Maskiner och inte vara hemma

Kör diskmaskinen på natten/när jag är på jobbet.
Tvättmaskinen kör jag oftast när jag är ledig men kan dra igång den och sen gå till gymmet/gå på hundpromenad mm.
Kör inte torktumlaren när jag är hemma men tror mest det är en gammal grej för mig som jag är uppvuxen med. Min käre far var väldigt obrydd om det mesta - men just köra torktumlare när man inte var hemma var han inget fan av.
 
Det finns såklart snabbare maskiner men jag bor I hyresrätt och får inte välja själv. Annars är det helt klart något jag skulle kolla på. Jag vet att de i tvättstugan inte är samma sorts maskiner men de tar 40-50 minuter så bevisligen går det att få tvätt ren på kortare tid.

Och så skulle jag önska en maskin som inte ljög för mig. Påstå inte att det kommer gå på 2 timmar och 56 min när det är minst 30 minuter kvar när jag kommer och kollar.
 
Nej oftast inte för skulle något hända så gäller inte försäkringen
Vi fick ersättning när våran tvättmaskin orsakade vattenskada trots att vi inte var hemma. Om jag minns rätt så frågade aldrig bolaget om detta.

Torktumlare kör jag aldrig obevakat, hört brandmän säga att det är för stor brandrisk. Allt annat inklusive långkok i ugn på lår värme används när ingen är hemma.
 
Jag lämnar inga större maskiner igång när jag inte är hemma eller sover. Varken tvättmaskin, tumlare, diskmaskin eller ens ugn på låg värme. Jag sitter inte och vakar på dem som en hök medan de går, men vill vara inom räckhåll för att snabbt agera om något skulle gå snett. Av samma anledning så lägger jag bara saker på laddning när jag är hemma och vaken.

Dator, TV och spelkonsol får däremot vara på ibland när jag inte är hemma. Bedömer risken för att något ska hända med dem som liten i jämförelse med vitvarorna men det kanske är helt fel tänkt av mig?
 
Nyare maskiners miljövänliga program brukar vara så långa, framförallt 60 gradersprogram. Finns ju såklart möjlighet att köra snabbare program också.

När jag hade tvättmaskin hemma brukade jag ställa in fördröjd start så att maskinen startade tex när jag var på jobbet i lagom tid för att vara klar precis när jag kommer hem. Vill inte heller ha tvätten liggandes i maskinen efter att den är klar, men ser gärna att den "jobbar" när jag är iväg för att spara tid :up:

Min är så gammal så den har ingen sån funktion :). Men om jag hade den så skulle jag göra som du, väldigt smart.
 
Nyare maskiners miljövänliga program brukar vara så långa, framförallt 60 gradersprogram. Finns ju såklart möjlighet att köra snabbare program också.
Ja bår nya diskmaskin tar över 5 timmar om jag skulle köra Eco programmet men vanliga programmet tar 2.20 timmar så då använder man ju det och spar lite el.
 
Men är inte eco-programmen mest green washing (pun intended)?
Vet att det var uppe på tapeten för några år sedan.
Korta program använder mer vatten och det är tydligen uppvärmningen av vattnet som drar mest el och inte att hålla maskinen snurrande.

Ja, jag kör program som tar mellan 5 till 7 tvätt och tumla, egen brunn så mest för att det drar mindre vatten.
 
Ja, men gäller inte det främst snabbprogrammen? Dvs inte de vanliga.
Mitt vanliga bomullsprogramm tar längre tid än mitt Eco🧐 så där har jag svårt för att se att det skulle vara någon skillnad. Det jag kör på hand/ylle skulle jag inte vilja köra på Eco så det har jag inte tagit reda på.
 
Mitt vanliga bomullsprogramm tar längre tid än mitt Eco🧐 så där har jag svårt för att se att det skulle vara någon skillnad. Det jag kör på hand/ylle skulle jag inte vilja köra på Eco så det har jag inte tagit reda på.

Nej det är klart att det är olika mellan programmen. Men som jag förstod det rörde diskussionen normalprogram vs eco-program, inte snabbprogram vs eco-program. Just bomullsprogram tar väl extra tid, räknar inte dessa till "normalprogrammen".
 
Men är inte eco-programmen mest green washing (pun intended)?
Vet att det var uppe på tapeten för några år sedan.

Min "energieffektiva" nya spis är definitivt mest green washing. :meh: Visst att den drar lite mindre energi för att hålla ugnen igång, men framförallt tar den dubbelt så lång tid för att bli ordentligt varm.

Maskiner som använder vatten brukar vara rätt hårt viktade för mindre vattenförbrukning i eco-programmen, och då är väl frågan vad som är bäst i längden om man inte har just vattenbrist. Med ett varmt program borde vatten- och energiförbrukning gå hand i hand, med ett svalt vette sjutton?
 
Gäller inte hemförsäkringen om något hänt pga tvättmaskin eller diskmaskin osv som varit igång när man inte varit hemma? Visste inte det! Bra att veta dock!

Själv använder jag aldrig det när jag inte är hemma eller efter 20 på kvällen, på natten då av respekt för grannarna. Men jag har hört så många som kör igång och sedan går hemifrån eller samma på natten, så tänkte att jag frågar för att se varför/varför inte hur man svarar här på buke. :)
Jag har ingen sådan klausul i min hemförsäkring och har aldrig haft det vad jag vet så det bör man nog kolla upp. Däremot så täcks inte fuktskada orsakad av skada på taket och inte tänker jag alltid vara hemma när det regnar på grund av det 😅

Men nej, jag har inte heller saker i gång när jag inte är hemma pga att jag har djur och börjar någon maskin brinna så blir det värre än om jag varit hemma.
 
Jag gör väl typ allt man inte ska göra…

Sätter ofta på både tvättmaskin och torktumlare och går ut på en lång promenad (läs 2-3 timmar.)

Diskmaskinen sätta ofta på innan jag går till jobbet och är borta i flera timmar.

Ugnen sätts ofta på och så går jag till gymmet eller liknande medan maten lagar sig själv.

Mobilen laddas mer eller mindre varje natt på nattygsbordet bredvid sängen.

Jag äger inte ens någon brandvarnare.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 180
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
750
Senast: corzette
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Dorinda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 385
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp