Marvinstråden!

Sv: Marvinstråden!

Knuffar upp tråden lite!

Vi har två små svin. En släthårig och en teddy från Rospiggen. Chicken och Doris heter dom :D Två omplaceringshonor som vi haft i ungefär 2 veckor. Återkommer med bilder!
 
Sv: Marvinstråden!

Har du hittat hem till den lilla killen?

Jag och sambon är väll i språng att köpa 2 små sötissvin. Jag har hittat en favorit en liten kille med röda ögon som behöver en kompis men den får sambon bestämma va de blir för ngn liten kille.

Så lite frågor.
Luktar det mycket?
Är det någon skillnad på killar och tjejer?
Sen lite allmän information skulle jag gärna vilja ha. .)
 
Sv: Marvinstråden!

Har du hittat hem till den lilla killen?

Jag och sambon är väll i språng att köpa 2 små sötissvin. Jag har hittat en favorit en liten kille med röda ögon som behöver en kompis men den får sambon bestämma va de blir för ngn liten kille.

Så lite frågor.
Luktar det mycket?
Är det någon skillnad på killar och tjejer?
Sen lite allmän information skulle jag gärna vilja ha. .)

Nej jag har inte hunnit leta hem än ;). Har varit på semester men från och med idag skall jag jaga hem åt honom. Lurvtussen jag har är 4 år gammal, väldigt väldigt snäll och go, tycker om att sitta i famnen och bli ompysslad, pratar gärna vid mat och gillar damsällskapet han idag har på andra sidan gallret.

Eftersom han är så "gammal" så vill jag verkligen att han kommer till ett livslångt hem med marsvinskompis där den nya ägaren verkligen förstår vad det innebär att ta hand om ett djur och tillgodose dess behov.

Vidare:
Viliket rum man har marvinen i har ingen egentlig betydelse, de tycker om söällskap och blir lätt tama om de ser matte och husse ofta. De tycker inte om drag eller för kallt eller frö varmt. Väldigt höga ljud är naturlitvis heller inte att rekommendera. Lagom är bäst :)

I övrigt är marsvin sällskapliga pratiga små djur som vill ha fri tillgång till hö och C-vitaminrika grönsaker varje dag. De smutsar ned en hel del och behöver få rengjort ofta samt bör få klorna klippta en gång i veckan.

De marsvin jag haft/har tycker om att springa runt och utforska och är väldigt nyfikna så de bör ha ordentligt stor bur och/eller få springa fritt varje dag.
 
Sv: Marvinstråden!

Jag ääääälskar marsvin! :D

Jag hade ett jättefint som hette Marre, han hade en rolig virvel i pannan. Han var med mig o shoppade på vårt torg en gång :p (jag var före modet med hundväskor) ;) Han var världens bästa, men han blev utlånad till ett dagis (av någon anledning som jag inte minns då han va hela familjens) och där fick han drag på sig så att han blev sjuk och gick bort! :cry: Saknar han sjukt mycket fortfarande! :love:

Men en fråga bara, vill inte göra någon upprörd eller ledsen men VAD är det för fint med ett nakenmarsvin?? River dom sig inte på halm och spån osv? :crazy::o:o
 
Sv: Marvinstråden!

Folk tycker väl om olika saker? :confused: Det finns ju nakenhundar och nakenkatter också. Själv tycker jag att de verkar himla charmiga. Skinnet är tjockt, så inte river de sig... det gör inte jag heller av spån eller halm ;).

KL

Jag vill se bilder på allas burar!
 
Sv: Marvinstråden!

Tja smaken är som baken ;)

Jag har tidigare bara haft pälsade marsvin och när jag för första gången ramlade över en skinny på bild så skrattade jag högt! Det var det fulaste jag någonsin sett! Efteråt fortsatte jag kika på allt fler bilder av de små (som jag tyckte då) missfostren och blev alltmer förtjust. Tillslut bestämde jag mig för att bli jourhem åt ett par skinnytjejer som behövde flytta och fick för första gången känna på och träffa dem på riktigt. Det tog ungefär två minuters pysslande innan jag bestämde mig för att behålla tjejerna.

Mina skinnysar är väldigt sociala och nyfikna, de äter ofta och det mesta man stoppar ned i buren. De kan naturligtvis få rivsår precis som människor eftersom de saknar skyddande päls men de skadas inte av spån, halm och liknande utan det är snarare om ett annat marsvin råkar riva med sina klor. I övrigt är mina ute hela gadarna vid fint väder och beter sig precis som den pälsade tjejen de bor med. Dock har jag personligen fortfarande lite svårt för de rosa skinnymarsvinen.

Och för att svara direkt på din fråga "VAD är det för fint med nakenmarsvin?" Tja fint vet jag väl inte riktigt om det är men jag tycker de är otroligt fulsöta. Gillar att de är annorlunda, att man kan se huden skrynkla sig och att de ser ut som konstiga små flodhästar.
 
Sv: Marvinstråden!

Jo jag kan absolut förstå charmen! Och jag menade inte att de var äckliga eller så, jag är själv ett fan av nakenhundar men just med marsvin trodde jag att de va den gulliga pälsen man ville ha ;) Men absolut, de svarta ser faktiskt ut som flodhästar! Men kan tänka mig att de med rosa hud är värre! :p:p
 
Sv: Marvinstråden!

Marsvin har väl inte gullig päls? Då borde det ju vara mera åtrått hos hund som du ju faktiskt kan gosa riktigt ordentligt med och borra ner huvudet om den är långpälsad t ex. :p
 
Sv: Marvinstråden!

Precis som på hundar, katter och mycket annat med päls ;). Men du har väl inte katt eller häst för deras päls heller? :p
 
Sv: Marvinstråden!

*KL*

Jag är verkligen jätte lat! Skulle ha fotograferat grisarna för evigheter sedan.. :crazy:

Här kommer i alla fall gamla bilder på dem och en liten presentation, jag ääälskar att skriva om "mattes älsklingsgrisar". Varning för mycket text! xD

16122008054206_large.jpg

Lillens egentliga namn är *uppfödarnamns* Jean Pierre Skogsbär.
Hans utseende matchar hans personlighet in till minsta virvel och "tagg". När det gäller honom så får man alltid vara beredd med papper för när något inte passar så hugger han. Kommer mycket väl ihåg när jag klippte klorna på honom en gång, han hade setat så underbart fint och inte en enda gång hade han försökt bita mig. Jag kunde explodera av stolthet när jag vägvinnande gick tillbaka med honom till buren, precis när jag ska lägga ner honom hugger han mig hårt i tummen. :grin:
Trots att han bits och folket här hemma är livrädda för honom är han min favorit. Tuff är han och inte mycket skrämmer honom. Dessutom är det jätte mysigt att ligga tätt intill matte under täcket när hon tittar på tv i hennes säng. I matväg är han kinkig och långt ifrån allt går hem. Smeknamnet Lillen är något som absolut passar in, Lillen är ett litet marsvin. Kanske beror det på att han som unge blev mobbad av sina tidigare burkompisar. Idag väger han ca 750-800g och är fullvuxen.
16122008055954_large.jpg

*uppfödarnamns* Zeke Varg. Lite lustigt nog så blir det ofta "Ceeeepeeee" när man ropar på honom. Zeke var först hit och är min sambos favorit. Själv ville jag döpa honom till Marwin men det fick jag absoluuuut inte för honom. Zeke är ganska nervös av sig och väldigt hemmakär. Hans bur är hans borg och där ska inga andra marsvin vara. Han och Zack gick tidigare tillsammans men redan ifrån början så märkte jag att Zeke är lite överdominant, men vi lät dem sitta ihop så länge det funkade... En dag small det till och tur nog så var jag i rummet och kunde sära på dem. Lilla Zack förlorade en bit av sin tå på ena framtassen och slog ut sina båda framtänder i underkäken. Numera bor Zeke ensam och verkar trivas med sitt liv som fisken i vattnet. Zeke är en normalstor gris med sina 1100g. Glömde tillägga att Zekes favoritplats utanför buren är husses axel om han får välja själv - där kan han sitta länge och speja ut över sitt "rike".
16122008055133_large.jpg

Och "lilla" Zack heter bara Zack... Eller ja, om vi bortser ifrån smeknamnen Zucky eller tjockis. :angel: Zack är ett riktigt skolexempel på att marsvins passion är mat. Allt ska smakas på, man får akta fingrarna lite om man har hållt på med något som luktar gott, melon t.ex fick sambon erfara den hårda vägen. Med sin vikt på ca 1500-1600g, utan att vara överviktig, kan man absolut säga att Zack är en riktig tungviktare. Favoritsovplatsen är där maten är och att finna honom avdomnad i höhögen eller matskålen är inte en ovanlig syn. Det finns inget ont i Zack alls, trots att Zeke har varit tuff mot honom vid tillfällen har han aldrig krökt ett hår på honom. Zack älskar andra marsvin och att sitta och putsa på dem efter maten hör till. Dessutom är det jätte skönt att bli kliad under hakan!

Länkade bilderna ifrån ett community så är inte säker på att alla kan se. :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marvinstråden!

Jean Pierre Skogsbär... vilket underbart namn på en gris :D Jättefina bilder.

Din lilla Zack låter som den manliga motsvarigheten till min Lea. Hennes allra största passion här i livet är mat och det är vid matskålen/höhögen man hittar henne 90% av den vakna tiden (fast tjaa... ibland somnar hon på plats med överkroppen i matskålen och baken liggandes utanför så jag kanske kan plussa på 5% till) Resterande vaken tid under dagarna spenderar hon med att tvätta burkompisen i tid och otid, ropa på matte så hon ska förstå att man svälter (:grin:) och behöver ännu mera mat och springa runt på golvet och härja. Är mycket större i kroppen än mina andra 3 grisar med sina dryga 1,5 kg. Svart teddy :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 364
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 702
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 659
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp