Bukefalos 28 år!

Massera häst med IR-värme.

Sammet

Trådstartare
Har problem med mina nackmuskler och har därför köpt en massageapparat med IR-värme. (stackars pojkvännen kan ju inte alltid massera en :smirk:)

Funderade på om man kan massera hästen med IR-värme?


Någon som kan förklara vad det är/hur det fungerar? :confused:
 
det borde väl man kunna tycker jag, värme är ju skönt och säkert för hästen också. Frågan är om en "behandling" med iR har effekt på hästens muskulatur, har själv ingen aning men hoppas att någon annan vet för jag är också intresserad.
 
Om du inte är utbildad och har Jordbruksverkets tillstånd, eller är veterinär, så kan du glömma att massera med annat än liniment.
Att massera med annat än vanligt liniment faller underkvacksalverilagen och därmed straffbart.

Och ännu finns det inte ens någon godkänd utbildningsställe där du kan få lära dej hur du ska göra....
Åtmindstånde inte i Sverige.
 
IR-värme har ju samma egenskap som liniment, och du får ju använda div. "redskap" när du masserra. Ex bollar och rullar som ska användas inom massage.


Nog får jag väll använda en massageapparat på pållens rygg då?


Eller finns verkligen den där regeln??? :confused:
 
Massera på bara, din häst kommer att älska det. Den där regeln har jag aldrig hört om, och den gäller defenitivt inte när du masserar din häst.
Jag blir själv väldigt lugn och harmonisk av att ge mina hästar massage. Jag har flera olika apparater som jag använder på olika ställen, men använder även händerna.
Tex. så har jag upptäckt att många gillar att få huvudet och halsen masserad. Benen likaså. En häst jag har halvsover alltid av benmassage. Och eftersom han njuter så av det vill jag inte sluta. Så det tar lite tid.
hälsningar gulan fd.gula
 
Massera på du.. IR= infra rött antar jag och det är absolut ingen fara.. ger bara ökad värme :)

Jag har ingen aning om vad VAN mummlar om, men hon/han är helt ute och cyklar!
Kvacksalevri lagen har inget att göra med om du masserar din egen häst, utan om du går ut och masserar andras och tar betalt för det.. Vilket du faktiskt får göra även utan utbildning.... alltså självlärd!

Om du använder en massageapparat som är gjord för humansidan, ska du vara försiktig med ffa. sladden men även tänka på att de inget är tillverkade för masaage på håriga djur... vilket gör att de faktiskt kan kortsluta om det kommer in för mycket hår i den... men det är ingen fara om man håller koll och rengör den imellan åt!

Lycka till!
 
Jag använder en "massage-maskin" på en av våra hästar och hon uppskattar det verkligen. Den är avsedd för både djur och människor (se här: http://www.equi-pro.se/) och har IR (som förvisso inte funkar på min...).

Hur som helst så säljs ju den typen av massagemaskiner med IR med både folk och hästar som "användarmålgrupp" och följaktligen kan det ju inte vara skadligt för hästen på något sätt. På web-sidan ovan finns en rejäl referenslista med "nöjda användare".
 
Först måste ALLTID en veterinär ställa en diagnos FÖRE en behandling.
Därefter får endast en utbildad person utföra behandlingen.
Och det finns nästan inga i sverige utbildade personer som fått sin utbildning av en utbildare med all tillstånd klara, ännu.
För att få utbilda elever i behandlingsmetoder som bl.a. innefattar Homeopati, Kiropraktik, Elektromedicin(bl.a. ultraljud), Stretching(!!!!), Laser m.m. krävs tillstånd av Djurskyddsmyndigheten.
I Djurskydlagen §19 finns det reglerat om hur djur får användas i forskningshänseende och i undervisningssyfte.
Eftersom DU frågar om DU får använda IR på DIN häst, saknar DU utbildning.
Om DU hade en godkänd utbildning hade DU inte behövt frågat.
Och det spelar ingen roll om DU använder din egen häst eller någon annans, ej heller om pengar på något vis är inblandat eller inte.

Varför???

Därför att vanliga människor inte ska använda sina eller andras hästar som "försökskaniner".

Dessutom, om hästen skulle bli skadad så gällerr inte din hästsförsäkring för sådana skador...

Veterinären är dyr, men dumhet dyrare.....
 
Som mycket annat så är det inte olagligt att sälja, bara att utnyttja....
 
Bl.a. från den nya Djurskyddsmyndigheten och Länsarbetsnämderna som inte längre kan bekosta arbetsökande som söker till dessa utbildningar eftersom dom inte ger något lagligt abete.
 
Så du menar att hela svenska eliten är olaglig när de masserar sin häst?


Och så fort jag masserar min häst, om så bara med hjälp av händerna, är jag olaglig?



Hur kan det då vara lagligt att ha småkurser i massage som ej hålls utav en !massageskola"???


Det ska jag kolla upp!
 
Jag tror verkligen du har fått allt detta om bakfoten...
För det första så finns det många utbildnings ställen för alternativ behandling! Och jag om någon borde väl vet veta om mitt arbete på något sätt är olagligt?!

För det andra som finns det inga lagar om hurvida du får behandla din egen häst med massage, laser, stretching osv..

För det tredje så behöver du ingen som helst utbildning för att starta upp en rörelse som t ex massör eller dyl. och sen gå ut och behandla andras hästar.. och eftersom det är så ska man som hästägare vara noga med att behandlaren är ansvarsförsäkrad vilket man bara kan bli genom att ha en utbildning...
 
Va? du kan väl inte mena allvar? skulle det alltså vara förbjudet att massera sin häst? och stretching?? det gör ju jag efter varje hårdare träningspass... vore snarare skadligt att INTE göra det... men visst ska man veta vad man gör när man stretchar det håller jag helt med om, men lite "hobby-massage" hemma i stallet för hästens välbefinnande kan inte vara skadligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 251
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
913
Senast: Roheryn
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 624
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp