Man cave (spinoff på tråden om tekniktolerans)

Om man bor tillsammans är man förhoppningsvis överens om hur man inreder sitt boende. Enda stället jag har gardiner är i sovrummet, jag har noll intresse av gardiner utan de brukar kunna sitta uppe några år i taget, skulle aldrig byta efter säsong.
 
Vi har varsitt eget rum. Vi är bara två i huset och det finns då rum till ett kontor/bibliotek med brasa till sambon. Det är inrett i stil lite gammalt brittiskt bibliotek. Det kallar vi på skoj gubbrummet iom att sambon är så mkt äldre och internskämt.

Jag har mitt rum med kontor, sminkbord, plats för mitt skapande och extrasäng. Det är hippie-rummet iom annat internskämt.

Vi inreder så klart ihop. Som tur är gillar vi varandras smak.

Asskönt att ha så mycket ytor! Även om vi vill dela livet behöver vi space ibland med.
Vill inte flytta till mindre!
 
Äsch, jag ger upp.

Jag förstod vad du menade.
Dom skulle lika gärna kunna säga att dom har snygg design.
Men jag tror många gifta par kör på delat ekonomi också... och då för man en diskussion med sin partner innan man inhandlar något. Vad jag läser så motiverar många sina dyrare inköp med att dom dyrare högtalarna har snyggare design(WAF), finare former, bättre material, högglans osv. Vilket då ska kunna motivera det högre priset och gå hem hos frun :).
 
Jag älskar gardiner! Eller kanske snarare, jag älskar textilier! Däremot hatar jag att byta gardiner, det får maken göra. Jag bestämmer vilka som ska upp, för det är oftast jag som köpt tyget och sytt dem. När jag tröttnar på dem tar jag ner dem och syr påsar av dem.
 
Jag förstod vad du menade.
Dom skulle lika gärna kunna säga att dom har snygg design.
Men jag tror många gifta par kör på delat ekonomi också... och då för man en diskussion med sin partner innan man inhandlar något. Vad jag läser så motiverar många sina dyrare inköp med att dom dyrare högtalarna har snyggare design(WAF), finare former, bättre material, högglans osv. Vilket då ska kunna motivera det högre priset och gå hem hos frun :).

Jo, jag fattar liksom det. Som jag har försökt att säga några gånger nu. Det jag säger är att jag anser att man bör säga "snygg design" och inte "WAF" eftersom den uppenbarligen betyder samma sak och då kan man skippa trista könsroller och stereotyper eftersom det finns andra fullt fungerande ord att använda. Om man inte har en fru då? Eller om man är en man som har en man? Eller om man är en teknikintresserad fru som har en icke-teknikintresserad man? WAF cementerar trista könsroller så varför fortsätta att använda ett sådant ord när det finns bättre alternativ. Jag pratar alltså inte om varför förkortningen används utan jag pratar om att den borde sluta användas.
 
Jo, jag fattar liksom det. Som jag har försökt att säga några gånger nu. Det jag säger är att jag anser att man bör säga "snygg design" och inte "WAF" eftersom den uppenbarligen betyder samma sak och då kan man skippa trista könsroller och stereotyper eftersom det finns andra fullt fungerande ord att använda. Om man inte har en fru då? Eller om man är en man som har en man? Eller om man är en teknikintresserad fru som har en icke-teknikintresserad man? WAF cementerar trista könsroller så varför fortsätta att använda ett sådant ord när det finns bättre alternativ. Jag pratar alltså inte om varför förkortningen används utan jag pratar om att den borde sluta användas.

Yes, jag håller med dig att man borde sluta använda WAF , liksom Man Cave.
Jag har aldrig använt dom orden själv. Men ser dom förekomma på teknikrelaterade forum hela tiden...
 
Min man har lagt beslag på garaget som sitt rum. Garaget har ingen garageport utan en vanlig dörr så där kommer man sig ändå inte in med nån bil. Därinne har han sin verkstad med alla verktyg och maskiner, det är därinne han bygger sina projekt, senast en superfin cafe´ racer mc :heart Tidigare hade han även ett löpband därinne men det är sålt (vilket vi båda ångrar bittert) och där finns en avancerad trainer för cykeln, med dator och tv-skärm och hela faderullan så han kan träna med Zwift. I bortersta hörnet har jag min trainer med min landsvägsracer på, och en liten laptop så jag kan träna med TrainerRoad, men det är allt. Förr övervintrade jag mina Änglatrumpeter därinne, och Fuchsiorna, men nu får inga besvärliga växter vara därinne så de fick flytta. "Rummet" får nog därmed betraktas som hans, fast jag får cykla därinne om vintern, bara jag inte välter nåt ömtåligt....
 
Asskönt att ha så mycket ytor! Även om vi vill dela livet behöver vi space ibland med.
Vill inte flytta till mindre!

Säger detsamma! Så skönt.

Vi har inga uttalade egna rum, men i praktiken så är väl garaget hans hobbyrum och odlingsrummet mitt.
Det är också jag som främst nyttjar arbetsrummet då jag i huvudsak jobbar hemifrån.
Då vi också har två gästrum och två stora sällskapsrum så skulle vi ha utrymme för egna rum, men har väl inte riktigt behovet av det.:)
 
Det egna rum som Wolff skriver om, handlar väl om ett rum där det är möjligt för en kvinna att läsa, skriva och tänka ifred - på det sätt som de män som så önskar (och kommer ur aktuell samhällsklass) alltid har haft.

En man cave, presenteras väl mer som ett ställe där mannen slipper kraven som ett civiliserat samhälle, där det dessutom finns fru och barn, ställer på honom.

Alltså ganska olika saker.

Jag är uppvuxen med att båda föräldrarna har varsitt skrivbord, dock i ett gemensamt arbetsrum då det inte fanns så himla många rum. Sedan barnen flugit ut, har min partner och jag varsitt arbetsrum hemma.

Ja, det är olika klass, kön och syfte på/för de respektive rummen. Flera i tråden har ju påpekat att syftet är tämligen sunkigt, och det känns ju som en vettig skillnad att göra. Sedan är jag lite förvånad att så pass många verkar ha så många rum i sitt boende - jag är inte alls van vid konceptet att de vuxna i ett hushåll har ett eget rum utöver sovrummet (däremot egna platser/ytor).
 
Vad som förvånar mig är att inte gardiner och annat säljs med MAF som faktor (inte för att jag gillar gardiner iofs men det finns folk som gör). För att inte tala om gamla hästjakttryck från England, jag skulle behöva sådana med MAF.

En riktig karl lyssnar på dödsmetal och har blommiga gardiner (givetvis Laura Ashley) och hästjakttryck (och ett Lena Furberg-original)! Den som säger annat får inte smaka av min superrökiga whisky om de kommer på besök... :D
 
Ja, det är olika klass, kön och syfte på/för de respektive rummen. Flera i tråden har ju påpekat att syftet är tämligen sunkigt, och det känns ju som en vettig skillnad att göra. Sedan är jag lite förvånad att så pass många verkar ha så många rum i sitt boende - jag är inte alls van vid konceptet att de vuxna i ett hushåll har ett eget rum utöver sovrummet (däremot egna platser/ytor).
Vi har fyra rum. Sovrum, vardagsrum och varsitt arbetsrum. Med barn hemma fördelades ytorna annorlunda. Gästsäng finns i båda arbetsrummen.
 
Intressant fråga faktiskt.. Har inte tänkt på det innan. Mest intressant att det är mannen som förutsätts vilja ha hemmabio, speldator mm.. Vi är två 40 + och här delar vi det intresset :D Vi har gjort det stora vardagsrummet till spelrum/gym.. Där huserar alla familjens speldatorer i en ö, vi vill inte att barnen sitter själva i varsitt rum. Sen har vi löpband, massagestol och övriga träningsredskap där inne. En TV finns också om man vill titta på ngt under tiden man går/springer på bandet.. Detta har gjort att vi tillsammans med barnen spelar och även att barnen själva nyttjar bandet minst tre gånger per vecka.. Jätteskönt med lite extra motion nu när det är mörkt och blött ute. Övrigt häng, dvs prat och sällskapsspel mm spelas runt bordet i "matsalen".
Det som är skönt är att vi nästan alltid är samlade, dotter går ibland upp på rummet för att sitta och träna gitarr eller för att skriva på sin bok, hon tycker det är skönt att göra det ensam, i övrigt sover de bara på sina rum.

Vi har hemmabio i sovrummet, en stor TV mittemot sängen, I love it! Sen ett extrarum som inte inretts än men där finns soffa och TV.. Vi får tyvärr inte upp en bäddsoffa i trappen så där blir det väl sängar sen med mkt kuddar mm som kan fungera som både soffa och extrasängar.
Grabben har sina trummor där också.

Vi är lika stökiga och lika intresserade av inredning. Mannen har god smak när det kommer till inredning.



Det är väl jag som har ett bitchnest i stallet isf :D
 
Hade vi bott i hus så tror jag absolut att min sambo hade fått ha ett "eget" rum. Han är pillig och pysslig och skulle nog helst vilja ha någon form av verkstad (också för att slippa sprida sina verktyg och projekt i resten av boendet) så hade vi haft utrymme så hade det blivit verklighet.
Nu bor vi i en 2a så det är svårt att ha egna rum :p Till sommaren flyttar vi till en 3a och då blir det ett sovrum och ett kontor/gästrum utöver köket och vardagsrummet.
 
Ja, det är olika klass, kön och syfte på/för de respektive rummen. Flera i tråden har ju påpekat att syftet är tämligen sunkigt, och det känns ju som en vettig skillnad att göra. Sedan är jag lite förvånad att så pass många verkar ha så många rum i sitt boende - jag är inte alls van vid konceptet att de vuxna i ett hushåll har ett eget rum utöver sovrummet (däremot egna platser/ytor).

Jag är uppväxt på landet i villa på typ 400 kvm, fanns rum så det räckte och blev över 😂
Exmaken och jag bodde på 116 + 116 kvm, även där fanns det rum så det räckte.
 
Intressant fråga faktiskt.. Har inte tänkt på det innan. Mest intressant att det är mannen som förutsätts vilja ha hemmabio, speldator mm.. Vi är två 40 + och här delar vi det intresset :D Vi har gjort det stora vardagsrummet till spelrum/gym.. Där huserar alla familjens speldatorer i en ö, vi vill inte att barnen sitter själva i varsitt rum. Sen har vi löpband, massagestol och övriga träningsredskap där inne. En TV finns också om man vill titta på ngt under tiden man går/springer på bandet.. Detta har gjort att vi tillsammans med barnen spelar och även att barnen själva nyttjar bandet minst tre gånger per vecka.. Jätteskönt med lite extra motion nu när det är mörkt och blött ute. Övrigt häng, dvs prat och sällskapsspel mm spelas runt bordet i "matsalen".
Det som är skönt är att vi nästan alltid är samlade, dotter går ibland upp på rummet för att sitta och träna gitarr eller för att skriva på sin bok, hon tycker det är skönt att göra det ensam, i övrigt sover de bara på sina rum.

Vi har hemmabio i sovrummet, en stor TV mittemot sängen, I love it! Sen ett extrarum som inte inretts än men där finns soffa och TV.. Vi får tyvärr inte upp en bäddsoffa i trappen så där blir det väl sängar sen med mkt kuddar mm som kan fungera som både soffa och extrasängar.
Grabben har sina trummor där också.

Vi är lika stökiga och lika intresserade av inredning. Mannen har god smak när det kommer till inredning.



Det är väl jag som har ett bitchnest i stallet isf :D
Tänk om alla kunde tänka som ni gör då skulle många flera familjer göra mycket fler saker ihop och verkligen umgås istället för splittras. :love:

Apropå stökighet, det ska andra bedöma för huvudsaken är väl att man trivs själv, eller? :)
 
Tänk om alla kunde tänka som ni gör då skulle många flera familjer göra mycket fler saker ihop och verkligen umgås istället för splittras. :love:

Apropå stökighet, det ska andra bedöma för huvudsaken är väl att man trivs själv, eller? :)
Oj tack! Vi känner oss mest som knasiga familjen som inte har ett "vuxet" vardagsrum :angel: Men det är ju vi som lever här och ska trivas så vi skiter i att ha ett finrum med soffor som ingen skulle använda
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 524
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp