Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Okej, så istället för att fortsätta utveckla rättsväsendet, skärpa straffen och fortsätta utbilda samhällsbärande yrkesgrupper om våldsspiraler och destruktiva förhållanden så tycker du att det vore bättre med någon sorts kvinnlig gerilla som ska åka hem till aggressiva, kriminella män, och om det blir trubbel så ska försvarsspray användas.....?

Signa inte upp mig på listan för den armén säger jag bara 😅
Inte i stället.
Och inte bättre.
Också.
Och antagligen nödvändigt för att skapa en förändring.

Varför skulle det ena utesluta det andra?

Men då vet jag.
Du är inte på något vis villig att göra någon typ av egen insats där.
Det är andra som skall göra det.

Saken är ju också att kvinnor vet många gånger vad alternativen är. Anmäler du din man/sambo så han åker in så vet du att han snart är ute och många gånger uppmanas kvinnor att gå under jorden när mannen avtjänat sitt straff. Även om det inte går så lång som fängelse så lever kvinnor farligt om dom vill lämna förhållandet.

Så har full förståelse för att vara kvar i ett våldsamt äktenskap kan ses som det minst farliga alternativet. Vilket är så fel på så många plan.
Ja och här behöver vi andra i samhället står stadigt i att ge skydd på olika sätt.
Och då menar jag inte bara de yrkesgrupper som har betalat för att göra det utan alla vi andra.

Att kvinnor inte ställer upp på det är att låta våldet vinna som maktmedel. Och visst vore det toppen om män ställde upp på det.
Det verkar dock inte hända.

men jag krigar hellre för att förändra hela samhällssystemet än går med i privata föreningar.
Och hur gör du det rent praktiskt?

Sverige bygger liksom på föreningsliv.
Det är så som landet styrs.
Partier är egentligen också privata föreningar.
Och de tar makt genom att bli många.

Liksom fackföreningar och andra intresseföreningar.
Det är så makten är uppbyggd i denna demokrati.

Som sagt den här typen av hattrådar mot män drar ned forumet, att så många hakar på med gillanden gör det inte bättre precis. Det räcker med att se rubriken på tråden som om den riktat sig mot någon skyddad grupp skulle kunna resultera i fängelsestraff för den som skrev den.

Det här är inte en diskussionstråd om våld i nära relationer eller i samhället, då hade man tex. utgått från t.ex. BRÅ:s rapport Brott i nära relationer och diskuterat i sak utifrån den och inte som här att hata och hetsa mot män.
Det här inlägget visar så tydligt var det grundläggande problemet sitter och vad som hindrar att problemet med våldsamma män blir löst.
Andra män, för du måste ju vara en man - hoppas jag ( för om du är en kvinna blir det ännu värre) skall omedelbart skynda till männens försvar.
De känner sig utpekade och kränkta och fastnar där i självömkan utan att sedan komma vidare i att lösa några problem.

Medan kvinnor som grupp inte hamnar i den fällan.

Jag laddade ned BRÅ:s senaste (tror jag) Brott i nära relationer och enligt den så 2022 såg den allmänna bilden ut såhär:

Tabell 2.1 Samtliga Män Kvinnor
Utsatt för någon av nedanstående typer av våld i % 13,6 11,7 15,2
Ja män slår även andra män.
De slår sina söner och sina manliga partners.
Så vilka som är offer visar inte vilka som utför våldet.

Du måste titta på gärningsmannen i stället för att få rätt siffror.

Så jag börjar undra om du har svårt att förstå eller om du driver med oss?
Båda alternativen är dåliga.

Enligt BRÅ så ser det när det gäller grov misshandel i relationer ut såhär för 2022:

AllaMänKvinnor
Utsatta för grov misshandel0,91,00,8

Var någonstans i tråden ser du någon som ens antyder att det förekommer våld åt andra hållet? Ett endaste inlägg som tar upp detta? Enligt BRÅ är det inget ovanligt alls jämförelsevis.
Att visa vilka som blir utsatta för våldet säger inget om de som utför våldet.

Du presenterar fel statistik.
Det är män som utför våld mot andra män också.

Varför gör du så?
Förstår du inte eller driver du med oss?

Som sagt, jag tycker mest det luktar någon slags moralpanik med att barn inte ska lyssna på Markoolio
Eller att gymnasieungdomar inte ska kunna lyssna på Fröken Snusk.
Att vårda språket är att vårda sina attityder.
Språket påverkar vem man blir som människa.

Det är därför lämpligt att man verkligen förstår texterna innan man exponeras för dem.

Precis som att man väljer ut lämpliga böcker och filmer som passar för barn i deras nivå av utveckling.

Vill någon se en dokumentär som handlar om en kvinna som misshandlar sin man, kan jag tipsa om i hennes våld, misshandlad av min fru på tv4 play

Inte i stället.
Och inte bättre.
Också.

Men då vet jag.
Du har helt rätt i att jag inte tänker delta i en kvinnogerilla som förväntas åka hem till dumpade, aggressiva män för att slita med sig kvinnan därifrån. Jag tycker att det är rent olämpligt av alla möjliga skäl.

Du skriver i ett tidigare inlägg att:

Jag tror inte att någon våldsam man klarar av 20 kvinnor i grupp.
Försvars-spray är dessutom effektivt.

och jag undrar hur du tänker säkerställa att mannen ifråga inte använder vapen? Att det finns mängder av illegala skjutvapen i landet borde inte komma som någon överraskning för någon och sen har vi förstås alla legala vapen ovanpå det.
Men visst, rikta du lite försvarsspray mot någon som plötsligt drar fram en pistol i ett trängt läge.

Du har helt rätt i att jag inte tänker delta i en kvinnogerilla som förväntas åka hem till dumpade, aggressiva män för att slita med sig kvinnan därifrån. Jag tycker att det är rent olämpligt av alla möjliga skäl.

Du skriver i ett tidigare inlägg att:

och jag undrar hur du tänker säkerställa att mannen ifråga inte använder vapen? Att det finns mängder av illegala skjutvapen i landet borde inte komma som någon överraskning för någon och sen har vi förstås alla legala vapen ovanpå det.
Men visst, rikta du lite försvarsspray mot någon som plötsligt drar fram en pistol i ett trängt läge.
Vapen är inte inblandade i det vardagsvåld som jag tänker på här.

Det finns ju annat att göra också om man är rädd för egen del. Organisera flykt och boende t.ex.

Men den rädsla som du känner är del i det som ger de männen makt. Ingen vågar ingripa.
Och då kommer det ju att fortsätta.

Vapen är inte inblandade i det vardagsvåld som jag tänker på här.

Det finns ju annat att göra också om man är rädd för egen del. Organisera flykt och boende t.ex.

Men den rädsla som du känner är del i det som ger de männen makt. Ingen vågar ingripa.
Och då kommer det ju att fortsätta.
Men "vardagsvåld" kan ju trappas upp, särskilt när kvinnan är på väg att lämna förhållandet.

Att ingripa handlar ju inte om att man själv måste in i närstriden, det kan ju lika gärna vara en granne som ringer polisen när man hör mannen misshandla kvinnan, eller som larmar socialen om att barnen verkar fara illa när mannen skriker och gapar. Jag ser bara inte att ett kvinnokollektiv ska ansvara för andra kvinnors säkerhet när det finns våldsamma män med i bilden. Den biten ska inte civila ta hand om, det måste staten göra.

Men "vardagsvåld" kan ju trappas upp, särskilt när kvinnan är på väg att lämna förhållandet.

Att ingripa handlar ju inte om att man själv måste in i närstriden, det kan ju lika gärna vara en granne som ringer polisen när man hör mannen misshandla kvinnan, eller som larmar socialen om att barnen verkar fara illa när mannen skriker och gapar. Jag ser bara inte att ett kvinnokollektiv ska ansvara för andra kvinnors säkerhet när det finns våldsamma män med i bilden. Den biten ska inte civila ta hand om, det måste staten göra.
Och hur skall "staten" fås att göra det.

Även vid andra ingripanden som du beskriver här så finns ett stort värde i att vara en grupp.
Annars så blir det nog att man inte vill "lägga sig i".
Som granne riskerar man ju att råka ut för precis det som du är rädd för.
Att bli utsatt för egen del.
Det är den rädslan som ofta hindrar åtgärder från omgivningen.

Som sagt den här typen av hattrådar mot män drar ned forumet, att så många hakar på med gillanden gör det inte bättre precis. Det räcker med att se rubriken på tråden som om den riktat sig mot någon skyddad grupp skulle kunna resultera i fängelsestraff för den som skrev den.

Det här är inte en diskussionstråd om våld i nära relationer eller i samhället, då hade man tex. utgått från t.ex. BRÅ:s rapport Brott i nära relationer och diskuterat i sak utifrån den och inte som här att hata och hetsa mot män.
Men vad är det som hindrar dig ifrån att skapa en egen tråd och diskutera kvinnors våld mot män? Om det nu är ett så utbrett problem så borde det ju finnas massor av diskussionsunderlag?

Det skulle vara intressant att bredda tråden till att inte bara beröra kvinnors våld i relationer utan även kvinnors våld i samhället. Till exempel kvinnor som begår skadegörelse i samband med upplopp, kvinnor som överfaller främlingar utomhus på kvällar och nätter, kvinnor som begår terrorbrott/skolskjutningar, etc. Ja, du vet säkert vad jag pratar om @vilde eftersom du verkar så inne på att våldsbrott är ett jämställt problem och inte bara något som män gör sig skyldiga till.

Jag tycker att vi kan begära utbrytning av de som diskuterar kvinnors våld på män. De inläggen hör liksom inte hemma här alls. Orkar någon gå bakåt o hitta det första och sedan rapportera alla efter det?
@vilde verkade försjunka i BRÅs statistik och dra sig tillbaka, det kanske är jobb i onödan

Inte i stället.
Och inte bättre.
Också.

Men då vet jag.
Nånannanismen är viktig vet du, nån annan ska kratta manegen, engagera sig själv, varför det?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka