Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan man få tag i en bra sadel

Jag kan rekommendera Trekker Master bomlös till dressyr, men till hoppning blir det ju värre...
 
Dressyr/ Islandssadel till kräsen ryttare

Lite struligt med alla frågor i samma! Blir kanske lite lättare om man ändrar ämnet när man frågar något nytt/ svarar.

Hursomhelst, jag letar sadel till min Islandshäst, jag har provat en MÄNGD sadlar och kommit fram till följande:
Jag behöver en sits på ca 17", han minst bomvidd 33. (lite osäker, men någonstans där) Alltså en ganska vid sadel.

Helst skall den flexa något både i ortspetsar och på längden, men anatomiska bra bossor är ett alternativ. Han har ganska kort något svängd rygg, ganska markerad manke för att vara islandshäst. Prisklass (Ny eller begagnad) ca 10-12.000kr

Den skall helst var ganska smal i sitsen då jag har smala höfter. Viktigt att stigläderfästena sitter ganska långt bak för att underlätta lodrät sits. Jag sitter bra i Stübben Maestoso& Jaguar XKC, men de har båda sina nackdelar, Jaguaren är det främst priset som hinndrar mig från att köpa, och Maestoson tyckte jag hade hårda och lite knöligt sydda bossor. Väldigt hårt stoppade dessutom. Det går ju att ändra, men jag tyckte ite tat den verkade vara så bekväm mot hästen. Båda de sadlarna hade ganska lagom djup sits och jag tyckte att stiglädren var välplacerade, samma sak med knästöden.

Skulle vilja prova sadlar som påminner om de två ovan nämnda i konstruktionen, men billigare än Jaguaren och med hästvänligare bossor än Maestoson.

Equipe Island var också väldigt fin att rida i, lite för bred för mig, men annars helt ok, men FÖR DYR!

Kentaur Kári ligger bra på min häst och den är skön att rida i, men knästöden hjälper inte så mycket då de inte hamnar där mina skänklar är! Lutar just nu ändå åt en sådan då jag håller på att ge upp.

Har testat de flesta bomfria på marknaden och hittat många riktigt bra som hästen gillar.. Men ingen som gett mig riktigt så smal sits som jag vill ha och riktigt så bra stöd som jag tänkt mig. Har just nu en Start Trekk Espaniola.

Hur är Prestiges sadlar i allmänhet? Smala, korta, långa? Tycker att modellen Venus ser väldigt bra ut.
 
Sv: Månadens sadeltråd

*kl*

Skulle någon kunna ge mig lite tips på vad för dressyrsadlar som skulle kunna passa min häst?

Ska ta hem några dressyrsadlar som ska testas inför en sadelutprovare nu snart men skulle gärna vilja ha lite tips på vad som skulle kunna passa så man inte tar hem helt fel sadlar.......

http://i83.photobucket.com/albums/j290/Behati/Dixielans%20Primadonna/IMG_0530_edited.jpg?t=1169419440
http://i83.photobucket.com/albums/j290/Behati/Dixielans%20Primadonna/IMG_0535_edited.jpg?t=1169419492
Sorry för den dåliga kvaliten men jag hoppas att ni kan få ut något av dessa. Hästen är ganska dåligt musklad p.g.a vila.
 
Sv: Dressyr/ Islandssadel till kräsen ryttare

Tillägg!

Kom på att bra bogfrihet är viktigt för mig också. :-)
 
Sv: Månadens sadeltråd

hmmmmmmmmmm :cry: :cry: :cry: det är jag som har sadel problemet dina ord var inge roliga att läsa ljust nu när sadeln är på väg.
jag har gjort ett inbyte med en känd sadelförmedling/webbshopp :angel: :angel: så jag hadde inte så mycket att välja på och jjeg gör sitt bästa :p :p
men hur är då
KenTaur Andromeda
i fall nu inte pfiff sadeln skulle passa har en liten strimma hopp kvar ju om inte annat att dom stoppat fel sadel i paketet:D :D

Jag har inte sagt att pfiff passar...MEN eftersom du inte kunde låna hem nån annan så kan du ju alltid prova...på en av mina hästar gled den fram och det är det jag tror den kanske kommer att göra på din häst oxå...på den andra kom den inte ner ordentligt...Detta var en vid bom...tror allt beror på formen = TAKformad fram ....främst tyckte jag du skulle prova FB, Albion,M&N, Passier....Har även erbjudit dig att prova mina sadlar... Globus clic 34 gled ju som sjutton fram .... så fort hästen börjat röra sig...Andromedan är som jag sagt tidigare endast en sadel för ryttare som vill sitta fast..som i ett skruvstäd ;) Stöden är GIGANTISKA!! Jag gillar den inte man kan inte röra sig...och den gled oxå fram direkt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur kan man få tag i en bra sadel

bomlöst... så löste jag det när det blev för dyrt o för mkt jobb att byta sadel så ofta att man knappt mindes vilket märke man hade för stunden...
 
Sv: Månadens sadeltråd

*KL*
va tycker ni om denna sadel?

DSC09750.jpg

DSC09751.jpg

DSC09748.jpg
 
Sv: Månadens sadeltråd

Någon som kan hjälpa mig? Jag har fått beskrivning på en dressyrsadel (Frank Baines Elegance) och det står att den är 17,5 tum men sedan står det MW efter. Vad betyder det? Är det bomvidden och hur ska jag isåfall tolka det?

//
 
Sv: Månadens sadeltråd

Någon som kan hjälpa mig? Jag har fått beskrivning på en dressyrsadel (Frank Baines Elegance) och det står att den är 17,5 tum men sedan står det MW efter. Vad betyder det? Är det bomvidden och hur ska jag isåfall tolka det?

//

Vill bara tillägga .... otroligt rymliga i sina bomvidder...
 
Sv: Månadens sadeltråd

*kl*

Skulle någon kunna ge mig lite tips på vad för dressyrsadlar som skulle kunna passa min häst?

Ska ta hem några dressyrsadlar som ska testas inför en sadelutprovare nu snart men skulle gärna vilja ha lite tips på vad som skulle kunna passa så man inte tar hem helt fel sadlar.......

http://i83.photobucket.com/albums/j290/Behati/Dixielans%20Primadonna/IMG_0530_edited.jpg?t=1169419440
http://i83.photobucket.com/albums/j290/Behati/Dixielans%20Primadonna/IMG_0535_edited.jpg?t=1169419492
Sorry för den dåliga kvaliten men jag hoppas att ni kan få ut något av dessa. Hästen är ganska dåligt musklad p.g.a vila.


ingen som kan?:cry:
 
Sv: Månadens sadeltråd

Jag har inte sagt att pfiff passar...MEN eftersom du inte kunde låna hem nån annan så kan du ju alltid prova...på en av mina hästar gled den fram och det är det jag tror den kanske kommer att göra på din häst oxå...på den andra kom den inte ner ordentligt...Detta var en vid bom...tror allt beror på formen = TAKformad fram ....främst tyckte jag du skulle prova FB, Albion,M&N, Passier....Har även erbjudit dig att prova mina sadlar... Globus clic 34 gled ju som sjutton fram .... så fort hästen börjat röra sig...Andromedan är som jag sagt tidigare endast en sadel för ryttare som vill sitta fast..som i ett skruvstäd ;) Stöden är GIGANTISKA!! Jag gillar den inte man kan inte röra sig...och den gled oxå fram direkt...

det var Diabolical_Kitten jag svarade åt INTE till dig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Månadens sadeltråd

Varför denna tonen......?? ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Månadens sadeltråd

Vad beror det på om sadeln glider framåt?


Fel bomvidd, fel bomform och/eller att hästen har en anatomi som gör att sadelläget och sadelgjordsläget diffar väldigt mycket. Sen brukar en (för) stor mage dessutom vara fena på att putta fram sadlar.

Går alltså inte att säga att 'det beror på DET'. Det brukar dock gå att få till stor skillnad även på de som hara natomin emot sig om man bara hittar rätt sadel så att säga med rätt bom, rätt infästning för sadelgjordsstropparna osv för aktuell häst. Dvs även här är sadelmakare väldans bra.

/Alexandra - med en herre som diffar enormt på sadelläge och sadelgjordsläge och har en buklinje som gjord för att sadlar ska glida fram, utan att han är tjock. Sadelmakaren mumlade något om 'det är ju inte lätt att sadla på spetsen på en torped'. Jag förstååår inte vad han menar? :Angel:
 
Sv: Dressyr/ Islandssadel till kräsen ryttare

Hur är Prestiges sadlar i allmänhet? Smala, korta, långa? Tycker att modellen Venus ser väldigt bra ut.

Om Jaguar passar kan säkerligen Prestige också passa.
Men om du inte ahr råd med en Jaguar kan du ju kolla begagnat? Ibland kommer det ut Jaguarsadlar för ca 12 000...
 
Sv: Månadens sadeltråd

Står hästen verkligen på plant underlag?
Om du inte har börjat prova sadlar på hästen än tycker jag du ska låna hem lite vad som helst. Man måste ju börja nånstans. Du kanske kommer fram till att du älskar Prestige, men hästen säger nej. Hästen kanske istället säger ja till Globus istället, och då är det ju lite lättare att utgå från det. För Globus har t.ex. en rakare bom än Prestige och då kan man ju prova Equipe istället (som är rätt lika Prestige i utformning för ryttaren men är rakare i passformen).
Så låna hem vad som helst helt enkelt och provrid ordentligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: VLMF
·
Samhälle Tänk dig följande scenario. Du är i ditt hem och du blir utsatt för en av de mest förnedrande handlingar som går att genomföra. En annan...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 936
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 619
Senast: angelwings
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
51 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp