Man cave (spinoff på tråden om tekniktolerans)

Om jag skulle bli sambo så skulle jag definitivt vilja att boendet är så pass stort att vi båda kan få varsitt rum/vrå/ utrymme. Jag har mkt saker inom musik/hantverk/träning och jag tycker det är skönt att kunna ha saker som ligger framme och inte känna att "nu måste jag plocka undan för vi ska äta middag nu."
Däremot har jag väldigt svårt för ordet man Cave. Det ger mig dåliga associationer tex en man som måste dra sig undan då fru/barn är så jobbiga eller tanken på att det är den bossiga frun som bestämmer över hemmet så nu ska han få ett eget utrymme.
 
Är det inte det som är själva kärnan i konceptet man cave, dvs orsaken till att det heter just så. Så om folk använder begreppet får man väl förmoda resten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Man_cave



Dvs mannen får inte påverka inredningen av hemmet, det gör bara kvinnan. Därmed kan han få ett rum att ha för sig själv där han får vara man då.

(Om det förekommer? vet inte, men det låter ibland på buke som att det är kvinnan som kör ngt slags "heminredningshobby" med minimal input från partner.)

Min man bor i hela vårt hus dock till exempel och påverkar hela inredningen till 50% vilket då förmodas att han inte behöver en manlig bastion någonstans. Men dock att en person med hobbies kan behöva hobbyrum och det skulle vi behöva, för sy och måla, men har inte. Ett bibliotek vore också såklart nice :D

Väldigt stereotypt ord.
Men det känns som det spinner vidare lite på min Tekniktråd också...
När jag kollade runt på flera olika teknikrelaterade forum. Så används WAF ordet flitigt angående tekniska prylar. Jag fick dock inte använda WAF-ordet i min trådstart. Men Man_Cave är tydligen fullt acceptabelt?

"https://sv.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor"
"Wife Acceptance Factor, Wife Approval Factor, eller Wife Appeal Factor[1] (WAF), är designegenskaper som ökar sannolikheten att en gift kvinna accepterar inköp av dyra hemelektronikprodukter såsom Hi-fi-högtalare, hemmabio-system och persondatorer. Stil, kompakthet, diskreta former och attraktiva färger betraktas vanligen som WAF.[2] "
 
Väldigt stereotypt ord.
Men det känns som det spinner vidare lite på min Tekniktråd också...
När jag kollade runt på flera olika teknikrelaterade forum. Så används WAF ordet flitigt angående tekniska prylar. Jag fick dock inte använda WAF-ordet i min trådstart. Men Man_Cave är tydligen fullt acceptabelt?

"https://sv.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor"
"Wife Acceptance Factor, Wife Approval Factor, eller Wife Appeal Factor[1] (WAF), är designegenskaper som ökar sannolikheten att en gift kvinna accepterar inköp av dyra hemelektronikprodukter såsom Hi-fi-högtalare, hemmabio-system och persondatorer. Stil, kompakthet, diskreta former och attraktiva färger betraktas vanligen som WAF.[2] "
Hade aldrig hört om waf faktiskt. Men nu har jag. Funderar kanske över varför män i så fall inte skulle/får bry sig om att saker är snygga också, man blir lite ledsen för dem att det ska vara så.

Brr
Lipnick himself traces the origin to the 1950s when hi-fi loudspeakers were so large that they overwhelmed most living rooms. Lipnick's wife, actress Lynn-Jane Foreman, arrived at a different term: marriage interference factor (MIF). Foreman suggested that audiophile husbands should balance their large and ugly electronic acquisitions with gifts to the wife made on the basis of similar expense, with opera tickets, jewelry and vacations abroad among the suggestion
 
Hade aldrig hört om waf faktiskt. Men nu har jag. Funderar kanske över varför män i så fall inte skulle bry sig om att saker är snygga också.
Precis som man cave, är det ett uttryck som innefattar unkna föreställningar om att the wife är boss i hemmet och mannen hålls där på hennes villkor. Den där idén att samhället inte är orättvist mellan könen, för kvinnor har minsann makt i hemmet. Maktanalys, någon?
 
Precis som man cave, är det ett uttryck som innefattar unkna föreställningar om att the wife är boss i hemmet och mannen hålls där på hennes villkor. Den där idén att samhället inte är orättvist mellan könen, för kvinnor har minsann makt i hemmet. Maktanalys, någon?
Jo precis, vansinnigheterna brer ju ut sig åt alla håll som en bläckfisk här. 50-tal Då ska det väl vara så att han betalar för hemmet och frun och hushållerskan. Men frun gör sina minimala små maktutspel i hemmet genom att inreda det med hans pengar och bära hans diamantörhängen. Och han accepterar att hon är chefen eftersom det är en härlig lek att slaven är chef? och alla vet att det är en lek, äh. Hur mycket makt hon än har så måste hon klä upp sig och vara söt och go när han kommer hem, annars åker hon ut.

Så då kopplar jag ju baklänges och tänker att om en modern kvinna anser att hon ska ha ensam makt över hemmets inredning, så anser hon liksom samtidigt undermedvetet att han ska ha ensam makt över allting annat.

(Notera att jag tänker 50-tal, stad, här. Tänker du tidigare tider och bondlandskap så drar alla sin strå till stacken i hushållet. (1800-tal borgarfamilj undantag kanske, men då kom hon sannolikt med rejält med pengar in i huset).)
 
Senast ändrad:
Gästrum brukar ju generellt sett bli hobbyrum eller förråd när man inte har gäster i dom.
Det är viss skillnad på "hobby" och skruva i motorer kan jag tycka :rofl: vi har redan ett rum, som nog egentligen var tänkt till ett sovrum, men det är väldigt märkligt gjort, det är förråd, jag kan tycka att det får räcka med ett rum :D men vi får se, det kan bli övervintringsrum för mina växter också :idea:
 
Jag uppfattar begreppet "man cave" som att:

1. Kvinnan styr och ställer i hemmets övriga rum
2. Mannen har behov av att få "komma undan" sin kvinna och syssla med "grabbsaker" ibland

Därmed skulle jag aldrig använda ordet själv och sambon skulle få en lång föreläsning av mig om han gjorde det. Skulle vi ha 1 extra rum i vårt boende är det rimliga att vi inreder detta gemensamt och använder som extra rum till båda. Skulle vi ha 2 extra rum så kanske det är mer sannolikt att vi fick fria tyglar att göra vad vi ville med varsitt rum. Men jag har faktiskt väldigt svårt att se att vi hellre skulle ha varsitt rum än att ha två extra gemensamt, som skulle bli 1 "biosalong" och 1 gym om jag känner oss rätt :D
 
Jag är för övrigt väldigt glad över att sambon är lika inredningsintresserad som jag. Han har åsikter om hur han vill ha det hemma och jag gillar det, särskilt eftersom han har samma smak som jag men aningens bättre :angel: Det är rätt nice att kunna säga att det är sambon som valt/köpt någon inredningsdetalj när jag får komplimanger för hemmet, och se folk bli aningens förvånade.
 
Jag är för övrigt väldigt glad över att sambon är lika inredningsintresserad som jag. Han har åsikter om hur han vill ha det hemma och jag gillar det, särskilt eftersom han har samma smak som jag men aningens bättre :angel: Det är rätt nice att kunna säga att det är sambon som valt/köpt någon inredningsdetalj när jag får komplimanger för hemmet, och se folk bli aningens förvånade.
Det är intressant det där att kön anses styra intresse så mkt. Att det är kvinnan som automatiskt inrett hemmet. Och att folk blir förvånade över att jag gillar att ta hand om bilen och inte tycker att "vad skönt nu har jag träffat en man- nu slipper jag det som har med bil att göra."
 
Väldigt stereotypt ord.
Men det känns som det spinner vidare lite på min Tekniktråd också...
När jag kollade runt på flera olika teknikrelaterade forum. Så används WAF ordet flitigt angående tekniska prylar. Jag fick dock inte använda WAF-ordet i min trådstart. Men Man_Cave är tydligen fullt acceptabelt?

"https://sv.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor"
"Wife Acceptance Factor, Wife Approval Factor, eller Wife Appeal Factor[1] (WAF), är designegenskaper som ökar sannolikheten att en gift kvinna accepterar inköp av dyra hemelektronikprodukter såsom Hi-fi-högtalare, hemmabio-system och persondatorer. Stil, kompakthet, diskreta former och attraktiva färger betraktas vanligen som WAF.[2] "

"Snygg design" hade ju annars varit ett rimligt ord.
 
Det är intressant det där att kön anses styra intresse så mkt. Att det är kvinnan som automatiskt inrett hemmet. Och att folk blir förvånade över att jag gillar att ta hand om bilen och inte tycker att "vad skönt nu har jag träffat en man- nu slipper jag det som har med bil att göra."

Visst är det märkligt! Jag och sambon är ganska lika där, ingen utav oss har direkt något könsstereotypt intresse. Hans teknikintresse kanske överstiger mitt något men överlag är vi båda glada om vi får ljud och bild :angel:
 
Jag tycker att det är mycket rimligt att ha ett eget rum till en hobby som kanske annars tar mycket plats, om man har utrymme för det. Att ha en man cave tycker jag inte är rimligt.
Jag har tex ärvt en vävstol av min mormor och funderar nu på att göra i ordning ett rum uppe som typ hobbyrum där jag kan ha vävstolen/symaskinen/träningsredskap. Jag tror inte maken skulle uppskatta om jag slängde ut soffan för att göra plats för vävstolen i vardagsrummet :p
 
Ett kompis par till oss har det så. Han har en man cave med sina saker och möbler och hon har en helt annan stil på resten av hemmet där hon bestämmer inredning. Vet inte hur dom har maktfördelningen i resten av förhållandet, men båda jobbar 100%. Han fick dock inte välja färg på väggarna i rummet själv, min man fråga på skoj om färgen hette dying manhood (vi har lite rå humor) men precis den var kanske lite väl nära hem för kompisens del :p

Hos oss hade jag ett kontor, som nu blir barnrum. Jobba mkt hemifrån en period och behövde nånstans å sitta. Det var dock en kombo av kontor/gästrum. Innan jag blev gravid skulle vi sätta in en tv där också, sånn att min man skulle kunna spela på sitt PS ostört (utan att störa mig) men nu blev det inte så :love: tror inte nån av oss har ett jättestort behov av eget rum hemma, men mer förvaring till hästsport/vintersport/tur grejor hade uppskattats. Kanske ett lugnt rum å läsa bok, men då har jag sovrummet :)

Just det med interiör tycker jag blir lite tråkigt när en vill bestämma allt, man ska ju bo tillsammans hemma. Men om det är ett genuint intresse blir det kanske ett annat tankesätt än det jag har. Tycker det e kul med fin inredning men det är långt ifrån överst på listan av intressen hos mig:)
 
Hade aldrig hört om waf faktiskt. Men nu har jag. Funderar kanske över varför män i så fall inte skulle/får bry sig om att saker är snygga också, man blir lite ledsen för dem att det ska vara så.

Brr
"Snygg design" hade ju annars varit ett rimligt ord.

Pratar vi hifi så går oftast inte bra ljud och design hand i hand. Dvs, du får stora fyrkantiga boxar som tar upp väldigt mkt plats. Det är svårt att kringå fysikens lagar när det gäller ljud.
Men design blir mer och mer viktigt där. Så man har kommit längre både med att göra designmässiga och välljudade system. På många forum kallar man att dom då har hög WAF -faktor.

Samma sak med datorer. En slim liten bärbar dator räcker oftast inte för spel. Utan du behöver en stor datorlåda och gärna en stor skärm eller två skrämar. Men även här finns många alternativ idag.

Sen tror jag det där med design har med inredningsintresse att göra också. För mig är designen nästan lika viktig. Men jag har ju ett intresse för inredning också :).
 
Pratar vi hifi så går oftast inte bra ljud och design hand i hand. Dvs, du får stora fyrkantiga boxar som tar upp väldigt mkt plats. Det är svårt att kringå fysikens lagar när det gäller ljud.
Men design blir mer och mer viktigt där. Så man har kommit längre både med att göra designmässiga och välljudade system. På många forum kallar man att dom då har hög WAF -faktor.

Samma sak med datorer. En slim liten bärbar dator räcker oftast inte för spel. Utan du behöver en stor datorlåda och gärna en stor skärm eller två skrämar. Men även här finns många alternativ idag.

Sen tror jag det där med design har med inredningsintresse att göra också. För mig är designen nästan lika viktig. Men jag har ju ett intresse för inredning också :).

Kan tänka mig det! Jag menar bara att orden verkar betyda samma sak. En pryl har antingen WAF/snygg design eller så har den det inte. Så man kan ju lika gärna säga att en pryl har snygg design som att den har WAF så slipper man använda unkna ord tänker jag.
 
Kan tänka mig det! Jag menar bara att orden verkar betyda samma sak. En pryl har antingen WAF/snygg design eller så har den det inte. Så man kan ju lika gärna säga att en pryl har snygg design som att den har WAF så slipper man använda unkna ord tänker jag.

Mmm, absolut. Men som jag sa tidigare så är det inte säkert funktion/snygg design går hand i hand. Killen kanske vill ha stora golvhögtalare medan kvinnan i huset vill hellre se små satellithögtalare som hänger på väggen och knappt syns. Satelliterna kommer inte ta över rummet men blir en rejäl kompromiss på ljudet. Alltså extremt hög WAF. Storlek hänger alltså också in i WAF.
Tror ordet kom till för att kvinnan i huset bara tänkte på utseendet och inte funktionalitet.
 
Tråden om tekniktolerans har begrepp som hans rum/gubbrum/man cave figurerat. För mig är de begreppen lite röda skynken, vilket kanske är lite motsägelsefullt om man i andra sammanhang diggar ”ett eget rum” (a la Virginia Woolf :D). Vad säger ni, är det skillnad på ett eget rum och en man cave? Är det rimligt att som vuxen ha ett eget rum?

"Eeget" rum skulle vara förutsättning för att jag skulle orka leva som sambo. Alltså ett eget till mig! ;) Egentligen är det väl ett utslag av att jag inte har så hög toleransnivå för att andra ska hantera mina prylar, och är nog inte så sunt...
 
Tyvärr är jag inte det minsta förvånad över WAF
(Wife Acceptance Factor
, Wife Approval Factor, eller Wife Appeal Factor)

Jag håller ju på mkt med musik och när jag då och då köper prylar ( musikinstrument/ teknik etc) till det så slås jag över skillnaden över hur jag tex blir bemött. Det har hänt så många gånger att jag går in en affär för musik/ teknik. När de ser mig så tar de knappt notis eller så säger de max hej. När jag sen dagen efter går in med en killkompis så händer det nästan alltid att personalen kommer fram till en, börjar prata musik med en etc. Även när jag ska handla har jag märkt skillnaden dvs de föreslår alltid de billigaste, nybörjargrejerna och när mina killkompisar frågar samma blir det betydligt dyrare. Eller det som är vanligt är att jag ställer en fråga och de svarar bara något kort intetsägande medan när mannen ställer samma fråga blir det en lång utläggning. Så suck- teknik och musikbranschen är extremt konservativ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 460
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp