Man sätter sommarens jordgubbar i halsen....

Dock är det inte färre som dör för att du struntar i jordgubbarna...

Det är ett vanligt feltänk. Det beror naturligtvis på vad du gör med pengarna (om du har köpt jordgubbarna). Jordgubbspengar kan definitivt rädda livet på ett barn som annars skulle ha dött på grund av t.ex. bristen på rent dricksvatten, brist på sanitet, brist på vaccin, osv.

För 49 kronor, som på ett ungefär motsvarar ett kilogram jordgubbar, så kan 30 barn vaccineras för ett flertal sjukdomar som annars kunde ha dödat dem. Ytterligare ett kilo jordgubbar kan ge drygt 80 påsar vätskeersättning, 15-20 påsar nötkräm eller 200 påsar näringspulver. Åtta kilo jordgubbar motsvarar 10 000 vattenreningstabletter. Osv.
 
Dock är det inte färre som dör för att du struntar i jordgubbarna...
Jag äter inte färre jordgubbar för det, Men kan ju inte låta bli att tänka på de triviala bekymmer vi har här i landet i jämförelse...
Som att exempelvis prioritea i statens utgifter för att lägga resurser på att ge möjligheter till rent dricksvatten eller rena näringsmedel.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
565
Senast: Amha
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
392
Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
591
Senast: Bon
·
Kläder & Bli fin Håller på och spara ut till min naturliga hårfärg som är ca 30% vitt/grått och resten typ mörk cendré (ljusare på sommaren). Har låtit...
Svar
7
· Visningar
813
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp