Massa frågor igen!!!

A

Amelia

Jag har fått hem ett super fint sto från islands...Mycket fin stam otroligt fin galopp och tölt..Jag skulle nu vilja ta vara på dessa gångarter och lynne. Kan man visa hästar fast de är 9 år (kan som sagt inget om det här)..Hur går det till, vad ska man göra, hur ska man göra,,,,går det överhuvudtaget?????
Snälla, stå ut med mig :smirk:
 
Även ett sto i den åldern är visningsbar, jag vet ston som visats vid 10-13 års ålder.

Det vanligaste är att man kontaktar en tränare, som tränar och visar stoet. Oftast får man lämna sin häst på prov under 1-2 veckor, därefter talar tränaren om ifall stoet är visningsvart eller inte.
 
Tack så mycket för ditt svar :)
Vad görs under dessa visningar? Alltså är det ridning/gångarter och exteriör som bedöms?
Vad får man sen efter det här, jag menar är det bara ett papper på att hästen ÄR bra eller har det något speciellt värde för avel......Helt novis på det här,,,,tänkte bara att det skulle vara kul att få en bedömmning på henne ;)
 
På en avelsvisning bedöms hästens exteriör och hästens gångarter. Exterörbedömningen står för 40% av slutpoängen och ridbedömningen för 60%.
Varje bedömningspunk har en faktor som poängen multipliceras med.
Exterört är bedömningspunkerna: Huvud (faktor 3), Hals/manke/bog (10), Rygg/kors (3), Proportioner (7,5), Benkvalitet (6), Benställning (3), Hovar (6), Man oh svans (1,5). Varje bedömningspunkt multipliceras med sin faktor och sedan divideras summan med 40 = den givna poängen som står för 40% av bedömningen.
Ridbedömningens punkter: Tölt (faktor 15), Trav (7,5), Skritt (1,5), Pass (9), Galopp (4,5), Spirit (?), Form under ryttare (10). Varje bedömningspunkt multipliceras med sin faktor och summan divideras med 60 = den givna poängen som står för de resterande 60% av Totalbedömningen.
Man får med sig bedömningsprotokollet hem och en rosett om hästen kommit in i stamboken (fått över 7,50 i totalbedömning som sto, 7,75 för hingstar).
/Malin
 
Det är så himla superkul när det går bra för ens lilla pålla på en visning.

Själv satt jag och var hysteriskt nervös i onsdags, bet nästan sönder naglarna.
Men hurra :banana: min älskade lilla häst blev stamboksförd och jag är så stolt över henne :love:

Hitta en duktig tränare och framförallt en som är bra på att visa fram hästar på visning. Det är verkligen inte samma som att tävla. Tycker tränaren att det är värt att visa hästen så är det "bara" att göra det.

Mvh ÅSa
 
:o Tack :o
Mmm jag avgudar denna lilla häst och jag har fått höra av flera att hon är fin och söt. Men dommarna var inte så förtjusta i hennes exteriör. Hon är ju lite av den äldre typen Islandshäst. Och för mig är det en gåta hur man kan tycka att rygg och kors betyder lika lite som huvudet! INGEN jag har pratad med kan förklara hur det är tänkt. Ryggen sitter man ju på och korset är ju motorn.

Men jag tycker det är viktigare med bra gångarter än god exteriör. Men om kan kan få både och så är det ju ännu bättre.

Med på bedömingen fanns ston som fick 8,33 exteriört och knappt 7,0 på gångarterna trots flera månaders träning. Det kan ju inte vara den typen man skall avla på - enligt mig.

Tackar och bockar än en gång på Lerias vägnar :bow:

Mvh Åsa
 
Kan bara hålla med. Borde väl vara så att goda gångarter går hand i hand med en god exteriör? En optimal exteriör borde per automatik ge bra gångarter liksom. Eller är jag ute och snurrar nu?
 
oftas går ju åxå en korrekt exterör hand i hand med gångarter, men så ser man ju dom som det liksom inte stämmer på. Men ofta är det ju hästar som inte har "spirit" (som det ju då kallas nuförtiden), viljan, att gå för allt de har exterör för...
/Malin
 
Det borde ju i alla fall ge bättre förutsättningar. Min Pålla fick bra bedömning på exeteriör, och medelgoda gångarter. Medelgod vilja. Tycker själv att hon har för lång rygg och är lite för stor och lugn som en filbunke, men gångarter och temprament påverkas ju en hel del av ryttaren förstås ;)
Här om dagen var jag ute och red och det blev en riktig storm (innan regnskur)precis när vi red förbi ett ställe där de bygger ett hus. Det var presseningar som fladdrade vita plastbitar som prasslade ,travhästar som sprang i fullfart.. min Pålla hamnade verkligen på bakdelen fick världens resning och hållning och energi och töltade med bakdelen under sej och fick de där höga lyften fram. Om jag skulle kunna åstakomma samma effket med mitt sätt att rida så vore det ju väldigt trevligt :D Kanske ska man ta med publik med prasslande påsar och presseningar på premiärtävlningen till helgen? :banana:
 
Visst är det skönt när bakdelen liksom försvinner ner nånstans. Man får ju inte känna det där varje dag precis.
Skönt att veta att dom kan.
 
Jo, det är ju alltid en tröst...men självfötroendet (eller självinsikten) hos mej som ryttare sjuknker ju lite när man inser att begränsningen sitter hos ryttaren och inte hos hästen, men så är det kanske ofta?
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 512
Senast: Ava22
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp