Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Månadens sadeltråd

troligtvis ligger min sadelexpert jjeg under täcket och drömmer juva drömmar :p :p skulle jag oxå göra om jag fick och visste att det står MINUS 25,5 på min termometer så nu får ni hjälpa mig.

har gett mig ut i sadeldjungeln på beg markanden och letar en sadel för rakryggade kusar.

hittade en annons om en County dressyr sadel fit 4

Hur ligger dom på raka häst ryggar :confused:

sedan står det i annonsen att bommen är bytt :confused: för 4 år sedan skickad till county i england.

ska jag i detta läga dra åt mig öronen :confused:
 
Sadel till kallblodstravare?

Vad har ni ute i landet för sadlar till era kallblodstravare??

Har en "ny" häst hemma som jag bara måste köpa en sadel till, men funderar starkt på vad som skulle kunna passa honom.
Han är ju ganska bred över ryggen, men har ändå manke..

Todd.jpg
 
Sv: Sadel till kallblodstravare?

Har provsuttit en sådan för ganska länge sedan - med lite cutback va??
Du upplever inte att den liksom skaver på musen? :o
Kändes lite så när jag provsatt den...
Annars ligger ju de bra i pris har jag för mig oxå!
 
Sv: Sadel till kallblodstravare?

nej jag har inte märkt det o då har jag använt den till foderpållen i ca 1 halvår o nu till min egna...
det är väl från person till person hur man är byggd=)

kan du inte låna hem en o prova om den passar pållen o dig ?

ser att du bor i värmland..
mauds lånar juh ut sadlar för provning om du bor inärheten av karlsad...
 
Sv: Sadel till kallblodstravare?

Jag gav upp rätt snabbt och köpte en bomlös till min kallblodstravare. Vips! försvann en hel del problem som struliga övergångar, svårt att få bort från bogarna etc. Bästa ridinsats jag gjort :D
 
Sv: Sadel till kallblodstravare?

Bor i Torsby - men har starkt funderat på att åka dit o låna hem lite sadlar...
 
Sv: Sadel till kallblodstravare?

Vad finns det för BRA bomlösa alternativ???
Tänker på att han ju har ganska mycket manke, är bred över tornutskotten och så är jag kanske inte den minsta personen heller...:o
 
Sv: Sadel till kallblodstravare?

Jag föredrar Trekker Master, men det finns massor av diskussioner att söka i, nu är alla de trådarna stängda och bomlös-diskussionerna samlade under en tråd. Hoppas den är nålad så man hittar den!
 
Sv: Sadel till kallblodstravare?

ok då var det en bit men jag har sett att det finns en i rottneros som skall vara sadelutprovare kollat där?
de har en massa annonser på bukesannonssida
 
Sv: Månadens sadeltråd

Ja - Maud heter hon med :smirk:
Men hon har bara nya sadlar - och det hade jag nog inte tänkt köpa en.
 
Sv: Månadens sadeltråd

ok det var synd hade också tänkt att ringa till hene o höra sen när det blir dags för en ny till oss då jag inte tycker maud(grums) är nå bra att passa ut... hon är juh bara sadelmakare
 
Zaldi dressyrsadlar - material av bommen?

Jag talada idag med den finska importören av Zaldis sadlar. Jag frågade av vilken material är använder de till bommar av New Kent och Dressage Especial men hon visste det inte. Hon har frågat Zaldis nordiska representant men inte fått svar ännu. Vet någon om de är av konstmaterial och om det är konstmaterial är det stel liksom Kieffer eller har det någon sorts fjäderkonstruktion liksom t.ex. Albions nyare bommar?
 
Bates Caprilli Close Contact

Någon dom har en sådan här sadel eller har erfarenhet från liknande?:)
En Bates Caprilli Close contact med cair system:d
Har blivit helt insnöad på den här sadeln enda sen jag såg den på Ly***s hemsida:love:
bat_cc_600.jpg
 
Sv: Månadens sadeltråd

ok det var synd hade också tänkt att ringa till hene o höra sen när det blir dags för en ny till oss då jag inte tycker maud(grums) är nå bra att passa ut... hon är juh bara sadelmakare

Ring Anette i Kil - hon är toppen på att prova ut!!!!!!!
Pm.a mig gärna om du vill ha hennes nr!
 
Islandssadel...

Står i valet och kvalet,har precis köpt Islandshäst hämtar henne nästa Lördag!:)
I köpet ingår nämligen ingen sadel,har fått erbjudande förutsatt att den passar mig och hästen,att köpa min mosters gamla Stubben dressyrsadel för 5000kr.Då ingår varken stigbyglar eller läder dock lädergjord och två st vojlockar.

Men man kan ju köpa en ny Islandssadel komplett för samma eller mindre pengar!!

Vad tycker ni????Är Islandssadlarna bekväma??
 
Sv: Islandssadel...

Står i valet och kvalet,har precis köpt Islandshäst hämtar henne nästa Lördag!:)
I köpet ingår nämligen ingen sadel,har fått erbjudande förutsatt att den passar mig och hästen,att köpa min mosters gamla Stubben dressyrsadel för 5000kr.Då ingår varken stigbyglar eller läder dock lädergjord och två st vojlockar.

Men man kan ju köpa en ny Islandssadel komplett för samma eller mindre pengar!!

Vad tycker ni????Är Islandssadlarna bekväma??


Du får knappt en islandssadel för de pengarna, och inte komplett..
Möjligtvis en lågprissadel eller en syntet, men inte en lädersadel med högre kvalitet iaf. (men tex wintecs syntetsadlar är ju bra)

Det är inget nån annan kan tala om för dig om islandssadlar är bekväma eller inte, det måste du prova själv.
Som islandsryttare så rider man för det mesta i islandssadel, dressyr eller bomlöst.

Sällan/Aldrig hopp eller allround sadlar, och jag avskyr just dessa och sitter jätteobekvämt i dem..

Så det är nog en vanesak, du vänjer dig vid det.

Prova lite olika sorters sadlar, både dressyr och island, flata och djupa säten och ribbade och släta så får du känna vad som känns bäst och vad som ligger bra på hästen.

Lycka till! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: VLMF
·
Samhälle Tänk dig följande scenario. Du är i ditt hem och du blir utsatt för en av de mest förnedrande handlingar som går att genomföra. En annan...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 936
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 619
Senast: angelwings
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
51 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp