Mässlingsutbrottet på Urkult

Bukefalos 30 år!

Inte denna men https://bylinetimes.com/2021/01/18/...he-strange-marriage-of-new-age-and-far-right/

https://bylinetimes.com/2021/01/18/...he-strange-marriage-of-new-age-and-far-right/

Det är ju haken, att om högern får en merpart i samhället som "lyssnar till sin intuition" och inte kör faktabaserat beslutsfattande för sig själva så blir det en väldig hävstång att kunna använda icke information och lögner utan att ens väljarkår reagerar på det.

(Så trots vad man skulle kunnat tro är det tydligen bättre att det är jämnt fördelat med känsla och intuition mellan partierna.)
Det, smitta från USA? tillsammans med den ganska misslyckade skolundervisningen i källkritik. Där man tidigare trodde att man kunde lära ut det som generell misstänksamhet, nu har det ju visat sig att det inte går. Enda försvaret är solida ämneskunskaper i ämne för ämne.

Det är ju så även i Sverige, att (delar av) ytterhöger och yttervänster möts i exempelvis antivacc, shamanism och vissa konspirationsteorier. Nånstans i mixen finns väl även tradwifetrenden och peptidvurmen.
Ja jag tänker att internet smittar.

Tradwife möter yogawife liksom. Det är ju för att ha ett härligt naturnära liv med yoga och konserver som man vill bli en tradwife liksom? (det kräver ju en man som inte har ett lika härligt liv såklart och som inte får kontakt med barnen.)

Teorin är ju att oväntat mycket av det som var i yttervänstern flyttat till ytterhögern även i Sverige. Men våra fördomar inte riktigt hängt med i svängarna. (alltså jag älskar yoga och gör det, o tycker folk som håller på med alternativa religioner är coolt, konserver och trädgårdsodling det är inte det :).)

(peptidvurmen har jag missat :) vad är det?)

Det fåtal i mitt flöde som är (aggressivt) antivacc delar för övrigt även innehåll som har antisemitiska och i övrigt rasistiska övertoner samt väldigt ofta Trump- och även ibland Rysslandsvänliga. Nästan samtliga bilder är AI-genererade. Det vore så intressant att höra hur resonemangen går när man är så väldigt rädd för svenska myndigheter men helt okritiskt hänger sig åt big data och halv- eller helfascistiska regimers påhejare.
Hum ugh, man ligger ju lite efter inser jag. Det är inte ens nytt

https://spheresofinfluence.ca/stran...iritualists-and-covid-19-conspiracy-theories/

Many New-Age “hippie” communities are grounded on principles of love, community, and justice, and therefore, are commonly thought of as being liberal or progressive. However, history shows that “right-wing extremism is very linked to New-Age Western spirituality.” For example, in Nazi Germany, occult beliefs largely overlapped with fascist beliefs in that they “[picked] and [chose] beliefs founded on pseudoscience in order to support their worldview.” Hitler and other Nazis used alternative medicine, practiced yoga, ate vegetarian diets, and identified with anti-vaxxing, while simultaneously authorizing experiments on prisoners in concentration camps for research.

Some members of the Nazi party were absorbed by ideals about “wholeness” and viewed themselves as spiritual elites who had a calling to heal society from the “divisions caused by rationalism, industrialism, and military defeat.” Hitler was likened to a “guru” who would “cleanse” the land of its evil, weak, or sick citizens, who were believed to be the Jewish population. ... At the time, a conspiracy created and spread by Russian propagandists in a pamphlet titled “

Det borde man ju räknat ut om man sett Indiana Jones iofs. Och Ryssarna har gjort det förr.

Det är ju så även i Sverige, att (delar av) ytterhöger och yttervänster möts i exempelvis antivacc, shamanism och vissa konspirationsteorier. Nånstans i mixen finns väl även tradwifetrenden och peptidvurmen.

Alltså jag vet inte om peptider är en signal för alt-right? Det finns så många och för olika syften.

Det är många människor över alla kategorier som använder det (och det är helt galet att det är så oreglerat i USA, och att amerikaner är så bekväma med att injicera sig själva).

Det är väldigt många som köper GLP-1, 2 (tirz), 3 (reta) på "grå marknaden" också. Där tror jag USAs läkemedelspriser spelar en stor roll.

Jag följer "biohacker"-rörelsen av vetenskapligt intresse, men har själv noll intresse av att köpa oreglerad skit från Kina och injicera 😂. Jag håller mig till att peta i mig Omega 3-kapslar.

Intressant att tråden i hög grad kommit att handla om covid. Trådstarten handlade om mässling och mässlingsvaccin, ett välbeprövat vaccin som ingått i barnvaccinationsprogrammet i många många år.

Generellt tycker jag det är oansvarigt att sprida oro och rykten även kring covidvaccinet. Vi vet inte och kommer inte att få veta hur många liv det räddade, men jag är fortfarande tacksam över alla de sprutor jag fick ta.
Jag håller med dig men undrar om du tycker att jag sprider oro kring covidvaccin? Det jag säger är ju att sjukdomen är enormt mycket farligare än vaccinet (men att de som ”inte tror på” sjukdomen därför enkelt tolkar vaccinet som ett dåligt alternativ).

Alltså jag vet inte om peptider är en signal för alt-right? Det finns så många och för olika syften.

Det är många människor över alla kategorier som använder det (och det är helt galet att det är så oreglerat i USA, och att amerikaner är så bekväma med att injicera sig själva).

Det är väldigt många som köper GLP-1, 2 (tirz), 3 (reta) på "grå marknaden" också. Där tror jag USAs läkemedelspriser spelar en stor roll.

Jag följer "biohacker"-rörelsen av vetenskapligt intresse, men har själv noll intresse av att köpa oreglerad skit från Kina och injicera 😂. Jag håller mig till att peta i mig Omega 3-kapslar.

Det finns garanterat peptidintresserade som inte tillhör althögern (precis som att måååånga yogautövare inte är antivacc!), men min uppfattning är att det finns ett rejält överlapp, ja. Både mansaktivister och do-my-own-research-folket verkar peptidintresserade.

Jag tycker att det verkar vara samma typ av grej som att svenska myndighetsskeptiker gärna sprider AI-grejor och Putin-talepunkter. Dvs. om myndigheterna är skeptiska är det säkert bra.

Jag håller med dig men undrar om du tycker att jag sprider oro kring covidvaccin? Det jag säger är ju att sjukdomen är enormt mycket farligare än vaccinet (men att de som ”inte tror på” sjukdomen därför enkelt tolkar vaccinet som ett dåligt alternativ).
Nix, det tycker jag inte att du gör. Och jag håller med, jag ser också många vaccinskeptiker som tror att covid var fejk.

Det finns garanterat peptidintresserade som inte tillhör althögern (precis som att måååånga yogautövare inte är antivacc!), men min uppfattning är att det finns ett rejält överlapp, ja. Både mansaktivister och do-my-own-research-folket verkar peptidintresserade.

Jag tycker att det verkar vara samma typ av grej som att svenska myndighetsskeptiker gärna sprider AI-grejor och Putin-talepunkter. Dvs. om myndigheterna är skeptiska är det säkert bra.
Peptid, tänker vi viktminskningssprutor här? Kändes som rejält märklig slutsats isf. Har själv provat, har vänner som har provat/håller på med, ingen av oss är höger...

Peptid, tänker vi viktminskningssprutor här? Kändes som rejält märklig slutsats isf. Har själv provat, har vänner som har provat/håller på med, ingen av oss är höger...
Nej, jag syftar inte på GLP-1-läkemedel, utan på den sorts preparat som det står om i artikeln jag länkade till ovan.

Men biohack och long life osv är väl ganska influerade av tech miljardärerna?

Men biohack och long life osv är väl ganska influerade av tech miljardärerna?

Det kommer absolut influenser från influerarna, men det kanske nästan är läge att dela upp grupperna mellan "nördarna" och de som bara lyssnar blint på influencers. Via r/biohackers blir jag inte särskilt exponerad för gymbros som gör dumheter pga tiktok-clips. Jag har inte heller sett några politiska kopplingar.

Brian Jonsson är nog den mest kända influensern inom "longevity", och han håller just nu på med ett galet endometrios-projekt med sin fru. Alltså det är ju bra att han lägger sina pengar på att undersöka det, men han är väldigt galen som person 😂. Jag vet inte ens om han kan kallas för influenser, snarare underhållare.

Lite OT blev det nu...

Hmm, fast peptider är ju liksom allt från Ozempic till hudvård? Helt vanlig hudvård du köper på apoteket. Stor trend på många områden.

Jag tror att orden/sammanhanget du letar efter är "looksmaxxing". Där är det många vilsna snubbar.

Hmm, fast peptider är ju liksom allt från Ozempic till hudvård? Helt vanlig hudvård du köper på apoteket. Stor trend på många områden.

Jag tror att orden/sammanhanget du letar efter är "looksmaxxing". Där är det många vilsna snubbar.

Fast i många hörn av internet är det inte Ozempic eller hudvård som åsyftas när det pratas om peptider 🤷‍♀️ Det är inte bara looksmaxxing-snubbar utan såna som är besatta av ”high-T” eller vill leva för evigt.

Och jo, det finns definitivt ett överlapp med yoga, shamanism osv.

Fast i många hörn av internet är det inte Ozempic eller hudvård som åsyftas när det pratas om peptider 🤷‍♀️ Det är inte bara looksmaxxing-snubbar utan såna som är besatta av ”high-T” eller vill leva för evigt.

Och jo, det finns definitivt ett överlapp med yoga, shamanism osv.

Ja men det är looksmaxxarna som oftast överlappar med alt-right och manosphere-influensers.

"Leva för evigt" och "hög test" (dvs anabola) går inte ihop, men HRT för män håller longevity-gänget på med.

Intressant att tråden i hög grad kommit att handla om covid. Trådstarten handlade om mässling och mässlingsvaccin, ett välbeprövat vaccin som ingått i barnvaccinationsprogrammet i många många år.

Generellt tycker jag det är oansvarigt att sprida oro och rykten även kring covidvaccinet. Vi vet inte och kommer inte att få veta hur många liv det räddade, men jag är fortfarande tacksam över alla de sprutor jag fick ta.
Jag tror att det beror på att pandemin är så levande och verklig. Det var där och då jag fattade hur många människor som har en "stark misstänksamhet" mot myndigheter och staten. Nu ser jag samma sak och oroar mig för konsekvenserna. Det är väldigt lätt att föreställa sig att det vi vetenskapligt och säkert arbetat bort lätt kan återkomma och bli en fara för att människor saknar tillit till vetenskap och myndigheter.

Vet inte om f d statsepidemiolog Magnus Gissléns debattartikel om vikten av att vaccinera sina barn går att läsa för den som inte prenumererar?

Han tar också upp att vuxna kan behöva kontrollera sitt skydd.

https://www.dn.se/debatt/du-som-inte-vaccinerar-ditt-barn-det-har-maste-du-veta/
Nä, men det är ändå ganska synd att Gisslen inte fortfarande är statsepidemiolog. Det är en viktig debattartikel. Tyvärr kommer den inte att tas emot av de som skulle behöva ta emot den.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka