Maskiner och inte vara hemma

Bor i lägenhet så brukar inte använda tvättmaskinen nattetid pga respekt för grannar. Men har ställt in så att den ska starta på morgonen tex. vid något tillfälle om jag vet jag ska iväg senare, så kan jag sova någon timme extra. 😅
Annars brukar jag bara tvätta när jag är hemma. Ev att jag kan åka o hämta ut ett paket/handla lite snabbt men tillhör inte vanligheterna. Är då borta typ 15 min sådär.

Diskmaskin har jag inte. Däremot laddar jag mobilen över natten (på hyllan brevid sängen) och kan ha viss elektronik igång som dator/PlayStation.

Tillägg
Ska jag resa bort flera dagar brukar jag dra ur strömmen där det går. Både pga ev åska men även utifall det blir strömavbrott så det inte blir något knas när väl strömmen kommer och går.
 
Fast det är "superovanligt" ändå. Tänker jag. 130 lottomiljonärer blev det 2022 och bara hälften så många tvättmaskins- och diskmaskinsorsakade bränder. Å andra sidan är ju dessa 70 orsakade bränder inte de enda diskmaskiner och tvättmaskiner som börjat brinna; allt rapporteras nog inte in.
Ja vi har då inte rapporterat in det någonstans. Har garantin gått ut och vitvaran är lite äldre och det inte blir ett försäkringsärende så syns det väl aldrig i nån statistik. Och där ligger väl de flesta incidenterna kan jag tänka mig.
 
Fast det är "superovanligt" ändå. Tänker jag. 130 lottomiljonärer blev det 2022 och bara hälften så många tvättmaskins- och diskmaskinsorsakade bränder. Å andra sidan är ju dessa 70 orsakade bränder inte de enda diskmaskiner och tvättmaskiner som börjat brinna; allt rapporteras nog inte in.

Viktig poäng, tänker jag. Många maskiner "brinner upp" utan att de orsakar någon egentlig skada, annat än att man kanske behöver göra lite eljobb och så förstås köpa en ny maskin. Men det syns ju inte i den statistiken.
 
Jag har alltid hört att man ska vara försiktig med torktumlaren, men det är alltså oftare än tvättmaskinen tar fyr? Vad är det som gör att det börjar brinna?

Om en tvättmaskin får problem med att ta in vatten kanske det finns ökad risk att något elmässigt går sönder?
 
Jag försöker bara starta den när jag är hemma men det kan hända att jag drar igång den någon gång trots att jag vet att jag behöver gå. Alternativt att jag startar den med tidsfördröjning precis innan jag går till jobbet, ställer den på typ 12 timmar, så är den mitt i programmet ungefär när jag kommer hem.

Läckage är jag inte superorolig över, det har jag redan varit med om två gånger och mitt badrum är bra byggt och vattnet hade runnit undan mycket bra. Att jag är orolig beror för det mesta på att jag är lite hönsmammig och inte vill att katten ska brinna inne om något händer.
 
Vi har timpris på elen så det är mycket billigare att köra maskiner på natten. Så de perioder när elen varit svindyr så kör vi nästan enbart tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin på natten. Är lite orolig för det någon gång ibland men vi har nydragen el och seriekopplade brandvarnare i hela huset så det stillar min värsta oro.

Elbilen laddar vi också alltid nattetid av samma anledning, men den står så pass långt ifrån huset att det känns lugnt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag kan starta en tvättmaskin och gå ut till stallet medan den kör, men eftersom jag har hästarna hemma så är jag inte borta en hel dag. Kan också åka och handla medan maskinen går. Skulle aldrig gå till jobbet eller något annat ställe där jag blir borta länge med maskinen igång, dock.

Använder inte diskmaskin eller torktumlare. Som någon annan skrev kopplar jag alltid ur kaffebryggare/brödrost/liknande maskiner så fort jag inte använder dem.
 
Är hemma och vaken när jag kör tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin. Sitter inte och stirrar på maskinerna och kan lämna hemmet 10 min eller nåt ibland.

Varför? För att jag nojar för brand och vattenläcka.
 
Använder ni diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare på natten eller när ni inte är hemma? Varför/varför inte?
Nya diskmaskinen lämnar vi ofta, den öppnar sig själv när den är färdig!
Tvättmaskinen lämnas också igång, speciellt om något måste tvättas nu direkt och inte kan vänta.
Torktumlare har vi inte😅
Kör inte maskiner på natten för både min och grannars skulle. Bor i lägenhet.
 
Vi kor alla maskiner och laddar det som behover laddas pa natter och nar vi inte ar hemma. Sjalvklart har vi ocksa jordfels brytare och electriska UPS system overallt. Maken och barnen ar alla ingengjorer :angel:
 
Jag tänker att har man möjlighet att passa maskinerna är det jätte bra. Även om risken är liten finns den ju där. Själv skulle det ta för mycket tid och energi att planera för att sitta hemma de 3-4 timmar en tvätt tar och då är det bara en tvätt. Torktumlar gör jag oftast så kort tid att jag är hemma. Diskmaskin har jag ingen så är ett icke-problem.
 
Jag tänker att har man möjlighet att passa maskinerna är det jätte bra. Även om risken är liten finns den ju där. Själv skulle det ta för mycket tid och energi att planera för att sitta hemma de 3-4 timmar en tvätt tar och då är det bara en tvätt. Torktumlar gör jag oftast så kort tid att jag är hemma. Diskmaskin har jag ingen så är ett icke-problem.

Tar ett program 4 timmar? O_o Jösses! Vår "normal"-tvätt tar nog inte mer än en och en halv timme.
 
Jag tänker att har man möjlighet att passa maskinerna är det jätte bra. Även om risken är liten finns den ju där. Själv skulle det ta för mycket tid och energi att planera för att sitta hemma de 3-4 timmar en tvätt tar och då är det bara en tvätt. Torktumlar gör jag oftast så kort tid att jag är hemma. Diskmaskin har jag ingen så är ett icke-problem.
Nej, det är svårt att åka hemifrån när handdisken pågår även om det skulle vara smidigt o även om brandrisken finns även där kräver den ett mer osannolikt scenario av omständigheter :)
 
Tar ett program 4 timmar? O_o Jösses! Vår "normal"-tvätt tar nog inte mer än en och en halv timme.

Mina tar någonstans där, lite kortare om vanlig 40 (annars eko 60). Helt utan tidsangivelse. Samt enbart timer på 3, 6 eller 9 h. Passar typ inte alls ihop med mitt liv men här finns ingen tvättstuga så det är vad det är.
 
Tar ett program 4 timmar? O_o Jösses! Vår "normal"-tvätt tar nog inte mer än en och en halv timme.
Nyare maskiners miljövänliga program brukar vara så långa, framförallt 60 gradersprogram. Finns ju såklart möjlighet att köra snabbare program också.
Dessutom är mitt tvättprogram bara 1 timme 30 minuter, finns ingen anledning att låta tvätten ligga och surna när jag inte är hemma.
När jag hade tvättmaskin hemma brukade jag ställa in fördröjd start så att maskinen startade tex när jag var på jobbet i lagom tid för att vara klar precis när jag kommer hem. Vill inte heller ha tvätten liggandes i maskinen efter att den är klar, men ser gärna att den "jobbar" när jag är iväg för att spara tid :up:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 180
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: corzette
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Dorinda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 385
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp