Mässlingsutbrottet på Urkult

Bukefalos 30 år!

Undrar om de hade tagit det med samma klackspark om deras barn legat döende på IVA med hjärnhinneinflammation...
Som min pappas lillebror (född på 50-talet). Han dog blott två år gammal i hjärnhinneinflammation som komplikation efter mässlingen.
Det vore väl jäkligt onödigt att hamna där igen, att våra bebisar som inte hunnit få vaccinationsskydd riskerar att dö...

Instämmer, jag har som sagt ingen lust att ha en vårdgivare som inte tror på medicinsk forskning och praxis.

Edit: Min moster gynsköterskan hade kollegor som inte gick på vare sig cellprov eller mammografi... de om några visste ju hur illa det kan gå med sent upptäckt underlivscancer!
Det tänker jag ändå bara drabbar dem. Däremot tänker jag att en arbetsgivare som vården borde kunna ställa krav på att man som anställd vårdgivare följer vaccinationsprogrammen för att inte öka smittorisk för patienterna. Hur man sen sköter sin egen hälsa med kontroller och liknande på icke smittsamma sjukdomar det är ju upp till en själv.

Öh, jag tog inget vaccin (tacksam för, flertalet i min omgivning ångrar sig.) Just pga det både blev sjuka (en granne med hjärtsvikt blev kraftigt försämrad och många ambulansturer efter sprutan...) och dödsfall (givetvis obduktion) i anslutning till vaccinet, mamma med MS blev avrådd av läkare till att ta fler än de första, så det var enbart att jag inte litade på vaccinet, INTE att staten skulle "hjärntvätta oss" och allt vad det nu var för märklig anledningar. Jag hade och har stor respekt för BÅDE vaccinet och viruset för självklart fanns och finns det. MEN rädsla och val för sitt eget liv ska respekteras! Däremot blev jag vansinnig på de vaccinerade som rände fritt bara för de var vaccinerade. Jag lydde lockdown och höll mig jävligt väl isolerad. Den där tiden hoppas jag innerligt vi aldrig ser igen!!!

Mässlingen; givetvis ska barn fortsätta vaccineras som gjort rätt länge nu, absolut!!! Jag är för varje vaccin i övrigt. Ingen diskussion om det. Det ska tas.
Jag tog sprutorna jag blev erbjuden och lydde också lockdown utöver att jag jobbade och därmed åkte tåg. Hade munskydd på mig, men vi var få och sjuka började åka en del upplevde jag. Höll avstånd osv. Tyckte det var viktig, vaccin eller ej faktiskt.

Det är god netikett att tagga de en pratar om och jag anser det jäkligt unket av dig att kalla mig för fascist.

Jag kan dö av saker en frisk person kan klara utan alltför mycket obehag. Jag levde i tyst panik innan jag blev vaccinerad mot covid och det var under en ganska lång tid. Av de anledningarna tänker jag inte be om ursäkt för mina åsikter.

Givetvis anser jag inte att de ska vara tvång på att vaccineras (DET vore fascistiskt!) och ser mer än väl skillnad på säsongsvacciner vs andra typer av vacciner. Faktum kvarstår, de som väljer att inte vaccinera mot mässling etc är totala puckon.

Att anse att det är bra att barn dör pga deras föräldrars val, och prata om att rensa genpoolen, är inget annat än fascism.

Jag taggade dig inte eftersom jag inte ville starta en person-till-person-konflikt, men jag blev förvånad och besviken av att se dig uttrycka dig på det viset.

Det är motsatsen till humanism och medmänsklighet. Oavsett hur dåliga effekter deras beslut har på dig eller dina nära personligen.

Jag tänker att det kan ha med 'the trolley problem' att göra.

Det känns jobbigare att ens barn får problem av vaccinet (en fara man aktivt utsatt dem för) än om de blir sjuka/dör av en sjukdom (vilken de får passivt). Detta trots att risken är mycket mindre i första gruppen.

Att anse att det är bra att barn dör pga deras föräldrars val, och prata om att rensa genpoolen, är inget annat än fascism.

Jag taggade dig inte eftersom jag inte ville starta en person-till-person-konflikt, men jag blev förvånad och besviken av att se dig uttrycka dig på det viset.

Det är motsatsen till humanism och medmänsklighet. Oavsett hur dåliga effekter deras beslut har på dig eller dina nära personligen.

Ville du inte starta något skulle du ha hållit tyst från början. Jag har anmält dina inlägg.

Det tänker jag ändå bara drabbar dem. Däremot tänker jag att en arbetsgivare som vården borde kunna ställa krav på att man som anställd vårdgivare följer vaccinationsprogrammen för att inte öka smittorisk för patienterna. Hur man sen sköter sin egen hälsa med kontroller och liknande på icke smittsamma sjukdomar det är ju upp till en själv.

Absolut, mitt exempel var främst hur extremt dåliga val även de som är utbildade kan göra. Men någonstans tror jag den här skepticismen mot beprövad vetenskap lyser igenom i ens yrkesroll, något jag inte är bekväm med.

Absolut, mitt exempel var främst hur extremt dåliga val även de som är utbildade kan göra. Men någonstans tror jag den här skepticismen mot beprövad vetenskap lyser igenom i ens yrkesroll, något jag inte är bekväm med.
Men var dom skeptiska eller slarvig/hade andra anledningar till att undvika? Jag hade en bekant som jobbade på onkologen, det var den enda avdelningen på sjukhuset som inte hade rökförbud. Så hela sjukhusets alla rökare vallfärdade till deras balkong för att röka. Ibland gör man bara inte det man vet att man borde, tex stå emot röksuget.

Jag är vaccinerad mot det som ingår för barn och hade jag haft barn skulle dessa få bil vaccinerade mot samma medan HPV vaccine skulle jag vilja läsa mer om pga att historiskt så har läkemedel till kvinnor varit lite si och så med och sjukvården fortfarande ser kvinnor som gnälliga och tar män mer på allvar.

Där emot är jag bara vaccinerade 1 gång mot covid. Att först under lång tid blivit uppmanad att hålla avstånd och allt annat så kommer man till Scandinavium där vi trycks ihop i en stor kö klunga med okända och rör mig framåt långsamt i slingrande orm i över 1 timma.
Hade jag inte råkat ut för virusets innan så var det mycket stor risk i kön för att få vaccinet.
Kändes som det var mer avstånd mellan folk på öl och whiskey mässan innan pandemin än i kön in för att få vaccin.

Är inte för ett tvång oavsett, tvång skapar misstro enligt mig.

Intressant att tråden i hög grad kommit att handla om covid. Trådstarten handlade om mässling och mässlingsvaccin, ett välbeprövat vaccin som ingått i barnvaccinationsprogrammet i många många år.

Generellt tycker jag det är oansvarigt att sprida oro och rykten även kring covidvaccinet. Vi vet inte och kommer inte att få veta hur många liv det räddade, men jag är fortfarande tacksam över alla de sprutor jag fick ta.

Det fåtal i mitt flöde som är (aggressivt) antivacc delar för övrigt även innehåll som har antisemitiska och i övrigt rasistiska övertoner samt väldigt ofta Trump- och även ibland Rysslandsvänliga. Nästan samtliga bilder är AI-genererade. Det vore så intressant att höra hur resonemangen går när man är så väldigt rädd för svenska myndigheter men helt okritiskt hänger sig åt big data och halv- eller helfascistiska regimers påhejare.

Som min pappas lillebror (född på 50-talet). Han dog blott två år gammal i hjärnhinneinflammation som komplikation efter mässlingen.
Det vore väl jäkligt onödigt att hamna där igen, att våra bebisar som inte hunnit få vaccinationsskydd riskerar att dö...
Jag har också en god vän i samma ålder vars sjuåriga lillebror också fick hjärnhinneinflammation efter mässlingen och dog på sjukhuset utan att hon fått träffa honom efter att han lades in... 💔
På den tiden fanns ju inte samtalsstöd eller traumaterapi för familjer heller. Hon önskar verkligen att de hade fått hjälp att bearbeta det som hänt, men nej, nu var han död och så pratar vi inte mer om det! 😭

Det fåtal i mitt flöde som är (aggressivt) antivacc delar för övrigt även innehåll som har antisemitiska och i övrigt rasistiska övertoner samt väldigt ofta Trump- och även ibland Rysslandsvänliga. Nästan samtliga bilder är AI-genererade. Det vore så intressant att höra hur resonemangen går när man är så väldigt rädd för svenska myndigheter men helt okritiskt hänger sig åt big data och halv- eller helfascistiska regimers påhejare.
I USA har tydligen New Age flyttat till republikanerna o alt right. (hittar inte en lång artikel jag läste för ett par år sedan där hur chockartat det var att hela Yoga o co flyttade till republikanerna mitt i Corona.) Så Republikanerna fick både QAnon, konspirationsteoretikerna, ufo intresserade och Yoga, shamanism, osv. Ojämnt fördelat istället för en del var.

I USA har tydligen New Age flyttat till republikanerna o alt right. (hittar inte en lång artikel jag läste för ett par år sedan där hur chockartat det var att hela Yoga o co flyttade till republikanerna mitt i Corona.) Så Republikanerna fick både QAnon, konspirationsteoretikerna, ufo intresserade och Yoga, shamanism, osv. Ojämnt fördelat istället för en del var.
Det är ju så även i Sverige, att (delar av) ytterhöger och yttervänster möts i exempelvis antivacc, shamanism och vissa konspirationsteorier. Nånstans i mixen finns väl även tradwifetrenden och peptidvurmen.

Inte denna men https://bylinetimes.com/2021/01/18/...he-strange-marriage-of-new-age-and-far-right/

https://bylinetimes.com/2021/01/18/...he-strange-marriage-of-new-age-and-far-right/

There’s a lot of doctrine and ideology in the woo-sphere that intuition is the one and only thing we need to be using in order to determine what’s true and in order to make decisions about our lives.
Det är ju haken, att om högern får en merpart i samhället som "lyssnar till sin intuition" och inte kör faktabaserat beslutsfattande för sig själva så blir det en väldig hävstång att kunna använda icke information och lögner utan att ens väljarkår reagerar på det.

(Så trots vad man skulle kunnat tro är det tydligen bättre att det är jämnt fördelat med känsla och intuition mellan partierna.)

Senast ändrad:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka