Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Min gammelhäst nu 19 år blev faktiskt helt plötsligt hysterisk en dag när han skulle samåka med en annan häst.Detta hände när han var c:a 8 år. "Sällskapshästen" hade han åkt med förut och de gick i samma hage. Han hade också åkt mkt. transport med och utan sällskap. Men från den dagen kunde han aldrig mer åka med sällskap och ingen mellanvägg heller. Provade flera ggr. men med samma hysteriska resultat.Vad som hände där inne lär jag aldrig få veta men att transportera honom själv går hur bra som helst!
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

vet ej vilken sida din häst står på men det vanliga är vänster!
min gammla häst fick panik och la sig ner om hon åkte på vänster sida, hon står på höger och det funkar kanon bra!! har åkt långt och tävlat mycket så på höger sida står hon och sover i transporten, men det är kört på vänster!!

ett tips att prova kanske??
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Min dam är precis likadan som din saffran, galopperade som besatt i transporten och var alltid löddrig av svett när man kom fram. Tills vi en dag äntligen testade att byta sida. Numer står hon som ett ljus. Tydligen beror det på vilken sida hästen vill balansera med, och kommer de då inte åt att flytta benen åt det hållet blir det vilda galopp-attacker som resultat. Borde kanske påpeka att vi alltid kör med mellanvägg som har gummiflik längst ner så att hon får plats att flytta benen. Dessutom kör vi henne alltid lös (fast jag vet att man inte får :o ), ger henne en chans att kunna balansera med huvud/hals också.

Lycka till med hästen Kirre!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 291
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp