

Nej, varför skulle jag det. Det räckte väl att lyssna på olika radiokanaler där den gick på högvarv :). Sen turnerade han i parkerna med låten där arrangörer, vuxna och barn satt o sjöng med och 👏. Alla var nöjda o glada. Han var med i Statstelevisionen också och sjöng den i olika program som tex Så ska det låta. Alla artister och publicum i programmet hyllade honom.
Så då kan du texten då?

Den texten är lika olämplig för förskolebarn som erotiska noveller är.
Men det kanske inte du tycker?

Fast censur är det ju inte. Man väljer vad barnen ska lyssna på och det borde vara lätt att inte välja
Hej Lisa du é fin ida och gud va du dansar bra.
Hon sa tack ska du ha, men vet du va du é ful och äcklig
så du kan dra
VA!!!
okej jag ska inte tjata men jag måste fråga e´du flata?
Sommar och sol
Vi har kort tajt kjol
Och vi vill ha dig
(Jag veeeeet!)
Markoolio!

(Hjärndöd text för övrigt, de borde lyssna på Delulu med Lilla al-Fadji istället😊)

Om du inte tycker att erotiska noveller är olämpliga för förskolebarn, så har vi inget mer att säga varandra.
Eller jag har i varje fall inget mer att säga dig.
Alls.
Någonsin.

Detsamma gäller om du inte förstår det olämpliga i texten till Markoolio's låt.
Jag har diskuterat en låt som tydligen har spelats på en förskola men även i det offentliga rummet.

Erotiska noveller är ditt påhitt och försök inte lägga dina ord i min mun.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka