M

mustbeforever

Är det bra att massera hästen?
Hur ofta/länge?
När? (efter arbete eller före eller "kall"?
Hur?
Vad ska man absolut undvika?
Tips /erfarenheter?
 
det är bar att masera hästen, men om hästen inte är van vid det så ska man vänja in den sakta, en gamal häst som inte har blivit maserad som seddan blir masserad klarar ganska ofta inte ens av att gå efteråt eftersom att dens muskler är så invana vid att vara stela och när dom då blir avslapnad så blir det en chok för hästen.
när man använder sig av handflatan kan man använda över nästan hela hästen, men ett tipps är att du iaf kollar igenom en bok på hur man gör eller eventuelt köper en så kan du plugga in vilka avdelningar man inte ska massera på och hur man kan göra...
 
jo, det skulle jag väl kunna göra. Det är ju inget fel på honom direkt, jag tänkte mer som efter ridturen eller så,..om man kan knåda lite själv varje dag och så. :smirk:
 
Bästa tipset är att ta ut en massör.
Lär dig några enkla massageövningar.

*Massera hästen kall.
*Ta försiktigt i början för att vänja hästen.
*Gör det inte för ofta. Jag maserar max 1 ggr/vecka.
*Massera aldrig en häst som har inflammationer eller "blåmärken".
*Ge noga akt på hästens reaktioner när du masserar.
*Massera i en "lugn" miljö så att hästen kan slappna av.
*Glöm inte att promenera av hästen ordentligt efteråt. Annars kan den få en fruktansvärd träningsvärk.

Låt ALDRIG massage ersätta veterinären!!

Lycka till.
 
Om du andvänder handen utan att trycka eller gnugga alltför hårt och inte längre än fem minuter på samma ställe så är risken att du skadar hästen väldigt liten.
Jag bukar massera min häst ca 2 ggr i veckan. I början kanske man inte känner någon större skillnad men man lär sig snart att känna skillnaden på en avslappnad och en spänd muskel. Du kommer också att lära dig hur din häst skall kännas och märker om han är ovanligt stel eller reagerar konstigt någonstans. Var bara försiktig i början! Man vet aldrig hur de reagerar. Vissa kan reagera väldigt kraftigt så jag rekomenderar att: inte massera i boxen eller annat trångt utrymme, använda en vanlig grimma och ett kort grimskaft, massera på ett lungt ställe utan en massa djur och folk. Du skall inte massera vid förhöjd kroppstemperatur så som feber inte heller vid inflammation eller hudutslag. Börja lungt och öka eventuellt trycket om hästen verkar lugn. Prova dig fram!
Jag rekomenderar också att du läser boken Friskare Häst med punktmassage, stretching och psykisk träning skriven av Chris Olson. En väldigt bra bok!!

Lycka Till!
MVH //Malin
 
varför inte oftare???? alla utbildade massörer jag har pratat med säger att man kan göra det varje dag!!!
 
Hej,

Ja, det är bra. Massage (all beröring förresten) är lugnande, ger trygghet och stärker kontakten mellan dig och hästen. Massagen tänjer muskelfibrer, ökar blodcirkulationen i muskeln och i hela hästen. Ökad blodcirkulation har bra effekter på t ex immunförsvaret. Massagen ger avslappning och det känns skönt.

En bra massage som du ger varje dag är när du ryktar hästen.

Massera kalla muskler, ej efter arbete. Läs av din häst, det ska vara skönt. Hästen är känslig, du ska ta lätta och mjuka grepp, speciellt på hals, bogar, sadelläge. Det räcker långt att bara lägga en hand med lite tryck, eller trycka försiktigt med två fingrar där det känns stelt. OBS!! Inte på benstrukturer! Det gör ont.

Magen tycker de flesta hästar är jätteskönt. Klappa löst med handflatan. Strängen mitt på magen heter "linea alba". Där kan du trycka lätt med fingertopparna och dra emot dig, eller dra fram och tillbaka med handflatan så att du lossar huden från senplattan. Gör stor nytta och uppskattas ofta väldigt av hästen.

Det finns kurser om du vill lära dig mer, det finns även böcker. Att låta en utbildad hästmassör visa dig de känsliga områdena på just din häst kan spara många tusenlappar och mycket problem i framtiden. Men den bästa läromästaren är din häst. Lyssna, iaktta och lär känna din hästs kropp.

mvh
Lejonelle
(snart färdig hästmassör)
 
Varför ska man inte massera efter arbete? Jag har läst att det är bra att massera lite efter arbete..är det inte bra att massera efter arbete då hästen är varm och mjuk i musklerna?
 
bra svar!!
man behöver ju inte göra det så invecklat om amn inte är så duktig!
ta och massera där du tror att det uppskattas och det märks om det inte gör det....
brukar massera ryggen på min travare efter träning (på kvällen) med arnika som jag försiktiggt gnuggar in...tycker att det är jätte skönt=) :D
 
Glömde säga: Massera INTE när hästen har infektion eller feber, vid akut skada (gör ont!), när hästen får smärtstillande (lätt att ta för hårt, hästen säger inte till) eller alltför tätt inpå annan behandling t ex cortison. Är du osäker så låt bli eller be om råd från din massör eller equiterapeut.

mvh
Lejonelle
 
Det beror ju på varför man masserar. Oftast vill man ha svar på frågan "hur står det till". Är hästen spänd eller stum, var, hur mycket. Om musklerna är varma så missar man information. Om hästen tränat hårt finns endorfin (smärtstillande hormn) i kroppen och det är lätt att ta för hårt eftersom hästen inte säger till. Hästen blir mör. Massagen förbrukar energi, om hästen tränat innan så tar man ytterligare energi, hästen blir trött.

Efter träning kan man gärna mysa, stretcha, smeka, borsta, stryka med händerna osv men man behöver inte massera just då. Det tillför ingenting extra.

Däremot kan man gärna göra tvärtom och träna lätt efter massagen, det är bara bra. Men ett hårt träningspass bör man vänta med 1-2 dagar efter en djupare massagebehandling.

mvh
Lejonelle
 
hej!
jag är ingen expert men jag har fått lära mig lite grunder.

_Man ska massera när hästen är kall. t.ex innan ridturen.
_Ska man bara massera lite lätt så räcker det med 15 min på varje sida.
_Man ska aldrig massera där njurarna sitter, för de ligger väldigt "ytligt" och kan bli skadade.
_Om magen brummar lite, hästen fiser eller bajsar under massagen så är det ett täcken på att tarmverksamheten fungerar. Hästen är i alla fall inte förstoppad.
_Om hästen är avslappnad och njuter så kommer du att märka att den följer med i ditt tryck.

_Jag tycker att du ska skaffa en bok om massage eller gå en nybörjarkurs. Det är svårt att förstå böcker (tycker jag) så det bästa är att ta kontakt med en hästmassör och gå en kort kurs.

Så det var allt jag kom på om massage, men stretcha är också bra. I fall du inte redan gör det... :banana:

Lycka till! :D
 
Så det går alltså bra att massera innan man rider om man sedan rider tex ut i skogen en 45-60 min?

Det känns som att det ideala vore att massera en dag som man inte rider och sen ut och promenera en stund men det är inte alltid det är möjligt.

Vad tycker du/ni som kan något om hästmassage om boken som någon nämnde ovan av Chris Olson?
 
Hej

Jag har inte läst den boken så kan tyvärr inte ha några åsikter. Eva Eternell Hagen har också skrivit en bok om hästmassage, den tycker jag är helt OK med bra bilder av de olika momenten i massagen.

Det är inte juste att träna hårt direkt efter massage eftersom hästen blir lite sladdrig och okoordinerad och kan ha svårt att t ex taxera rätt vid hoppning. Men ett lättare ridpass t ex lugn uteritt är ju helt OK. Massage en vilodag följt av skritt eller promenad är också jättebra och ett sätt att ha det mysigt tillsammans med hästen.

Lycka till
Lejonelle
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
809
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 534
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp