Markarbete

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ullis25
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 779
U

ullis25

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på roliga lekar och övningar som man kan göra på marken, gärna boktips om ni har några!!

Sv: Markarbete

Från ryttare till häst av Gitte Naldal (?)

ullis25 skrev:
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på roliga lekar och övningar som man kan göra på marken, gärna boktips om ni har några!!

Sv: Markarbete

Träna "läskiga" saker med din häst! Det är bättre att göra det till en rolig grej, det kommer du att ha mycket nytta av i ridning/körning också. De stärker hästens självförtroende och bandet mellan dig och din häst. Jag brukar träna med presenningar (att gå på och under), gå på broar, stå under paraply, vidröra med prasslande påsar, gå med en jacka över huvudet m.m. Använd fantasin, men tänk på att inte gå för fort fram, hästen ska va nyfiken och tycka att det är kul! Aldrig bli rädd! Jag brukar ibland locka med lite godis för att "lura" hästen. Lägg en morotsbit på en läskig traktor/lastbil som står någonstans och ser läskig ut så kommer din häst att älska dessa fordon sedan och gärna gå fram och hälsa på dem istället för att skygga.

Liknande trådar

Ridning Jag är ridlärare på en verksamhet och vill ha tips på olika övningar som är bra att göra i grupp. Både dressyr, bommar och hoppning...
Svar
10
· Visningar
1 393
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 989
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 603
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka