Bukefalos 28 år!

Maskiner och inte vara hemma

Riskerna är såklart additiva men jag tycker ändå inte det är en märklig jämförelse när exempelvis värmepumpar genererar lika många bränder som diskmaskiner.

Är det någon som helt sonika avskaffat så många maskiner som möjligt för att ta ned riskerna?
Fast det är ju liksom inte rimligt att stänga av värme, kyl och frys när man åker bort över dagen. Låta bli att köra tvätt- och diskmaskin då är ju dock ofta väldigt enkelt och görbart.
 
Ni som stänger av, stänger ni av alla elektroniska apparater? Värmepumpar, vattenberedare, dator, router - och allra helst kyl och frys också? Eller är risknivån lagom om just tvättmaskin och diskmaskin inte används?

Edit: värmepumpar verkar vara orsak till lika många bränder som diskmaskiner de senaste 5 åren. Värst är dock batteriladdning.
Nej. Värmepump, vattenberedare, kyl och frys går. Dock på egen elcentral och med larm kopplat till Vericore.

Just dessa är väl svåra att vara utan men för det behöver man ju inte öka på faran med att strunta i allt säkerhetstänk?
 
Jag kan absolut sätta på diskmaskinen på kvällen. Den är knäpptyst så stör inte grannarna under. Det program jag oftast använder på tvättmaskinen tar en timme, så det är sällan några problem att vara hemma/vaken. Tumlaren kan jag sätta på på kvällen men inte alltför sent och helst inte när jag sover.

Går sällan hemifrån med något igång, men går och hämtar på förskolan medan diskmaskinen går någon gång då och då om det är precis då jag hunnit plocka in disk. Kan även sätta på ugnen innan jag går dit då jag vanligtvis är borta max tio minuter och det sparar lite tid och stress väl hemkomna.
 
När vi ändå är inne på risker; alla har väl all sån här utrustning lagd på jordfelsbrytare numer? Väldigt många elfel som kan ge brand kan nästan inte hända om elen bryts så fort den tar fel väg.
Nja. Det är väl ändå inte helt sant?
Vårt hus är rätt nytt och givetvis har vi jordfelsbrytare. Två tom eftersom vi har valt att lägga upp kyl, frys och värmesystem på en separat. Ändå började diskmaskinen brinna och det gick väldigt fort. Strömmen gick (jordfelsbrytaren slog av) men det blev ändå lågor som slog ut.
 
Nja. Det är väl ändå inte helt sant?
Vårt hus är rätt nytt och givetvis har vi jordfelsbrytare. Två tom eftersom vi har valt att lägga upp kyl, frys och värmesystem på en separat. Ändå började diskmaskinen brinna och det gick väldigt fort. Strömmen gick (jordfelsbrytaren slog av) men det blev ändå lågor som slog ut.

Det är ett av två huvudskäl till att installera jordfelsbrytare, så det beror nog lite på hur du tolkar mina ord med "nästan inte hända".
 
Nej. Värmepump, vattenberedare, kyl och frys går. Dock på egen elcentral och med larm kopplat till Vericore.

Just dessa är väl svåra att vara utan men för det behöver man ju inte öka på faran med att strunta i allt säkerhetstänk?

Jag har svårt att se att "allt säkerhetstänk" handlar om att inte använda maskiner när man inte övervakar dem. Mest försöker jag förstå resonemangen och nyanserna i var man sätter gränserna.
 
När vi ändå är inne på risker; alla har väl all sån här utrustning lagd på jordfelsbrytare numer? Väldigt många elfel som kan ge brand kan nästan inte hända om elen bryts så fort den tar fel väg.
Ja, när jag bytte tvättmaskin och fick ett "vanligt" jordat eluttag i badrummet istället för "fast" installation med trefas, så var elektrikern väldigt noga med att kontrollera jordfelsbrytarens funktion. Han sa att han inte fick göra installationer av eluttag i våtrum utan att huset har en fungerande jordfelsbrytare (vilket jag alltså har och även har haft nytta av ett par gånger då den löst ut till följd av att eluttag utomhus blivit blöta).
 
Har inga problem att köra diskmaskin och tvättmaskin när jag inte är hemma, kör helst inte under natten då de piper när de är klara vilket inte verkar gå att stänga av.
Torktumlaren som inte piper kör jag inte under natt/ när jag inte är hemma. Laddar inte dator eller mobil när jag inte är hemma (men kan gå ut och stallet och fixa en stund då jag ändå har viss koll).
 
För att svara på ursprungsfrågan så bor jag på gård och jobbar mestadels hemma, så det är sällan jag åker iväg nånstans med disk- eller tvättmaskin igång. Däremot händer det flera gånger i veckan att jag sätter igång en maskin tvätt innan jag går ut i stallet och gör dagens mockning, packar höpåsar etc. Och då är ju tvättmaskinen "obevakad" ett par timmar. Hade ju absolut kunnat ha den igång medan jag sitter inne o jobbar istället, men det blir sällan av, utan det är efter arbetsdagens slut som jag gör lite hushållssysslor innan jag går ut i stallet. Till exempel sätter igång en tvätt :)
 
Det är ett av två huvudskäl till att installera jordfelsbrytare, så det beror nog lite på hur du tolkar mina ord med "nästan inte hända".
Enligt elektrikern som var här och kollade över allt efteråt så verkade det inte superovanligt trots jordfelsbrytare. Han sa att just tvättmaskin och diskmaskin kunde fatta eld så snabbt att jordfelsbrytaren inte hinner med.
 
Enligt elektrikern som var här och kollade över allt efteråt så verkade det inte superovanligt trots jordfelsbrytare. Han sa att just tvättmaskin och diskmaskin kunde fatta eld så snabbt att jordfelsbrytaren inte hinner med.
Jag har alltid hört att man ska vara försiktig med torktumlaren, men det är alltså oftare än tvättmaskinen tar fyr? Vad är det som gör att det börjar brinna?
 
Absolut inte. Dels för att det kan bli olyckor och dels för att maskiner som låter inte får användas på natten. Här ska det vara tyst mellan 22.00-06.00 samt mellan 12.00-14.00..
 
Jag har varit med om både vattenläcka från diskmaskin och brand i tvättmaskinen. 🙈 Vattenläckan kan sannolikt varit där i flera dagar innan vi upptäckte det och försäkringsbolaget frågade inte ens något om huruvida vi var hemma när den gått eller inte. Vid branden i tvättmaskinen var vi tacksamma att vi var hemma och kunde stoppa den snabbt.

För att svara på frågan så åker jag hemifrån korta stunder när maskiner är igång. Undviker att dra igång dom för att sedan åka till exempelvis jobbet. Då sätter jag hellre på timer så de är klara när jag kommer hem.

Torktumlaren åker jag inte ifrån för jag litar inte på den jag har.
 

Produkttyp​

Antal bränder per år​

Tvättmaskin40
Torktumlare35
Diskmaskin30
Kyl och frys20
Batteriladdning75
Värmepumpar30
 
Enligt elektrikern som var här och kollade över allt efteråt så verkade det inte superovanligt trots jordfelsbrytare. Han sa att just tvättmaskin och diskmaskin kunde fatta eld så snabbt att jordfelsbrytaren inte hinner med.

Fast det är "superovanligt" ändå. Tänker jag. 130 lottomiljonärer blev det 2022 och bara hälften så många tvättmaskins- och diskmaskinsorsakade bränder. Å andra sidan är ju dessa 70 orsakade bränder inte de enda diskmaskiner och tvättmaskiner som börjat brinna; allt rapporteras nog inte in.
 

Produkttyp​

Antal bränder per år​

Tvättmaskin40
Torktumlare35
Diskmaskin30
Kyl och frys20
Batteriladdning75
Värmepumpar30
Intressant statistik. Finns det också siffror för tv? Alltså nya platt tv. En bekant idiotförklarade mig nyligen, då jag undrade varför hon drar ut sladden till tv:n till natten. Enligt henne är en tv en enorm brandrisk, vilket kanske stämde en gång i tiden då tekniken var en annan, men jag kan inte riktigt tro att det gäller idag.
 
Intressant statistik. Finns det också siffror för tv? Alltså nya platt tv. En bekant idiotförklarade mig nyligen, då jag undrade varför hon drar ut sladden till tv:n till natten. Enligt henne är en tv en enorm brandrisk, vilket kanske stämde en gång i tiden då tekniken var en annan, men jag kan inte riktigt tro att det gäller idag.

Ja, det stod om TV som orsakade runt 120 bränder per år på tjockteknikstiden och nu var nere på 20 per år.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 206
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 572
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: corzette
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
581
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp