Bukefalos 28 år!

Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

Sv: Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

Teflon is the shit :D
Jag säger samma sak! Bränner aldrig fast någonting här hemma. Och disken går plättlätt den med.

Sambon fick kastrullerna av sin mamma långt innan han träffade mig och efter att jag hade testat hans bra kastruller brydde jag mig inte ens om att ta med mig mina som jag hade när jag flyttade. Jag gav dem till mitt ex istället. :devil:
 
Sv: Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

har inte läst alla tips du fått men jag själv använder alltid teflonkastrull och för någon dag sen fick jag tipset att lägga tre mynt på spisplattan under kastrullen. Då skulle de inte bränna, har inte testat detta än men ska absolut göra det.
 
Sv: Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

Har försökt, men aldrig lyckats bra. Antingen så kokar den över eller så blir den inte tjock nog!
 
Sv: Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

Antingen ställer jag bort kastrullen så den får stå och självdra det sista. ( oftast på jobbet då man får gå ifrån för det kommer larm från patienter)
PÅ gamla jobbet hade vi värmeplattor och då ställde vi gröten där på efter att den precis börjat koka och med 3 stycken 50öringar under så kastrullen fick lite luft under. Gick oftast bra... ;)
 
Sv: Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

*knapplån*

Pojkvännen gör mannagrynsgröt varje morgon och nu har till och med jag lärt mig att inte bränna den (jag äter dock havregrynsgröt).
Tjockbottnad kastrull med någon form av anti-stick-beläggning är en bra början!
Sen kokar vi upp mjölk som vi rör i då och då, se till att röra så att ingenting fastnar på botten så att säga, rör upp allt innan det är bränt.
När mjölken kokar tar vi av kastrullen och häller i grynen under omrörning, stäng av plattan.
Efter en stund ställer vi på kastrullen igen och låter den småkoka en stund.
Färdigt!

Så gör vi i alla fall!
 
Sv: Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

Jag brukar göra havregrynsgröt i mikron med, men jag undrar om inte havresmaken kommer mer till sin rätt när man kokar den på spisen?

Håller nog med om det där...

Kan man micra mannagryn? Visste jag inte :o Hur?

Gröten får inte jag heller till, kvittar vad jag har för kastrull eller hur mycket/lite jag vispar. Mormor var en hejjare på det däremot :D
Älskar mannagrynsgröt så måste nog lära mig - får träna på det i helgen med tips från denna tråden..
 
Sv: Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

OM MAN BRÄNNER VID GRÖT O DYLIKT SÅ SPOLAR MAN I KALLT VATTEN OCH LÅTER STÅ EN STUND. Det lossar plättlätt om man sen skrapar med diskborstens skrapa.
Allt som innehåller mycket protein - deg o dyl ska man alltid använda kallt vatten till - det varma får proteinet att bita sig fast. Gäller både på tyg, plast o metall konstigt nog.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 511
Senast: tuaphua
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 812
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 944
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 070
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp