Mässlingsutbrottet på Urkult

Bukefalos 30 år!

Absolut, det finna vaccin mot bältros. Mina föräldrar har tagit det. Rekommenderas för alla över 50 tror jag. Jag har 10 år dit men kommer ta det innan dess tror jag med hänsyn till hur jobbigt bältros kan vara (har haft det en gång). Sen tyvärr kostar vaccinet 5000 kr (2500/spruta och två sprutor behövs).

Jäklar vad dyrt!

Är det inte så att det är väldigt få dödsfall kopplade till covid-vaccinet utifrån undersökningar/studier? Eller minns jag fel?
Jo och det är väl det jag säger också; att eftersom alla får covid och covid ger större ökning i risk än vaccinet, så är vaccinet skyddande även om det medför en ökad risk jämfört med ingen exponering för covid-19 alls (eftersom det inte är ett pålitligt alternativ). Att jag har koll på långvariga besvär snarare än kardiovaskulära händelser (men om jag googlar, vilket vi alla ju kan göra så går det att läsa mer tex här. Det går också att hitta olika studier som visar en något höjd risk i vissa åldersgrupper för olika specifika kardiovaskulära komplikationer) sade jag också.

Jo och det är väl det jag säger också; att eftersom alla får covid och covid ger större ökning i risk än vaccinet, så är vaccinet skyddande även om det medför en ökad risk jämfört med ingen exponering för covid-19 alls (eftersom det inte är ett pålitligt alternativ)
Vadå alla får covid?

Vadå alla får covid?
Ja. Med tanke på hur vanlig asymptomatisk smitta är och att viruset skapar färre akuta svåra fall med tiden så är det j vad vi går mot. Att inte kunna skilja en covidinfektion från en förkylning (eller en vanlig frisk dag) blir allt vanligare även om det förekom redan tidigt. Hur tänker du det går till? Vaccin skyddar ju inte mot smitta utan mot svår sjukdom.

Ja. Med tanke på hur vanlig asymptomatisk smitta är och att viruset skapar färre akuta svåra fall med tiden så är det j vad vi går mot. Att inte kunna skilja en covidinfektion från en förkylning (eller en vanlig frisk dag) blir allt vanligare även om det förekom redan tidigt. Hur tänker du det går till? Vaccin skyddar ju inte mot smitta utan mot svår sjukdom.
Nä jag tänkte mest att jag aldrig haft det, har haft en enda förkylning sen covidutbrottet. Har fått ett gäng vaccin mot det, typ 6 sprutor tror jag? Så jag vet inte om det beror på det eller något annat, men hittills har jag inte haft covid och räknar inte med att få det

Nä jag tänkte mest att jag aldrig haft det, har haft en enda förkylning sen covidutbrottet. Har fått ett gäng vaccin mot det, typ 6 sprutor tror jag? Så jag vet inte om det beror på det eller något annat, men hittills har jag inte haft covid och räknar inte med att få det
Men hur vet du det när asymptomatisk infektion förekommer? Antikroppar funkar ju inte att mäta eftersom du är vaccinerad.
Vi behöver inte diskutera det men covid finns, sprids och leder till sjukhusinläggningar fortfarande (vilket såklart är tydligast i länder som följer tex smitta i avloppsvatten fortfarande).

Men hur vet du det när asymptomatisk infektion förekommer? Antikroppar funkar ju inte att mäta eftersom du är vaccinerad.
Vi behöver inte diskutera det men covid finns, sprids och leder till sjukhusinläggningar fortfarande (vilket såklart är tydligast i länder som följer tex smitta i avloppsvatten fortfarande).
Menar du att jag har covid utan att vara sjuk?

Menar du att jag har covid utan att vara sjuk?
Jag menar att det förekommer att ha covid utan att vara sjuk. Att viruset kommer och hanteras så väl av immunförsvaret (med eller utan hjälp av vaccin) att det går över utan symptom. Jag menar inte att du långsiktigt har covid (det är ju en akut infektion) men att du kan ha haft det någon/några av alla dina friska dagar sedan pandemins start.

Har du verkligen inte hört om asymtomatiska infektioner? Det är ju vad vaccinet syftar till (mildare och asymptomatiska infektioner).

Lämnar detta sidospår nu.

Tillägg: vaccin gör ju inte att viruset stannar utanför kroppen, utan att det infekterar kroppen utan att det blir ett problem för immunförsvaret.

Jag har inte heller haft covid. Testade mig massor av gånger för min sambo fick det flera gånger men testade aldrig positivt varesig på pågående smitta eller vid antikroppar. Mitt jobb hade även två stora utbrott då vi fick stänga ner där alla blev sjuka utom jag. Jag har absolut varit förkyld sedan covidtiden men aldrig upplevt de där klassiska covidsymptomen.

Jag har inte heller haft covid. Testade mig massor av gånger för min sambo fick det flera gånger men testade aldrig positivt varesig på pågående smitta eller vid antikroppar. Mitt jobb hade även två stora utbrott då vi fick stänga ner där alla blev sjuka utom jag. Jag har absolut varit förkyld sedan covidtiden men aldrig upplevt de där klassiska covidsymptomen.
Har haft vad jag vet covid 1 gång och ingen skillnad för mig om det var covid eller annan smitts som ger feber och förkylningssymtom.

God vaccintäckning får man från tillit. Tillit till myndigheter kommer från ärlighet/transparens, solida fakta, och konsekvent beteende från myndigheten under lång tid. Sverige har exceptionellt hög tillit till myndigheter men den faller, delvis pga invandring från andra kulturer med låg tillit, men också pga brist på av transparens och solida fakta.

Tvång kan leda till en hög vaccintäckning vi första tillfället, men det skadar tilliten rejält.

Speciellt om det snackas om "att rensa genpoolen", vad är det för fascistsnack? På riktigt, vilken otroligt unken åsikt!

Jag tror att enda sättet att öka vaccinationsgraden av MPR är att släppa det svartvita tänket, moraliserandet och identitetspolitiken.

Det är inte "vi vaccinerade" mot "dom där ovaccinerade"! Det är en folkhälsofråga där vi specifikt behöver jobba för tilliten mot ett specifikt vaccin.

Här i Sverige vaccinerar vi ju inte hela befolkningen mot influensa och covid varje säsong, men det finns det andra länder som gör. Sverige har bedömt att det inte är nödvändigt för annat än riskgrupper, så det är helt onödigt att tjafsa om att folk ska vara för eller emot covid- och flunsavaccin.

Problemet vi har idag, just nu, är mässling. Och att det finns luckor i täckningen. Vi kommer inte att få upp täckningen med en moraliserande debatt om antivaxxers, den kommer snarare att sjunka i de två grupperna med låg täckning ("hippies"/antroposofer och invandrare från en del länder).

Till hippiegruppen: Information om MPR till barn, statistik om vaccinet, öppna kort om innehållet (svenska vaccin har bättre innehåll än en del amerikanska), gör det tillgängligt vid alla bvc alltid (så att det kan ske direkt vid spontantbesök/andra ärenden). Möjligtvis debatter och snack om kollektivt ansvar, att vi gör det för varandra, osv. Men INTE moraliserande och negativt tryck.

Till invandrargruppen är det generell tillit till myndigheter, språkhinder, och tillgänglighet som jag tror kan hjälpa. Och förmodligen behöver FHM försöka få in statistik på hur täckningen egentligen ser ut, vilket kan vara svårt pga länder med rörig bokföring på folkhälsan. Kanske erbjuda gratis antikroppstester + vaccin? Men då måste tilliten öka.

Kan man testa antikroppar i avloppsvatten, har tekniken kommit så långt 🤔?

Det är god netikett att tagga de en pratar om och jag anser det jäkligt unket av dig att kalla mig för fascist.

Jag kan dö av saker en frisk person kan klara utan alltför mycket obehag. Jag levde i tyst panik innan jag blev vaccinerad mot covid och det var under en ganska lång tid. Av de anledningarna tänker jag inte be om ursäkt för mina åsikter.

Givetvis anser jag inte att de ska vara tvång på att vaccineras (DET vore fascistiskt!) och ser mer än väl skillnad på säsongsvacciner vs andra typer av vacciner. Faktum kvarstår, de som väljer att inte vaccinera mot mässling etc är totala puckon.

Alla kan inte bli smittade. Viruset behöver en viss ingång i cellen, en del människor saknar den och då kan inte Viruset komma in i cellen och reproducera sig. Då blir man helt enkelt inte sjuk.

I mitt flöde ploppade det upp ett inlägg om hur bra ett av de mässlingssmittade barnen mår, och hur hemskt det är att använda hen som "slagträ i debatten". Såna inlägg bidrar ju verkligen till polarisering. Jag har sett väldigt få slagträn från exempelvis FHM, däremot beröm till eventuellt smittade som låter testa sig och ett försök att inte sprida skräck.

Undrar om de hade tagit det med samma klackspark om deras barn legat döende på IVA med hjärnhinneinflammation...

Det borde vara något som gör att man inte får jobba inom vården faktiskt.

Jag lutar ju åt det. Medicin är ett av våra uppdrag, och mycket av vardagen kretsar kring medicinering. Många jobbar med grupper som inte kan vaccinera sig, ett minimum är väl att personalen är det.
Men jag jag anser ju att barnmorskor också har uppdraget abort om jag ska deraila tråden ännu mer. Och jobbar man inom vården är det ens plikt att vaccinera sig om man kan.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka