Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Kan inte heller se någon anledning till att de ska finnas i landet. Det finns andra raser som kan vakta. Vad jag läst är inte rasen lyhörd eller samarbetsvillig, den gör som den vill. Det ihop med storleken och agressiviteten mot okända är ju livsfarligt.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Har suttit i en bil i Kurdistan, och sett den bilen bli jagad av ett gäng herdehundar. Karabasher mm. Kan säga att om den bilen hade gått sönder hade vi suttit där tills någon kom och hämtade oss.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

fast dom är inte som "vanliga" hundar, dom är inte träningsbara om jag förstått det rätt. Visst kan dom vara snälla säkert men rätt var det är så upplever dom en som ett hot eller tar en tillsägning på fel sätt och om jag förstått det rätt så är dom inte så lätta att se humöret på alltid, allstå dom varnar sällan och det kan gå fort.

jag har en hund som är blandning med "sådana här" raser, har aldrig ägt en så lättsam hund. Otroligt lyhörd hund, som vet vad jag vill utan att jag behöver säga det knappt. Gör han något fel räcker det i princip med att jag harklar mej så skäms han.
Går fot som om det vore medfött;)
vaktar genom att varna med skall, går lös på gården med resten av hundarna.
är inte så intresserad av andra människor eller resten av världen.
Hans liv är hans flock, bara att vara med oss.

sen tror jag det är flera problem att ha sådana hundar här som vaktar på det sättet med tanke på att vi faktsikt har en allemansrätt och risken är stor att det kommer folk som går igenom hagar osv. Skulle vara livsfarligt att ha en sådan hund som vaktade då.
det är just allemansrätten och vår djurskyddslag som "ställer till det" för att använda dessa hundar till det dom är tänkt för, men som jag skrev- dom visar sej och gör sej hörd innan dom gör nåt mer.
Enligt mej är det bättre och trevligare att samleva med naturen än att skjuta bort alla rovdjur:)


sen kanske man inte behöver ha hundra djur den ska vakta men nog tror jag allt att för att den ska må bra så behöver den stora ytor att vara på iallafall.
den behöver stora ytor som många andra hundar behöver, att få springa av sej på. Men framför allt, djur/gård att vakta

jag tror inte det är hundar som passar i sverige helt enkelt, varken klimatmässigt eller socialt. Dom är inte avlade för att umgås med människor.
jo, dom ska visst kunna umgås med människor, absolut. Hur ska annars ägaren kunna mata den och sin boskap, sköta om sina djur?

1010101010
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

jag har en hund som är blandning med "sådana här" raser, har aldrig ägt en så lättsam hund.
Med andra ord ingen renrasig.
det är just allemansrätten och vår djurskyddslag som "ställer till det" för att använda dessa hundar till det dom är tänkt för, men som jag skrev- dom visar sej och gör sej hörd innan dom gör nåt mer.
Det är inte vad jag har hört. Hade dom gjort så så hade det ju inte varit några större problem att ha dom, då hade dom varit som dom flesta vakthundar vilket dom inte är.
jo, dom ska visst kunna umgås med människor, absolut. Hur ska annars ägaren kunna mata den och sin boskap, sköta om sina djur?
Dom är inte avlade för att vara familjehundar eller umgås med människor på det sättet. Hur exakt ägarna till djuren dom vaktar gör är jag osäker på om dom inte är där dagligen och ser över djuren så hundarna verkligen vet att den människan är tillåten.
 
Senast ändrad:
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Nä den är inte renrasig så det va rätt tolkat av min mening att jag har en blandning av dessa raser....

Många vanliga vakthundar låter mycket och sen inge mer.
Dessa hundar varnar, det är inte bara pang på.
Dom lika lite som en varg vill ju skada sej men dom tvekar inte att göra det om det krävs.

Dom hanteras ju som med övriga djur med mat och klappar, dom har ju inte minne som en guldfisk.
Den kommentaren var ju nästan korkad om jag få säga så.
Skulle inte din hund(om du hade nån) känna igen dej efter 1-2 veckor?
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Så med andra ord är dom vanliga hundar enligt dig? Det jag hört så har dom anfalligt högst oprovocerat och det är därför dom räknas som farliga hundar, annars hade det ju inte varit några problem alls. Då hade det inte varit några problem heller pga allemansrätten att ha dom, bara skriva en lapp att låter hunden så backa så låter hunden er vara ifred..

Med tanke på att hundar även anfallit ägare utan någon provokation så tycker inte jag den kommentaren är korkad, det är ju pga det som det talas så mycket om dom. Var väl något tv program som tog upp det här med att dom anfallit ägarna utan anledning, att det lätt slår över för dom och dom går till anfall. Mycket pga att det inte går att säga till dom, dom är inte avlade för att lyssna på det sättet på människor.

Men säkert trevliga hundar att ha sålänge det är på deras villkor.
 
Senast ändrad:
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Många vanliga vakthundar låter mycket och sen inge mer.
Dessa hundar varnar, det är inte bara pang på.
Dom lika lite som en varg vill ju skada sej men dom tvekar inte att göra det om det krävs.

Fast om hotet inte uppfattar varningen så kan det gå väldigt illa. Det är väl det som är poängen? Min förra hund blev attackerad av en herdehund/karabash när hon och min sambo passerade utanför deras hus där den attackerande tiken hade valpar. Nu är inte min sambo klockren på hundsignaler så visst är det möjligt att tiken varnade, men allt han och hunden gjorde var faktiskt att passera henne och huset med valparna. I hans ögon var det "pang på".

Det var förmodligen en helt "sund" reaktion från en hund som hade något att vakta, men det är inte den typen av reaktioner som är lämpliga i mer tätbebyggda områden.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Så med andra ord är dom vanliga hundar enligt dig? Det jag hört så har dom anfalligt högst oprovocerat och det är därför dom räknas som farliga hundar, annars hade det ju inte varit några problem alls. Då hade det inte varit några problem heller pga allemansrätten att ha dom, bara skriva en lapp att låter hunden så backa så låter hunden er vara ifred..

Med tanke på att hundar även anfallit ägare utan någon provokation så tycker inte jag den kommentaren är korkad, det är ju pga det som det talas så mycket om dom. Var väl något tv program som tog upp det här med att dom anfallit ägarna utan anledning, att det lätt slår över för dom och dom går till anfall. Mycket pga att det inte går att säga till dom, dom är inte avlade för att lyssna på det sättet på människor.

Men säkert trevliga hundar att ha sålänge det är på deras villkor.

Jag gissar att du fått din information från Uppdrag granskning...eller snarlikt.

Den är väldigt lojal mot sin familj, den är okända människor den inte uppskattar.
Våran är väldigt trevlig, på våra villkor.
Hans mor var renrasig, väldigt trevlig oxå, mot familjen.

En bekant har en schäfer som jag tycker är galen, den plockar djur titt som tätt.
Jag gillar inte dom...tycker dom borde förbjudas...:meh:
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Jag skulle inte ha mina lös om jag inte trodde dom stannande på gården.

Våra går inte ända ut till den korsande vägen utan stannar på gårdsplanen om inte personen/bilen svänger in.

Men det du säger hände din sambo behöver ju inte vara pga rasen?
Försvarar inte hunden utan bara tänker...
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

*kl*
Förresten, var det inte så att han som tog in rasen i Sverige har slutat med dem och uttryckt ånger för att rasen kom hit?
Har för mig att jag läste det.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

KL

Det känns som att det alltid är såhär när man pratar om ett problem hos en ras. Folk som har en sådan här hund eller som känner någon som känner någon som har en sådan här hund säger att det minsann inte är några fel på rasen, för hunden de känner fungerar perfekt och allt är bara ägarnas fel. Det folk inte verkar fatta är att hundar har olika förutsättningar.

Det är inte ett dugg konstigt att det finns exemplar av den här rasen som fungerar väl i vårt svenska samhälle. Men det betyder inte att ALLA hundar av den här rasen kommer fungera väl här, oavsett ägarens kunskaper. Hundar som är framtagna för att vakta boskap har sämre förutsättningar för att fungera väl i svenskt klimat än en "vanlig" sällskapshund.

Jag begriper inte varför folk envisas med att ha de här hundarna. Det finns så oändligt många andra hundar att välja på, som fungerar bra här, att det är obegripligt varför folk prompt ska ha dem.

Jag bör väl tillägga att jag inte tycker att de tär något "fel" på rasen. Jag tycker att det är en ras som ska göra det den är framtagen för, och inget annat.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Min hovslagare har en ovtjarka, den är tydligen helt ok. Men han å andra sidan den trevligaste laikan jag nånsin mött också :D Där tar mina goda erfarenheter av ovtjarka slut. Jag har sparkat bort en från en cocker spaniel på Lunds station en gång... Haft en schäfer/ovtjarka i 2 kurser som var totalpucko. En väns hund blev nästan köttfärs av en ovtjarka.

Med tanke på hur ovanliga de är så tycker jag inte de är lämpliga för vem som helst.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Ärligt, om de inte blivit avlivades, vem hade du tänkt skulle ta över dessa nallebjörnar då? Var du själv intresserad?

Jag tänkte precis samma sak. Hur lätt är det att hitta ett BRA hem åt ett par hundar av en så extrem ras där man inte känner till något om deras uppfostran eller tidigare levnadssituation? Även om de inte haft något med mannens död att göra är det förmodligen bäst för både dem och omgivningen om de får sluta sina dagar.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

KL

Det känns som att det alltid är såhär när man pratar om ett problem hos en ras. Folk som har en sådan här hund eller som känner någon som känner någon som har en sådan här hund säger att det minsann inte är några fel på rasen, för hunden de känner fungerar perfekt och allt är bara ägarnas fel. Det folk inte verkar fatta är att hundar har olika förutsättningar.

Det är inte ett dugg konstigt att det finns exemplar av den här rasen som fungerar väl i vårt svenska samhälle. Men det betyder inte att ALLA hundar av den här rasen kommer fungera väl här, oavsett ägarens kunskaper. Hundar som är framtagna för att vakta boskap har sämre förutsättningar för att fungera väl i svenskt klimat än en "vanlig" sällskapshund.

Jag begriper inte varför folk envisas med att ha de här hundarna. Det finns så oändligt många andra hundar att välja på, som fungerar bra här, att det är obegripligt varför folk prompt ska ha dem.

Jag bör väl tillägga att jag inte tycker att de tär något "fel" på rasen. Jag tycker att det är en ras som ska göra det den är framtagen för, och inget annat.

Det är ju samma fjant vid varje "ny" ras.
Ramaskri över rottweiler, pittbull...osv.

Och jag håller med, ska man ha såna utpräglade hundar ska den få göra det den är till för eller så nära man kan komma.
Man får tex inte jaga varg med borzoi i sverige utan hitta på annat.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Jag bör väl tillägga att jag inte tycker att de tär något "fel" på rasen. Jag tycker att det är en ras som ska göra det den är framtagen för, och inget annat.

Precis! Det är väl ingen här som tycker att de är monster, bara att deras användningsområde och mentalitet gör dem olämpliga just för svenska förhållanden.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Jag gissar att du fått din information från Uppdrag granskning...eller snarlikt.
Spelar det någon större roll? Är dom som är med och berättar om rasen, är dom lögnare? Jag tycker dom är relativt trovärdiga med tanke på att dom har stora erfarenheter av rasen och antagligen resonerade som du innan hundarna vände sig mot dom.
En bekant har en schäfer som jag tycker är galen, den plockar djur titt som tätt.
Jag gillar inte dom...tycker dom borde förbjudas...:meh:
Det är en extrem ras som inte är avlad som sällskap till människor på något vis, dom ska vakta och gör det till den grad att dom blir farliga och det finns inget behov av en sådan ras här i sverige.

Att jämföra det med ett mindre bra exemplar av en schäfer förstår jag inte. Jag har sett en del nervösa smått aggressiva chihuahuor också men det gör inte att man kan jämföra dom med en ovtjarka för det. Det ligger inte i deras natur att vara aggressiva mot främmande.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Man får tex inte jaga varg med borzoi i sverige utan hitta på annat.
Hur många borzoier är rent aggressiva mot människor att man inte kan ha dom bland folk? Det är inte raser som är avlade för att vara farliga och dom är väl ändå avlade för att lyssna till människor också väl? Dom ska inte jobba självständigt och är avlade för att ta egna initiativ väl? Fast jag känner iofs inte några borzoier men jag kan anta att dom är relativt följsamma.

Jag tycker inte ovtjarka går att jämföra med andra raser på det sättet, det är en extrem ras som inte hör hemma i sverige även om den skulle gå och vakta ett par djur på någon gård.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 254
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp