Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

*kl*
Förresten, var det inte så att han som tog in rasen i Sverige har slutat med dem och uttryckt ånger för att rasen kom hit?
Har för mig att jag läste det.
Har jag också hört, och jag antar att det finns bra anledningar till att han ångrade sig.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Jag skulle inte ha mina lös om jag inte trodde dom stannande på gården.

Våra går inte ända ut till den korsande vägen utan stannar på gårdsplanen om inte personen/bilen svänger in.

Men det du säger hände din sambo behöver ju inte vara pga rasen?
Försvarar inte hunden utan bara tänker...

Fast nu handlade det inte om dina hundar. Och beteendet kan faktiskt räknas som helt normalt och sunt för den aktuella rasen. Det är en hund som SKA agera självständigt och skydda flocken mot det den upplever som ett hot. Inte konstigare än så. Tiken uppfattade vår hund som ett hot och gjorde sitt nästa för att oskadliggöra henne.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Jag tänkte precis samma sak. Hur lätt är det att hitta ett BRA hem åt ett par hundar av en så extrem ras där man inte känner till något om deras uppfostran eller tidigare levnadssituation? Även om de inte haft något med mannens död att göra är det förmodligen bäst för både dem och omgivningen om de får sluta sina dagar.

Sen beskrivs det med positiva ordalag hur otroligt lojal denna ras är mot sin familj, men inte mot främlingar. Dessa hundar har ingen familj mer. De måste flytta... till främlingar... Alltså accepterar de det alltså bara rakt av?
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Har du en KO och har den lös? Förlåt, men vilket vansinne..
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

*kl*
Förresten, var det inte så att han som tog in rasen i Sverige har slutat med dem och uttryckt ånger för att rasen kom hit?
Har för mig att jag läste det.

Jo, de slutade efter att de insett att dessa hundar är väldigt svåra hundar och då var de själva inga duvungar på hundsidan. De vände väl när de själva började bli attackerade av sina hundar.

De var antagligen eld och lågor och talade väl om rasen precis som alla andra rasentusiaster till en början. Sedan fick de smaka på efterklokhetens bittra smak.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Jo, de slutade efter att de insett att dessa hundar är väldigt svåra hundar och då var de själva inga duvungar på hundsidan. De vände väl när de själva började bli attackerade av sina hundar.

De var antagligen eld och lågor och talade väl om rasen precis som alla andra rasentusiaster till en början. Sedan fick de smaka på efterklokhetens bittra smak.

Då mindes jag inte helt fel.

Bara det där tycker jag säger en hel del om rasen förövrigt..

Och återigen; Det är väl ingen som har något imot rasen som sådan - det är bara att den inte passar in här i Sverige riktigt iom att den har en viss specialkompetens som vi inte har behov av eller möjlighet att tillfredställa.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Kl och lite OT

Sambon hittade den här filmen för några veckor sedan. Jag är absolut inte en av dem som tror att ovtjarka är automatiskt ett monster men när jag såg den här filmen fundera jag på hur många som kommer på att dem vill skaffa en ovtjarka som lägenhets/sällskapshund och DÅ blir det nog monster!

http://m.youtube.com/watch?v=p8-Pb-ixIAA
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Dessa hundar varnar, det är inte bara pang på.

Fast då varnar de med mindre signaler än de flesta andra raser. Jag inbillar mig att man behöver vara väldigt rutinerad och kunnig för att uppfatta deras signaler i tid. Och jag tror att de personer som besitter den erfarenheten har mer nytta av andra raser.
De flesta av oss behöver tydligare varningar och därför upplevs dessa som "pang på".

Det blir riktigt farligt om man inte tar det de är avlade till på allvar, utan sopar risken under mattan.
 
Senast ändrad:
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

KL

Jag är absolut inte för ett rasförbud eller har något emot Ovtjarkor. Det jag reagerar främst på i den här tråden (och i många andra trådar jag sett) är väl det vanskliga i att rasen verkar försvaras utifrån enskilda individer som inte ens är renrasiga. Eller tvärtom för den delen. Var inte en av hundarna i Uppdrag Granskning också blandras?

Men det känns lite som att jag skulle påstå att Amstaff är en bra vakthund eftersom min Amstaffblandning larmar när det lika väl och kanske troligare beror på att han även är Rottweiler.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

KL

Jag är absolut inte för ett rasförbud eller har något emot Ovtjarkor. Det jag reagerar främst på i den här tråden (och i många andra trådar jag sett) är väl det vanskliga i att rasen verkar försvaras utifrån enskilda individer som inte ens är renrasiga. Eller tvärtom för den delen. Var inte en av hundarna i Uppdrag Granskning också blandras?

Men det känns lite som att jag skulle påstå att Amstaff är en bra vakthund eftersom min Amstaffblandning larmar när det lika väl och kanske troligare beror på att han även är Rottweiler.

Jag reagerade också på Uppdrag granskning där man främst uppehöll sig runt en eller ett par blandraser mellan Ovtjarka och Schäfer och deras mentalitet(minnet sviker mig en aning om det var en eller flera blandrashundar). Vilka vettiga slutsatser kan man egentligen dra om en enskild ras mentala egenskaper efter ett par blandrashundar?

Som med alla raser så är mentaliteten också beroende av bakomliggande avel och linjer. Det finns olika varianter och vaktegenskaperna verkar skilja sig åt en hel del mellan de olika varianterna. Bor man på landet med en stor inhägnad tomt så kan det kanske vara en lämplig ras men i andra fall ska man hellre välja en annan ras.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

mmm, nästa person som säger att en hund blir vad man gör den till har jag god lust att vrida om näsan på....

Om en hund blir vad man gör den till borde det inte behövas så många olika raser med olika ändamål.

I mina ögon finns det hundraser som är mer eller mindre lämpliga för gemene man, tyvärr är det ju så att de som har hundraser av det mindre lämpliga slaget oftast inte håller kollen på lämpligheten hos valp/hundköpare.


F ö, om man vill ha vaktande heredehundar i sin flock, varför duger inte en redan etablerad ras som finns i Sverige sen åratal tillbaka och som också är avlade för det, även om de inte används i den utsträckning. Ta t ex Pyrenneerhunden, stor, fluffig med massor av gullighetsfaktor, vänlig men vaktig på sin flock.
 
Senast ändrad:
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

*Kl

Denna film om en gard I Kanada som anvander vaktande boskapshundar ramlade in pa min fb idag.
Ganksa intressant maste jag saga.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Egentligen inte alls relevant för detta kanske....
Men jag träffade en tjej som berättade att hon hade en Ovtjarka. Mitt genomtänkta och smidiga svar blev: Varför?

Men hon berättade att hon hade tagit hand om ett gäng omplaceringar, varav denna var en.
Och att den hunden var så otroligt stabil i psyket att hon nu använder den varje gång hon ska träffa problemhundar.
Hon arbetar som instruktör.

Jag blev lite ställd, för min bild av en Ovtjarka stämmer inte alls överens med den bild hon beskrev.
Helt plötsligt kunde jag se ur en "kamphunds"motståndares ögon och var tvungen att backa lite.
Vad vet jag egentligen om en Ovtjarka annat än det som målats upp i media?


Det är inte en rasfråga, det är en förarfråga.
Ju skarpare hund desto viktigare blir ledarskapet.

Det är få svenskar som har ledarskap och kunskap att tex äga en Fila.
En så skarp hund kräver ju inte bara att du kan parera din hund utan även alla okunniga påflugna människor och hundmänniskor.

Vissa djur har bara en mänsklig kompis och den ställer de höga krav på.
 
Det är inte en rasfråga, det är en förarfråga.
Ju skarpare hund desto viktigare blir ledarskapet.

Det är få svenskar som har ledarskap och kunskap att tex äga en Fila.
En så skarp hund kräver ju inte bara att du kan parera din hund utan även alla okunniga påflugna människor och hundmänniskor.

Vissa djur har bara en mänsklig kompis och den ställer de höga krav på.
Fem år gammal tråd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 536
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp