Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandssadel...

Islandssadlarna är dom mest bekväma som finns. Älskar verkligen min...

Nej du får absolut ingen sadel för dom pengarna... Jag hade turen att köpa en billig nästan ny sadel för dom pengarna.... Men det är dock bara sadeln.

Lycka till med din raggsocka!!:rofl:
 
Sv: Bates Caprilli Close Contact

Någon dom har en sådan här sadel eller har erfarenhet från liknande?:)
En Bates Caprilli Close contact med cair system:d
Har blivit helt insnöad på den här sadeln enda sen jag såg den på Ly***s hemsida:love:
bat_cc_600.jpg

Inte just den, men jag har en dressyr Bates Isabel Werth med cair system (luftstoppad), som är precis ny på hästen (tillprovad) och som är UNDERBAR. Hästen blev en annan häst i den, växte i hela ryggen och har bogarna fria. Sadeln är dessutom underbar att sitta i, dvs passar även mig!
 
Sv: Bates Caprilli Close Contact

Jag tycker isabellen är väldigt väldigt olika dom andra bates sadlarna. båda hopp och dressyr caprilli'na är småhalkiga, platta och ganska hårda. isabellen känns som nåt helt annat liksom.:)
 
Sv: Bates Caprilli Close Contact

Jag tycker isabellen är väldigt väldigt olika dom andra bates sadlarna. båda hopp och dressyr caprilli'na är småhalkiga, platta och ganska hårda. isabellen känns som nåt helt annat liksom.:)

Glad att du gillar den så jag får godkänt i mitt sadelköp :D

har faktiskt aldrig suttit i de andra varianterna - provade denna och älskade den, och hästen blev som sagt som en ny häst! Helt underbart. In Love!
 
Sv: Månadens sadeltråd

Vilken dressyrsadel tycker ni bäst om? Jag letar för fullt efter en snygg och bekväm dressyrsadel. Ni får gärna ge mig tips på sadlar! De bör dock inte kosta mer än 15.000 Tipsa på nu och lägg gärna ut en bild!:)
 
Sv: Månadens sadeltråd

för att du ska få riktigt användbara svar på din fråga behöver du beskriva din häst, hur den ser ut i ryggen och vad du själv som ryttare letar efter i typ av dressyr sadel.
 
Jacson New England

Någon som har en sådan sadel?
(dres).

Vad tycker ni om den?
Läderkvaliten?
Hur är den att rida i?
 
Sv: Månadens sadeltråd

för att du ska få riktigt användbara svar på din fråga behöver du beskriva din häst, hur den ser ut i ryggen och vad du själv som ryttare letar efter i typ av dressyr sadel.

Hästen behöver jag väl inte beskriva. Jag vet hennes och min storlek. Vi har tillsammans 16½ vid bom. Normal manke! :angel: Som jag skrev så vill jag ha en snygg, hållbar och bekväm dressyrsadel. :idea:
 
Sv: Månadens sadeltråd

det behöver du visst det... sadeln ska ju liksom passa hästen ffa! har hon rak eller svängd rygg, överbyggd, hög/lång manke, kort rygg etc etc.....

det är inte så enkelt att man väljer riktig vidd på bommen så blir det bra... :p
 
Sadel tips

Jag är i sadel tagen igen och ska nu börja leta sadlar men tänkte att jag kunde få lite tips av er

har dock en del krav:
* Det ska vara ändringsbar bom och stoppning
* Ska vara mjuk i sittsen men inte allt för djup
* helst inte kosta mer än 20 000

är inne på prestige själv, de kommer med en ny sadel i mars med bättre bom än på de gamla då de har en tendens till att bli lite hårda i sittsen..

så ös på med förslag.

Och jo, just det, det ska vara en Dressyrsadel:D
 
Sv: Månadens sadeltråd

En jättebra ide med denna tråd tycker jag!:bow:

Så då ska man ställa en sadelfråga också då:D

Är det någon som vet hur vid bredaste bomvidden i County sadlarna är?
Har dem rak eller svängd bom?
Vilken är deras bredaste bomvidd?
Ni som har en Countysadel, vad har ni för häst?
Smäcker, bred? Hög/låg manke? osv

Är lite på jakt efter en dressyrsadel till Moses (jag som skulle ha westernsadel, att man aldrig kan bestämma sig). Countysadlarna är ju ursköna och rida i!

Vill ha en lädersadel (helst) med riktigt djupt säte.
 
Sv: Månadens sadeltråd

Min häst har fått skav bak på ryggen av sadeln. Han verkar inte ha ont, ömmar inte och jag märker ingenting när jag rider. Sadel är utpassad av saldeutprovar, har dock fårskinspadd då den inte ligger 100% han var tydligen svår att hitta en helt rätt passande sadel till:crazy: Köpte sadeln i Maj 2006. Just nu rider jag endast med fårskinspadd då jag tyckte att det blev lite värre när jag hade schabrak under.
Ngn som har ngr bra tips som man kan göra åt detta? Vill inte att pollen ska få ont...
 
Sv: Månadens sadeltråd

ALLA SOM VILL HA RÅD OM ANPASSNING AV SADLAR och liknande:)
Gå in på Agrias hemsida (www.agria.se) och välj "Häst". I högerspalten som då kommer upp väljer ni "Sadelskolan", och där finns i princip allt ni behöver veta om hur en sadel ska ligga:D Lycka till allihopa:)
 
Sv: Sadel tips

Jag är i sadel tagen igen och ska nu börja leta sadlar men tänkte att jag kunde få lite tips av er

har dock en del krav:
* Det ska vara ändringsbar bom och stoppning
* Ska vara mjuk i sittsen men inte allt för djup
* helst inte kosta mer än 20 000

är inne på prestige själv, de kommer med en ny sadel i mars med bättre bom än på de gamla då de har en tendens till att bli lite hårda i sittsen..

så ös på med förslag.

Och jo, just det, det ska vara en Dressyrsadel:D

HÅRDA? De är ju hur fina som helst att sitta i! Älskar min Prestigesadel...
 
Sv: Jacson New England

Har aldrig haft en, men en i stallet hade hemma en sån och provade.
Läderkvaliten såg bra ut iaf:) Resten är ju svårt att se bara genom att titta på den:D
 
Sv: Månadens sadeltråd

Jag hade självklart tagit ut en sadelprovare. Det gör jag alltid vid köp av sadel!

Jag vill bara ha tips på bra dressyrsadlar!
 
Sv: Månadens sadeltråd

Nån som vet varför Prestige Versaille inte finns med på deras hemsida? Vilken typ av häst kan den passa?

Ramlade över en sån igår när jag gick och botaniserade bland sadlar, priset är mycket förmånligt, jag satt bra i den och lädret var väldigt fint. De ska komma ut och prova den, men den passar säkert inte, så jag får väl gardera mig nu :angel:

//E
 
Sv: Månadens sadeltråd

Hästen behöver jag väl inte beskriva. Jag vet hennes och min storlek. Vi har tillsammans 16½ vid bom. Normal manke! :angel: Som jag skrev så vill jag ha en snygg, hållbar och bekväm dressyrsadel. :idea:


ehh. bomvidd och vinkel på bommen är det centrala gällande sadelutprovning så vill du ha tips från folk som har koll på hur olika märken är i bommen, så kan du få bättre tips om du som sagt talar om hur hästen ser ut i ryggen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: VLMF
·
Samhälle Tänk dig följande scenario. Du är i ditt hem och du blir utsatt för en av de mest förnedrande handlingar som går att genomföra. En annan...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 936
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 619
Senast: angelwings
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
51 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp