Maraton 600

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 945
Sv: Maraton 600

Jag vet inte så mkt mer än att han blev skadad vid ung ålder. Han gick super bra både som gångarts häst o i hoppning.

På en hingstvisning i Flyinge sa de: att med facit i hand skulle de inte gjort som de gjorde med honom.

Jag har ett sto efter honom, vääääääldigt speciell som unghäst. Men har blivit en super go tjej, som gör allt för mig!!!:love: Hon lärde mig hoppa, när hon var 4-åring.

Född 1976 hos Bi Wethje, inköpt till Flyinge som föl. Ägs sedan 5-10 år av Gert Hermansson.

Kommer från en stofamilj som funnits hos uppfödaren i några generationer. Mormor Fairita var framgångsrik i hoppning och fick flera avkommor efter Caracas som själv gick msv hopp, drrssyr och fälttävlan. En av döttrarna gick svår dressyr, har inte koll på tävlingsresultatet för de andra.

Svårklasshoppare med Rolf-Göran Bengtsson.

Avkommor i svår klass i alla dicipliner.

Elitpremierad, liksom sin son Magini, och sonson Briar.

Höga bruksprovspoäng på både gång och hopp, blup över 100 på båda http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=4790

I Ridsports avelsextra förra eller förrförra året var en stor artikel om honom. Leta reda på den, för den var mycket läsvärd!

Han passar bäst till ston av större storlek och har gett en del hästar med lite speciellt temperament, ofta enmanshästar, han ger avkommor med mycket energi och han nedärver både bra hoppförmåga och goda gångarter, detta sas av en representant från AVN när jag var på ett föredrag om hur vi ska avla i framtiden.

Jag fullkomligt älskar Maraton.:d
Jag jobbade en sommar på en hingststation där han stod.
En bestämd herre, han visste att han var kung och ville gärna bli behandlad som en sådan också. Då hatade han att visa upp sig för få människor, han ville ha storpublik ala Flyingedagarna för att glänsa! Vilket han ju gjorde där år efter år med sin flygande trav:love:
Valde ut sina flickor och kunde nobba ett sto som blivit teasad av en annan hingst.:rofl:
Har ju det "legendariska" Utrillo-blodet. Otroligt komplett hingst!!
Om han fortfarande är i avel så skulle jag inte tveka en sekund att använda honom!
Han har ju även visat sig framgångsrik på unghästtesterna och breeders och så!

Har haft två avkommor efter honom också, en hingst som var hur gullig och snäll som helst, aldrig några som helst problem och ett sto som skulle vara en problemhäst, men när man väl fått henne på sin sida så var hon verkligen en klippa! Men hon var en ganska stark personlighet, blev tex. urförbannad om hon rev ett hinder, då gällde det att hålla sig kvar...;)

Tack för alla svar! :bow:
Vet ni hur mycket det kostar att betäcka med honom??

Vad jag vet så är han inte dyr. Står dock inget i hingstkatalogen-06 men ring Gert, han pratar sååååå gäääääärna i telefonen... ;)

Har talat med Gert nu och priset är 10000:- + 2500:-
Naturlig betäckning.

Har ett sto efter Maraton som enligt en del är det starkaste stoet dom träffat bla en Equiterapeut som varit ute hos henne. Hon är toppen att tävla och hoppar alltid vad som helst men hon är en mycket bestämd dam och har sällan andra hästar under sig..
Avgudar henne men tyvärr är det inte så att alla andra gör det pga ett rätt hetsigt temperament. Hon har mycket bra gångarter och jag skulle aldrig tveka på att betäcka med Maraton om jag hade ett annat sto. Dessutom är det väl dags att göra det för det borde väl inte bli så hemskt många fler år han betäcker med tanke på hans ålder. Lycka till!!

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Murray
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 594
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka