Skönt att höra att du tillslut fick mer hjälp. Ja det ligger nog mycket i det där att hitta rätt person, en som tar sig tid och ser detaljerna hos patienten. Som frågar och tar sig tid att hjälpa till med det den kan.Min upplevelse av min senaste vända i vården är att man måste träffa på exakt rätt person för att någon ska se hur man faktiskt mår och få rätt hjälp. Denna gången var det en fysioterapeut på sjukhuset som var rätt person. Alla läkare jag träffat hade helt struntat i mitt dåliga psykiska mående till följd av mitt tillstånd. Detta trots att jag grät på vissa läkarbesök men det viftades ändå bort.
Kontaktuppgifter till kurator fick en kompis som själv jobbat som det hjälpa mig att hitta. Avdelningen jag tillhör på sjukhuset sa att de inte hade några kuratorer vilket var ren lögn.
Fysioterapeuten såg mig och hjälpte mig att få mer hjälp och fler läkartider. Innan hon ringde läkare där så skulle jag inte få fler läkartider. Men nu har jag fått det. Det är så sorgligt att träffar man inte rätt person så uteblir hjälpen.
Min tillit till sjukvårdssystemet var inte hög innan detta och det har väl inte direkt höjts av det här.
Kuratorn jag gick hos först, fick jag först en bra känsla. Men sen gick det bara utför tyvärr. Vi hade ett uppehåll och sågs inte på över 6mån, kom tillbaka och kuratorn frågade ingenting om hur läget var, hur jag mådde. Utan fastnade på mitt problem med ångest av bilkörning vilket var en av det problem vi pratade om innan pausen. Men under denna tid, blev en nära anhörig allvarligt sjuk, en nära släkting försvann, en tid senare när jag var ensam hemma lämnade polisen dödsbud att släktingen hittats död, i samma veva hade jag även haft sjuk hund som fått somna in. Men inga frågor dök upp. Trots att allt hade blivit så mycket sämre med mitt mående.
Nej, dom är ju inte tankeläsare, men jag önskade att kuratorn ställde frågorna, hur är läget eller har något ändrats/hänt sen sist vi sågs så att jag vågat öppna mig. Jag var generellt låg och fast i mina tankar det besöket och kunde knappt hänga med i det kuratorn nu pratade om, vilket jag ändå tänker att kuratorn borde lagt märke till då jag flera gånger fick fråga vad hon menar.