Bukefalos 28 år!

Vi lutar oss nog mot olika forskare verkar det som. Jag blir bara alltid lika förvånad när man rekommenderar avmaskning med två doser i Sverige, den rekommendationen har aldrig kommit till DK.
Och i DK har ni större problem med stor blodmask än i Sverige.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22703964

I Sverige ligger vi på 3-5% på individnivå och 10% på gårdsnivå. DK är långt över. Vad säger det om vilken strategi man väljer?
 
Senast ändrad:
N
Och i DK har ni större problem med stor blodmask än i Sverige.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22703964

I Sverige ligger vi på 3-5% på individnivå och 10% på gårdsnivå. DK är långt över. Vad säger det om vilken strategi man väljer?

Nu ska vi låta bli att kapa tråden alltför mycket och gärna behålla diskussionen på en sansad nivå. Helt enig om att där finns större problem i DK än i Sverige, dock tror jag också att smittpressen är högre här (fler antal hästar/m2 mark), samt att här fortsatt finns en hel del veterinärer där mest av allt tycker att träckprov är en tidskrävande extra uppgift då det inte riktigt finns några externa labb att skicka till som det finns i Sverige. Men men, nu spårar det och vi kan diskutera vidare i PM.
 
N


Nu ska vi låta bli att kapa tråden alltför mycket och gärna behålla diskussionen på en sansad nivå. Helt enig om att där finns större problem i DK än i Sverige, dock tror jag också att smittpressen är högre här (fler antal hästar/m2 mark), samt att här fortsatt finns en hel del veterinärer där mest av allt tycker att träckprov är en tidskrävande extra uppgift då det inte riktigt finns några externa labb att skicka till som det finns i Sverige. Men men, nu spårar det och vi kan diskutera vidare i PM.
Du har redan PM sen tidigare idag :-)
 
7-10 dagar? Så är ni iaf inte eniga med forskare inom området som rekommenderar 14 dagar.

Om man ska ge ny dos 8 veckor efter så borde man ju fortsätta med det hela sommaren och hösten eftersom där alltid vill vara nya maskar efter ca 8 veckor. Mask finns överallt och alla hästar har ju mask, några sprider mer än andra och det är dessa individer man vill behandla för att minska smittrycket. Dock tycker jag att en ny dos 8 veckor efter första behandlingen bara är med till att påskynda resistensutvecklingen.
Man vill inte ger for kräftiga dos om hästen är svor angripen for risk att det kan bli stopp i systemet. Mjukar medel som Pyrantel, Benzimidole eller Fenbendazole vill man helst ger innan man ta till det starka medel Ivarmakin for Stingflugar eller Equimax (som ta ALLT!) om man misstänker Bandmask.
Veterinären borda titta på hästen for att göra en rättviss bedomning om den är något ner gången.
Hästar på bra bete skita på 3-4 stalla och bruka inte bete där så risk att dom bli återinfekterad är inte stor den vägen, dom kan non gång äta av varandras bäjs om magen har kommet ur balans och det är då dom kan få mask i sig.
 
Med två doser har man större chans att det lugnar sig i uppvakningen av larver mot att man ger en och sen låter smittan spridas resten av sommaren.

Jag har samma erfarenhet. Köpt en femåring som bott hos veterinär, avmaskad enligt normalt schema.

Han var så full med mask att det var vidrigt. Varje år hade man bara tagit toppen på isberget (90 % tror jag?) och de återstående var nog för att ställa till det rejält.

Tror det tog 3 omgångar innan vi fått hejd på förloppet, och noggrann uppföljning. Tyvärr verkade tarmsystemet skadat ändå.
 
Jag har samma erfarenhet. Köpt en femåring som bott hos veterinär, avmaskad enligt normalt schema.

Han var så full med mask att det var vidrigt. Varje år hade man bara tagit toppen på isberget (90 % tror jag?) och de återstående var nog för att ställa till det rejält.

Tror det tog 3 omgångar innan vi fått hejd på förloppet, och noggrann uppföljning. Tyvärr verkade tarmsystemet skadat ändå.
Vadå "avmaskad enligt normalt schema"?
 
Man vill inte ger for kräftiga dos om hästen är svor angripen for risk att det kan bli stopp i systemet. Mjukar medel som Pyrantel, Benzimidole eller Fenbendazole vill man helst ger innan man ta till det starka medel Ivarmakin for Stingflugar eller Equimax (som ta ALLT!) om man misstänker Bandmask.
Veterinären borda titta på hästen for att göra en rättviss bedomning om den är något ner gången.
Hästar på bra bete skita på 3-4 stalla och bruka inte bete där så risk att dom bli återinfekterad är inte stor den vägen, dom kan non gång äta av varandras bäjs om magen har kommet ur balans och det är då dom kan få mask i sig.

Jag är fullt medveten om hur maskmedel verkar, livscykel, smitta osv. Du behöver nog dock uppdatera dig lite. Och nej, en veterinär kan inte se på hästen om den har mask/behöver avmaskning….
 
Man vill inte ger for kräftiga dos om hästen är svor angripen for risk att det kan bli stopp i systemet. Mjukar medel som Pyrantel, Benzimidole eller Fenbendazole vill man helst ger innan man ta till det starka medel Ivarmakin for Stingflugar eller Equimax (som ta ALLT!) om man misstänker Bandmask.
Veterinären borda titta på hästen for att göra en rättviss bedomning om den är något ner gången.
Hästar på bra bete skita på 3-4 stalla och bruka inte bete där så risk att dom bli återinfekterad är inte stor den vägen, dom kan non gång äta av varandras bäjs om magen har kommet ur balans och det är då dom kan få mask i sig.
Equimax tar inte spolmask eller springmask även om tillverkare och FASS säger så, de maskarna är resistenta mot ivermektinpreparat.

Hästens mask smittar inte genom bajset, blodmasken behöver gräs för att smitta efter en utvecklingstid på 5-25 dagar (vid 25 resp. 12 grader), spolmask kan smitta var som helst, dock har hästen egen immunitet mot den efter genomgången smitta, bandmask har ett gräskvalster som mellanvärd, styngflugan lägger ägg utanpå hästen, springmasken lägger ägg utanför hästens rumpa som den kliar av sig så de landar på marken ofta nära där hästen sen äter (exempelvis krubban), fölmask smittar genom larver i stoets mjölk.

Den mask som kan ge stopp i systemet vid avmaskning och hästen är kraftigt infekterad är spolmasken på föl. Har du sett lilla blodmasken? Hur skulle du kunna fixa ett stopp av den?

Fenbendazol är lilla blodmasken kraftigt resistent mot sedan 80-talet och används inte till vuxna hästar alls.

Du har lite att plugga på om du ska vara trovärdig.
 
På den tiden fanns det schema att följa. Inte som i modern tid, efter behov.
Då var avmaskning inte utfört ördentlig, antagligen hästen fick inte medlet i sig och/eller var underdoserad. Rätt typisk på den tiden, folk köpt up maskmedel stup i ett men hade ingen anning hur man maska av en häst.
 
Jag är fullt medveten om hur maskmedel verkar, livscykel, smitta osv. Du behöver nog dock uppdatera dig lite. Och nej, en veterinär kan inte se på hästen om den har mask/behöver avmaskning….
For det första om du är så kunnig vad är då visten med ditt tråd?
För det andra har du har mycket att lära dig, visst syns det om hästen är svor angrippen.
 
For det första om du är så kunnig vad är då visten med ditt tråd?
För det andra har du har mycket att lära dig, visst syns det om hästen är svor angrippen.

Vitsen med min tråd?? Det är inte jag som har startat tråden….

Ja, det kan ses på unghästar som har mycket mask- dock är de ofta nedsatta i immunförsvaret generellt och inte enbart på grund av mask. Men poängen är att du kan inte lita på det, finns helt "fina" hästar i normalt hull och med normal gödning som har ett EPG på >2000. Fortfarande som madick sagt om och om igen så behandlar vi hästarna för att minska smittan på marken så att vi i framtiden har mindre mängd mask på marken och behöver att behandla färre hästar och våra hästar utsätts för mindre smitta.
De ytterst få hästar som blir sjuka av sin mask ska såklart behandlas oavsett efter en veterinärundersökning.
 
Equimax tar inte spolmask eller springmask även om tillverkare och FASS säger så, de maskarna är resistenta mot ivermektinpreparat.

Hästens mask smittar inte genom bajset, blodmasken behöver gräs för att smitta efter en utvecklingstid på 5-25 dagar (vid 25 resp. 12 grader), spolmask kan smitta var som helst, dock har hästen egen immunitet mot den efter genomgången smitta, bandmask har ett gräskvalster som mellanvärd, styngflugan lägger ägg utanpå hästen, springmasken lägger ägg utanför hästens rumpa som den kliar av sig så de landar på marken ofta nära där hästen sen äter (exempelvis krubban), fölmask smittar genom larver i stoets mjölk.

Den mask som kan ge stopp i systemet vid avmaskning och hästen är kraftigt infekterad är spolmasken på föl. Har du sett lilla blodmasken? Hur skulle du kunna fixa ett stopp av den?

Fenbendazol är lilla blodmasken kraftigt resistent mot sedan 80-talet och används inte till vuxna hästar alls.

Du har lite att plugga på om du ska vara trovärdig.
Tråden handla om blodmask, vi behöva inte ditt föraläsning.
BS! Equimax och dom andra foratag skulle inte riskera ett stor skada stånd stämning med falsk reklam och FASS är det som gäller har i Sverige. Jag leta mer på dom än non forum expert.
 
Alltså, det är vetenskapligt bevisat att maskarna är resistenta, över hela världen. Om man avmaskar och det finns lika mycket mask kvar lever man alltså i en falsk säkerhet och då får vi fölen som dör av spolmaskangrepp vid 8 månaders ålder som den nyss i Danmark. I Sverige stämmer man inte folk till höger och vänster som i USA och i det landet har de (ursäkta) noll koll trots stora forskningsresultat från Kentucky och andra stater där det finns mycket häst. Alltså förvärras situationen drastiskt för folk tänker precis som du. Det är långt mer resistens i USA och GB än i Sverige.
 
Då var avmaskning inte utfört ördentlig, antagligen hästen fick inte medlet i sig och/eller var underdoserad. Rätt typisk på den tiden, folk köpt up maskmedel stup i ett men hade ingen anning hur man maska av en häst.

Du menar att veterinärerna inte kunde ge maskmedel?! Knappast troligt. Så svårt är det inte. Om du tar och kollar fakta, tar inte maskmedel 100 % av alla stadier.
 
Tråden handla om blodmask, vi behöva inte ditt föraläsning.
BS! Equimax och dom andra foratag skulle inte riskera ett stor skada stånd stämning med falsk reklam och FASS är det som gäller har i Sverige. Jag leta mer på dom än non forum expert.
OK, om vi bara tar blodmask så NEJ, Equimax tar inte all blodmask så ditt påstående stämmer ju inte där heller. Det innehåller ivermektin som tar vuxna och juvenila stadier av lilla blodmasken.
 
Vitsen med min tråd?? Det är inte jag som har startat tråden….

Ja, det kan ses på unghästar som har mycket mask- dock är de ofta nedsatta i immunförsvaret generellt och inte enbart på grund av mask. Men poängen är att du kan inte lita på det, finns helt "fina" hästar i normalt hull och med normal gödning som har ett EPG på >2000. Fortfarande som madick sagt om och om igen så behandlar vi hästarna för att minska smittan på marken så att vi i framtiden har mindre mängd mask på marken och behöver att behandla färre hästar och våra hästar utsätts för mindre smitta.
De ytterst få hästar som blir sjuka av sin mask ska såklart behandlas oavsett efter en veterinärundersökning.
HÄSTEN FÅ INTE LEDA!! så stå det i djurskydds lagen! vi avmaska så ätt hästen inte bli utsätt for skadlig och plågsam parasiter.
 
HÄSTEN FÅ INTE LEDA!! så stå det i djurskydds lagen! vi avmaska så ätt hästen inte bli utsätt for skadlig och plågsam parasiter.
80% av hästarna har inte aktiv mask och behöver inte avmaskas. Hästarna kommer lida när vi nött ut alla avmaskningsmedel så vi inte kan avmaska de som faktiskt mår dåligt av sina parasiter.

Det vi MÅSTE börja göra är förebygga att hästen får i sig parasiter istället för att behandla uppståndet faktum.
 
Tråden handla om blodmask, vi behöva inte ditt föraläsning.
BS! Equimax och dom andra foratag skulle inte riskera ett stor skada stånd stämning med falsk reklam och FASS är det som gäller har i Sverige. Jag leta mer på dom än non forum expert.

Citat från fass texten på equimax:
"Resistens mot ivermektin (en avermectin) har rapporterats hos Parascaris equorumpå häst inom EU. Därför bör användning av denna produkt baseras på lokal (regional, gård) epidemiologisk information om mottaglighet för nematoder och rekommendationer om hur man kan begränsa ytterligare urval för resistens mot avmaskningsmedel."

Så tom tillverkaren skriver att det kan finnas resistens och precis som maddick skriver är det fler än ett föl/unghäst i Danmark som dött av spolmaskförstoppning denna våren. Finns fina videor på facebook om man vill se. Fass är ett ställe för produktresuméer, det är överhuvudtaget inte något som gäller, det är därför det tar 5,5 år att bli veterinär för att man behöver en liiitte större förståelse för läkemedel än vad du kan läsa innantill på Fass…

HÄSTEN FÅ INTE LEDA!! så stå det i djurskydds lagen! vi avmaska så ätt hästen inte bli utsätt for skadlig och plågsam parasiter.
Precis, men majoriteten av våra hästar lever i glad symbios med sina parasitter och vi håller dom i shack genom att avmaska med rätt medel som verkar på rätt parasiter samt självklart behandla sjuka djur…
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Habina
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 004
Senast: SiZo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp