Marsvinskost!

F

Fnurra

Kan marsvin bli sjuka om de inte får cvitamintilskott? Mia svin äter inte o de får cvitamingrejs i maten eller vattnet. De få kål , tomat , sallad och gurka varje dag. Även hö och pellets.
 
marsvin kan inte tillverka c-vitaminer i kroppen utan måste få det via maten, men om det är tillskott eller tillräckligt med c-vitaminrik mat spelar ju ingen roll. Vitkål innehåller c- vitamin så är det det du ger får dom ju lite allafall. en del pellets innehåller även tillsatt c-vitamin. Får de inget c-vitamin alls kan de självklart få sjukdomar som orsakas av c-vitaminbrist.
tuslus
 
Sallad och gurka innehåller nästan inga som helst vitaminer, mina får det som godis.C-vitamindroppar i vattnet är bara bortkastade pengar, vitaminet försvinner efter bara några timmar. Vitkål ska helst ges dagligen. Gå in på den här sidan under fakta så kan du kolla näringstabellen över c-vitaminrika saker att ge.

http://www2.hemsida.net/cassiopeias/
 
Gillar dom inte apelsin då?
Det äter våra det är särskilt bra på vintern när vattnet fryser så får dom vätska också.
 
Vadå när vattnet fryser??? Har ni dom ute när det är minusgrader???
 
Får de tillräckligt med c-vitamin i maten behövs inte tillskott. Tycker som så att om nån behöver tillskott för att få i sig det, då borde man nog se över matsedeln.

mårran: Har för mig att för mycket klyftfrukt (apelsin, clementin osv) inte är bra i för stora mängder pga nån syra som finns i.
 
Vi ga vårt marsvin vitaminer hver dag, fra teskje! (heter vel det samme på svensk? Skje er hvertfall spoon på engelsk :p) Han slurpet i seg, blid og fornøyd! :rofl: Vi brukte de flytende vitaminene man vanligvis bruker i vannet, og en bitteliten skje!

:)
 
Allt jag har läst är att det var nån syra i klyftfrukt de inte ska ha för mycket av, mycket tomat ger munsvamp och äpplen också innehåller nån syra så man ska inte ge äpplen till dräktiga svin. Men jag kommer inte ihåg säkert :confused:
 
det är svampen som kommer om de får för mycket "sur" mat. äpple tomat apelsein osv

tuslus
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
784
Senast: Kilauea
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Övr. Djur Jag har två kaniner som är dvärdurar, de är 2 och 3 år ish. De äter just nu pellets från Brit animals, de får de utspritt och ej i...
Svar
4
· Visningar
1 085
Senast: Jeps
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp