Man lär sig av sina misstag

N

Nirvana

Jag försäkrade alla mina hästar under samma tidpunkt förra året i samma bolag och valde samma typ utav föräkring till samtliga hästar. Innan jag avslutade samtalet så dubbelkollade jag med försäkringsombudet att de hade fått samma typ utav försäkring och jodå, det skulle han ha fixat. Bra, tänkte jag och lade på luren.

För en månad sedan så drabbas min lilla minishettis av fång och veterinär tas ut. När jag sedan ska skicka in veterinärräkningen till försäkringsbolaget så vet jag att nästan allt kommer att gå på försäkringen i och med att jag har alla hästarna försäkrade på det sättet men inom ett par dagar dimper det ner ett brev från försäkringsbolaget där det står att jag får 189 kronor tillbaka.

Konstigt, tänkte jag och ringer upp dom för att fråga vad som blivit fel? Då säger dom "Hm, det vi kan se här är att alla dina hästar UTOM just denna har denna försäkringen som täcker alla veterinärkostnaderna" Det kan inte vara möjligt, tänkte jag? Jag fick ju ombudets ord på att alla var likvärdigt försäkrade per telefon men tydligen så hade han missat denna lilla ponnyn? Och det är tydligen mitt fel nu, eller?

Jag läser ju sällan de breven som bolaget skickar ut heller.. utan jag tar allt med dom per telefon och ser till att få det bekräftat på så sätt men tydligen kan man inte lita på vad de säger i telefon.

Jag blir bara mer och mer besviken på detta pissiga bolag.. och jag vet att jag inte är ensam om att vara det. :(

Sv: Man lär sig av sina misstag

Ring ombudet!
Är det h-n fel då bör h-n rätta till det.
Så funkar det i vart fall i dett bolag jag är ombud, gör man som ombud fel så får ombudet ringa till sin kontaktperson och rätta till det.

Frågan är ju bara om ombudet kommer ihåg denna kund. Det förutsätter ju det, och att ombudet är villig att stå för sitt misstag.

Har råkat ut för samma sak, ombudets slarv. Köpte häst, fick efter fyra månader hem försäkringsbrev - på fel häst! Fel försäkringsform var det också.

Ringer bolaget och ska rätta till det, de vägrar att ta in försäkringen från köpedatum utan kontrollerar med ombudet. Som säger att hon inte vill kännas vid sitt slarv. Under den tiden har vi gjort ett caslickingrepp på inrådan från veterinären, och får alltså inte ut en spänn. Dessutom får jag inte försäkra i den formen som var bestämt från början, utan det blir en helt annan försäkringsform vilket slutar med att när vi får ta bort hästen ett år senare så får vi inte ut något för varken veterinärvård eller livvärde.

Trist.

Det låter inte som ett "bra" ombud...
Jag för "dagbok" på allt jag gör en viss dag, så vet bara kunden något datum så hittar jag vad som är gjort.
Har aldrig haft det minsta problem med att få något rättat i efterhand (alla är vi mäniskor och kan göra fel)

Nej, själv kör jag aldrig via ombud, det var säljaren ombud som fumlade till det. Vilket f ö inte var det enda misstaget hon gjorde, det var rena turen om något blev rätt där.

Ring ombudet!
Är det h-n fel då bör h-n rätta till det.
Så funkar det i vart fall i dett bolag jag är ombud, gör man som ombud fel så får ombudet ringa till sin kontaktperson och rätta till det.

Tror du? Ja, man kan ju försöka men man är rätt liten mot de där stora bolagen.. :(

Jag tycker absolut du ska påtala att ombudet verkligen satt dig i skiten, själv hade jag krävt att ombudet skulle stå för kostnaderna som drabbat dig p g a ombudets schabbel.

Jag menar att du ska kontakta ombudet inte blaget, det är ombudet som ska göra inte du.

Tror du? Ja, man kan ju försöka men man är rätt liten mot de där stora bolagen.. :(

När jag hade en häst med trasig tand så hette det först att förra ägarens försäkring och min gick omlopp med 21 dagar så allt var helt okej enligt ombud. När det väl var dags att betala ut pengar så var det helt plötsligt ett glapp på 4 dagar och kan ni tänka er - försäkringsbolaget slapp betala. Dom kan ju säga vad som helst och inget kan man göra. De stora drakarna har all makt.

Jag har också råkat ut för detta ett antal gånger när jag har haft med ombud att göra. Dock inte i skade-situationer utan jag har kollar alltid försäkringsbrevet innan jag betalar fakturan.

Klart irriterande!

Jag har också råkat ut för detta ett antal gånger när jag har haft med ombud att göra. Dock inte i skade-situationer utan jag har kollar alltid försäkringsbrevet innan jag betalar fakturan.

Klart irriterande!

Vad trist att ni har haft dålig erfarenhet av era ombud…
Alla är vi dock människor och kan göra fel.

Jag se däremot flera fördelar med att ha ett ombud än att ringa kundtjänst.
(ja jag talar i egen sak, så ni behöver inte hoppa på mig av den orsaken;))

En och samma person att prata med, blir något fel vet man vem.
på kundtjänst är det flera och inget ovanligt att man inte vet vem man pratade med, om det blev något fel.

Till ombudet går det också att ringa på andra tider än kontorstider, som tex kvällar/helger
Trivs man inte med sitt ombud av en eller annan orsak går det alltid att byta ombud, det kan du inte göra när du ringer kundtjänst blir den som svarar i telefon.

Man ska alltid kolla försäkringsbrevet oavsett om det är ett ombud eller kundtjänst som tecknat, kan precis lika gärna bli fel när kundtjänst tecknar.

Jag kan väl säga att jag vet så många som fått problem p g a ombuden att jag inte ens överväger ombud som ett alternativ till kundtjänst. Finns inte en chans i världen, och jag tror de flesta jag umgås med känner ungefär likadant efter tråkiga och kostsamma incidenter.

Ja, man är bara människa. Men vissa saker får inte hända när man hanterar andras pengar och försäkringsskydd. Då får man helt enkelt inse att man inte är en administrativ person och faktiskt byta jobb.

(dessutom vet jag ett av bolagen som har ett ombud i vars stall jag stått inackorderad, hon föredrar att besiktiga saluhästar på butta "så det inte kommer några onödiga anmärkningar", ger sina hästar mögligt hö, låter dem stå på otjänlig halm och när pengarna tryter får inackorderingshästarna inget kraftfoder - inte den bästa reklamen för ett försäkringsbolag om man säger så)

Jag kan väl säga att jag vet så många som fått problem p g a ombuden att jag inte ens överväger ombud som ett alternativ till kundtjänst. Finns inte en chans i världen, och jag tror de flesta jag umgås med känner ungefär likadant efter tråkiga och kostsamma incidenter.

Ja, man är bara människa. Men vissa saker får inte hända när man hanterar andras pengar och försäkringsskydd. Då får man helt enkelt inse att man inte är en administrativ person och faktiskt byta jobb.

(dessutom vet jag ett av bolagen som har ett ombud i vars stall jag stått inackorderad, hon föredrar att besiktiga saluhästar på butta "så det inte kommer några onödiga anmärkningar", ger sina hästar mögligt hö, låter dem stå på otjänlig halm och när pengarna tryter får inackorderingshästarna inget kraftfoder - inte den bästa reklamen för ett försäkringsbolag om man säger så)

:eek: Vet ens bolaget om det:confused:

Nej du har så klart helt rätt, finns tyvärr folk som inte borde vara ombud
Men trots allt så är de flesta ombud måna om sina kunder och gör sitt bästa.
Så lite hårt att ”dra alla över samma kam”
Finns folk som inte borde sitta på kundtjänst heller..

Om det blir fel när ett ombud tecknar som i TS fall så anser jag att det först och främst är ombudet man kontaktar och att det är ombudets sak att ta det med sitt försäkringsbolag, inget som kunden verkan ska behöva göra eller bör göra, det är ju ombudet som gjort fel inte kunden…

Först om ombudet inte rättar till det så får man som kund ”gå vidare” och ringa bolaget, om inget annat så får de veta att det ombudet inte har den kunskapen h-n borde ha resp inte tar sitt ansvar när det blir fel.

Nu pratar jag inte om missnöje med ett ombud, hos ett bolag. Jag kan nog bara på rak arm säga en bekant som är nöjd med sitt ombud, och det är ju ändå rätt lite i förhållande till hur många jag känner i hästsvängen (som faktiskt också livnär sig på hästeriet).

I de fall jag känner till har gången varit precis den du beskriver, först kontakt med ombudet (som i många fall då gör sig oanträffbar) och sedan kontakt med bolaget som tvår sina händer och skyller på ombudsmiss och sedan är det moment 22 eftersom man inte kommer i kontakt med ombudet och kan be denne rätta sitt misstag.

Nä, tusen gånger hellre ett samtal till kundtjänst och namn på den som man talar med.

Är inte bara inom hästeriet de schabblar med försäkringar!
Jag har hamnat i trubbel pga en jävla bilförsäkring som drogs via autogiro, och en månad fanns där inga pengar, de surade ihop och informerade inte mig, utan skickade till trafikförsökringsföreningen, och när jag väl fick reda på det, hade min bil varit oförsäkrad i en månad!!!:eek:
Och uppe på allt, när jag väl betalar in det som fattats, gör bolaget fel och skickar tillbaka min betalning, och bilen är åter igen oförsäkrad utan min vetskap, trots att jag ringt och dubbelkollat att den ska hoppa igång så fort betalningen kom in på deras konto. Jippi, så nu är jag hos fogden!:mad:
ÄR riktigt riktigt jävla förbannad och besviken och bolaget i skåne vill inte ta på sig skulden trots att småländska delen säger att de har gjort fel i tel. :crazy:
Aja, blir några år med prick och inga lån.. :cry:

Fast för att få en prick som privatperson måste du strunta i att betala KFM´s första utskick, och det kan ju vara dumt att strunta i.

Jag kan inte riktigt se poängen med ombud. Jag har alla gånger utom en kontaktat bolaget direkt. Vid ett tillfälle försökte jag byta bolag och kontaktade ett ombud, han skulle komma och kolla på hästen innan vi skrev om förskringen, det skulle inte behövas en veterinärbesiktning. Jag ringde och påminnde 3-4-gånger men han kom inte ut, till slut började nubben prata om förtroende och att han inte behövde komma ut, att han ofta hoppade över beskitningen som krävdes, vi litade ju på varandra. Några dagar senare kom ett försäkringsbesked från mitt tilltänkta bolag, på 15.000 inte 35.000 som överenskommet. Jag ringde ombudet och fick något svammelsvar. Efter det så ringde jag kundtjänst som sa, visst kan vi höja försäkringsbeloppet om du besiktigar hästen.

Den dagen betalde jag in försäkringspremien till mitt gamla bolag som vänligen nog skickade ut en påminnelse och skrev ett mail till mitt tilltänkta bolag med en detaljerad beskrivning med en uppsägning av försäkringen och varför. Jag hörde inte ett ljud från dem men det aktuella ombudet var inte med på närsta lista, kanske han fått ett klagomål för mycket? Jag är övertygad om att det finns många engagerade trevliga ombud, men jag håller mej till kundtjänst i framtiden så slipper jag strul.

Till TS, jag lider med dig, det är tråkigt att man inte kan lita på att det inte blir misstag, jag håller dock på att det är ditt fel, man bör kolla alla papper av betydelse för att bekräfta att det är rätt, det händer ibland att det sker misstag och det kan vara svårt att få dett rättat i efterhand.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 074
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 125
Hästmänniskan om jag köper en häst som är försäkrad i ett bolag.. å jag inte vill ha de bolaget utan jag vill ha de bolaget som jag trivs bäst med... 2
Svar
29
· Visningar
2 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka