Mankhöjd på welshhingstar

S

stormy

Är det någon som vet hur de nya reglerna för welshhingstarna blir när det gäller hingstarnas mankhöjd? Kommer det vara möjligt för övervuxna hingstar att verka i sin ursprungliga, rätta sektion - den de är registrerade i - även om de vuxit över maxmåttet några cm?

Jag tänker på sektion A, B och C, och givetvis bara på de hingstar som löser licens efter en godkänd veterinärbesikning, inte dem som visas för införande i kvalitetsboken.

På samma sätt kan det gälla sektion D, om de blivit för små.. Inte för att det spelar någon roll med sektionstillhörigheten med C och D, men av olika anledningar kanske man vill ha föräldrarnas "blodslinje-sektion" i passet, hingsten kan ju ha blivit mindre/större än förväntat av många olika anledningar utan att det har någon egentlig betydelse för aveln.

För sektion A kan det däremot vara väldigt viktigt, en välstammad sek A-hingst på 123 cm (tex.) lämnar en sektion B-avkomma med välstammat litet sek A-sto, men om denna hingst inte mäts blir avkomman sek A...

Så min fråga är alltså: Är det mätning för "veterinär-hingstarna", och i sådana fall, vem mäter, och vad mäts?
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Det var en intressant fråga. Något för Haly Bailey att ta tag i :)
Skulle tro att en sådan hingst som är för stor för sin sekt aldrig kommer att komma in i kvalitetsboken och inte heller kunna visas på utställningar. Har varit med på en utställning där mätkäppen kom fram. Ponnyn i fråga fick bedömmas men fick rejält nerslag på typpoängen.
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Nej precis, kvalitetsboken kan ju aldrig bli aktuell för de här hingstarna.

Jag tänker enbart på de hingstar som kommer att besiktigas "hemma på gården" av veterinär, men som enligt de nya reglerna (om jag förstått dem rätt) får lösa licens som vilken annan godkänd hingst som helst om den går igenom veterinärt.

Intressant att kunna ta tillvara större (och mindre) hingstar tycker jag.

I GB registreras ju welsharna nästan undantagslöst som föl, och någon mätning för att lösa licens är det väl inte tal om? Däremot har jag läst att de mäts på utställningarna, så en övervuxen kan aldrig visas på utställning, men vara verksam i aveln likväl.

Gamle "Chev" är ju ett lysande exempel på detta: 140 cm hög och därmed utestängd från allt vad en utställningskarriär heter, men en riktig avelsmatador blev han ändå.
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Lugna och fina nu så kommer snart allt läggas ut på SWF´s hemsida :)

Welsh: ska alldeles snart svara dig men jag har legat sjuk i influensa en vecka och har bara precis hittat startknappen på datorn ign, mer eller mindre, håller på att sammanställa alla papper och allt du behöver veta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Nu är jag lite ivrig, men jag vill gärna veta hur det blir med det här. Tittar på SWFs hemsida varje dag och jag har inte sett svar på min fråga ännu.

Jag tycker det är ganska viktigt inför vårens betäckningar att veta hur det kommer att bli.

Det kommer nog inte som en överraskning för er att jag funderar på en hingst som inte håller det rätta måttet för sin sektion. Men jag vill bara använda honom om det innebär att fölet får helt "gröna papper".

Det finns inga veterinära fel på hingsten, så under förutsättning att han går igenom ytterligare en veterinärbesikning och löser sin livstidslicens, så vill jag av olika anledningar använda just denna hingst.
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Det tar nog 1-2veckor innan de är klara med sitt pappersarbete på SWF. Troligen blir det nog mätning på hingstarna än då.
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Är det veterinären som skall mäta?

Skall man tillhandahålla mätkäpp själv?

Dessa frågor gäller alltså bara fortfarande de hingstar som besiktigas av veterinär, inte de som försöker komma in i kvalitetsboken.
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Veterinären ska mäta hingsten ifråga ja. Det går bra med vilken legitimerad veterinär som helst. Har inte din veterinär en mätkäpp så byt veterinär eller köp en käpp :) Många utav ponnyerna är redan mätta vid tester, kvalitets och annat och även ett normalt mätintyg gäller givetvis!
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Jag tjatar vidare med denna fråga för jag ser ingenting om mätning på SWF´s hemsida.

Frågan kvarstår också: vad händer med de hingstar som växer över sitt mått?

Tidigare har övervuxna sek A-hingstar (ex. Mountain Gareth och Jordbergs Zansibar) flyttats över till sek B och använts där. Övervuxna sek B har blivit sek R. Sedan Sektion R stängdes har ingen övervuxen sek B godkänts för avel, även om möjligheten har funnits enligt hingstreglementet (dispens för hingstar med speciellt värde - orkar inte kolla exakt formulering nu men ni förstår vad jag menar).

Vad gäller nu? Samma regler eller är detta en möjlighet för övervuxna hingstar att verka i sin rätta sektion?
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

Och jag tjatar vidare och säger att allt som du behöver veta - inklusive regler om mankhöjder - kommer att läggas ut på SWF's hemsida samt publiceras i WPN så fort det har tagits beslut på det och det sker inom kort :)

Man vill ju inte kasta ut uppgifter som inte blivit 100% fastslagna utan väljer att vänta tills det gått igenom de instanser som ska gås igenom så att allting blir helt korrekt.
Det är många hästar/hingstar som berörs av det nya och många människor som undrar, därför vill det till att informationen är utan tvekan fastslagen och korrekt när den väl blir officiell. Om du är medlem i Svenska welshponny- och Cobföreningen kommer du att få ta del i den informationen automatiskt inom en snar framtid. :d
Men det är ingenting som deklareras ut här och nu på buke ;)
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

HalyBailey skrev:
Och jag tjatar vidare och säger att allt som du behöver veta - inklusive regler om mankhöjder - kommer att läggas ut på SWF's hemsida samt publiceras i WPN så fort det har tagits beslut på det och det sker inom kort :)

Förlåt om jag tjatar, men jag är angelägen om att få veta hur det kommer att bli. Månaderna går så himla fort och det är mycket som skall planeras OM det är så att man kan använda övervuxna hingstar så kommer jag åka väldigt långt med mitt sto, och jag kommer trol. stanna kvar på orten tills hon är "klar".. ja, jag behöver alltså veta för att kunna planera min vår, det är mkt med jobb och familj som behöver ordnas upp inför det här.

Min fråga är nu: Finns denna info på SWF´s hemsida, har jag missat det? Skicka gärna länk isf (till undersidan) för jag är inte männsika att hitta infon om mankhöjder på hingstarna.
 
Sv: Mankhöjd på welshhingstar

hm jag visste inte ens att det fanns en övre gräns! överallt jag läst så står det max ca 155 eller no upper limit
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 109
Senast: supercassie
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 211
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp