Bukefalos 28 år!

Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

S

ssannna

Hur svårt/lätt är det att uppfostra och dressera en hund på äldre dar? Går det, eller är det ett hopplöst projekt?
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Vad är gammalt? Började träna tävlingslydnad när min dryga 6 år det gick aldeles ypperligt. Det är inga problem.
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Om hunden är 23 år och både blind och döv kan det vara lite problematiskt, men annars brukar det inte vara några som helst problem.
Ovanor tar lite längre tid att vänja av eftersom de oftast sitter rätt hårt inne.
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Om hunden är 23 år och både blind och döv kan det vara lite problematiskt, men annars brukar det inte vara några som helst problem.
Ovanor tar lite längre tid att vänja av eftersom de oftast sitter rätt hårt inne.

Haha, bra skrivet!


Jag började småträna lite med min "gamla" saluki när hon var ca 6-7 år. Hon kan nu sitt, sitt fint, ligg och har kunnat hyfsat fotgående. Hon är långt ifrån lätt att träna och jag är långt ifrån duktig på att träna henne, men vi gör lite småsaker då och då i alla fall och bara jag får lite fler idéer på vad jag kan göra så ska hon nog bli en riktigt duktig gamling :D
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

klart att det går! jag tror det är stimulerande för gamla hundar att lära sig nya saker, att det håller igång hjärnan och gör dem klarare i huvudet längre. jag lär fortfarande min gamla 13-åring nya saker lite då och då. det går inte lika snabbt som när hon var yngre, men visst går det :)
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Det är inga problem nej :)

Nu är min tik iof inte SÅ gammal, men när hon kom till mig kunde hon sitt och ligg (ca ett år sen) och snart ska vi ut o tävla.
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Det är lättare än man kan tro tycker jag. Jag började träna agility med min griniga gubbe när han var 8-9 år tror jag och det var inga som helst problem:laugh: Bortsett från att vi båda två var ganska slut efter att ha sprungit kanske en halv bana pga usel kondis och övervikt:angel: Men det syntes verkligen på honom att han gillade att latja agility, han liksom sken upp varje gång jag plockade fram "träningskopplet":love: Hade han bara fått leva litet längre så hade vi säkert kunnat komma upp i tävlingsnivå om han klarat av largehindren.(suger med en hund som är precis över klass gränsen:cool: )
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Problemet som jag skulle kunna se är att dom kan bli lite trotsiga:angel:
När min tik var yngre så ville hon lära sig mycket och avgudade mig när vi höll på. Nu däremot så kan hon bäst själv; vadå ska du bestämma över mig?

Men såklart går det att lära en gammal hund något nytt! Dom förlorar ju inte den förmågan med åldern:)
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Det går väldigt bra att lära en äldre hund nya saker.
Men det är lite lättare med en ung hund för dom är oftast mer lekfulla och tycker att det är kul. En äldre hund lär sej lika lätt men är inte lika lätta att få intresserade av att lära sej nya saker.

Men jag har lärt en 9:årig hund att krypa. Det tog en timma och var hur lätt som helst.
Fördelen med en äldre hund är att dom inte har så mycke saker som distraherar så man kan öva utan att varje liten småsak får hunden att tänka på annat.
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Min hund gick ett spår första gången när hon var åtta :D..så visst kan dom :laugh:
Nackdelen, iallafall med min hund -är att hon vuxit sig lat och gör inte mycket utan rätt stor motivation (godis!) det funkar inte att lära henne något med muntligt beröm eller klicker, då är det inte värt det enligt henne :cool:
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Hur lätt eller svårt det är att träna hund överhuvudtaget, beror på flertalet faktorer. Individ, ras, sin kunskap och sin tid.

Lägger man sedan till att hunden är gammal, så är det klart att dessa faktorer blir om än mer "viktiga". Jag har själv två hundar som jag tagit över i stadiet unghund. Dessa kom med en hel del problem och det var varken lätt eller gick snabbt att träna dem. Jag hade heller inte räknat med att något av det. Jag har lärt mig massor av dessa hundar och gör idag att jag blir rörd när min tredje hund (som jag haft sedan valp) lär sig snabbt och lite enklare. Jag är liksom inte van det ... :angel:

Min sambo har en äldre herre, en schäfer som han tog över när hunden var 9 år. Det är en hund som är bra grundtränad, men som har en del egenheter. Det går att arbeta med, men det sitter såklart relativt rotat. Tålamod är A och O.

Så visst går det att lära gamla hundar att sitta.
 
Sv: Man kan inte lära en gammal hund att sitta..?

Vår förra hund lärde jag freestyle från det att hon var ungefär 10 år. Inte de svåra rörelserna (som tex gå på bakbenen) men hon kunde köra igenom ett klass1 program godkänt.

Fram till det att hon dog vid 12,5 års ålder så lärde hon sig nya småtrick då och då - och hon älskade det!


Man får bara anpassa allt till hunden som individ, oavsett ålder på den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 324
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 668
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 265
Senast: Human
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp