Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Aveln idag går utför. Hur mycket man än försöker ta bort rötäggen så ser det just nu ut som att rötäggen leder med sin tok avel på både renras sidan som blandras sidan

Har du någonsin kollat statistik på avelsdata? (http://kennet.skk.se/avelsdata)
Där kan du se, som exempel, exakt hur många hundar av en viss ras som höftröngtats ett visst år och då även se hur många procent av dessa som haft de olika höftfelsgraderna. MÅNGA raser (även schäfer om jag inte minns fel) har högre procent med A- och B-höfter än C-, D- och E-höfter.

På avelsdata kan du även kolla hur många som gått MH och avbrutit, du kan se hur många som blivit ögonlysta och du kan se genomsnittsinavelsprocenten på samtliga raser.

Kika runt lite där, och avgör sedan om det var så illa som du tidigare trott.
(och åter igen, självfallet finns det vissa katastrofraser, men det finns även mycket som faktiskt är helt ok)

Nja, många raser finns faktiskt enbart för sitt utseende.. Annars hade man bara behövt jakt,bruks,sällskap. Sällskaps hundarna finns i oändliga former så igentligen är där väl bara för smakens skull så att säg.

Du får det att låta som om det bara behövs... 3 raser?
Betänk då att det behövs mängder av olika jakthundsraser för att täcka upp alla olika jakt-typer OCH olika jakttyper i olika natur och miljö. Det behövs olika sorters vallhundar för olika sorters vallningsarbete, det behövs olika bruksraser för att täcka upp olika delar och om sällskapshundsägarna ska vara nöjda behövs det lite olika storlekar på hund samt lite olika pälstyper.
Det blir en jäkla massa olika raser, framförallt på jakthundssidan. (det finns ju faktiskt jakthundar i minst 7 av 10 rasgrupper)

Kan du förklara hur man ska bevisa detta då? Jag går efter egna erfarenheter..

Ska jag uppvisa mina blandrasers veterinär protokoll eller vad?

Med en sådan attityd du uppvisar genom att visa att din mening skulle vara min lag så kan jag bara hålla med om att du står för dina åsikter så står jag fullständigt fast för mina.Du kan aldrig garantera att avkommor efter dina avelsdjur ger 100% samma genetik,mentalitet som föräldrar djuren!

Nu är inte jag Swat men svarar ändå.
Vetenskapliga studier (helst flera)= studie på ett tillräckligt stort urval av renrasiga och blandraser för att kunna dra statistiska slutsatser, samt en bra undersökningsmetod. (tex vad är frisk? Svårt att dra generellt frisk och sjuk, lättare att bara kolla på tex hd men då gäller ju även resultatet enbart på hd).

Dina hundar (som jag gissar inte är särskilt många) är inte ett statistiskt underlag. Dessutom ska felkällor, dvs andra variabler som kan påverka, elimineras. Du kan alltså inte jämföra dina blandraser med andras renraser eftersom ni förmodligen sköter de olika.

För övrigt: De flesta renraser (tex schnauzer, flat) är sundare än vissa renraser också (tex bulldogg).

Skillnaden mellan din och min "tro" är att min är baserad på fakta framtagna genom många olika studier gjorda i Sverige, England, Usa, Australien, Syd Afrika mf länder.

Din tro är baserad på dina egna hundar...och dina egna erfarenheter...

Att förlita sej på en persons erfarenheter av ett litet antal enskilda hundar under några års tid när man pratar om lånsiktigt avelsarbete känns lite "trångsynt". Tycker du inte?

Det ger ungefär samma säkerhet som att jag genom mina upplevelser med bilar skulle avgöra vilka bilmodeller som är krocksäkra och inte!
Min slutsats blir att Nissan är den absolut mest krocksäkra bilen på marknaden!!
Hur jag kommit fram till det?
Jag blev påkörd med min mazda = skräp bil!
Med audin fick jag sladd då jag väjde för en älg och körde in i ett träd = skräp bil!
Volvon blev krockad på Icas parkering en eftermiddag när jag handlade = Skräp bil!
Med nissan däremot har jag varken krockat eller fått sladd! Så den är den ABSOLUT mest krocksäkra bilen!!

Jag har ALDRIG sagt att jag kan garantera att mina valpar blir 100% felfria!
Däremot kan jag garantera till 110% att jag gör allt som står i min makt för att ge mina valpar de bästa förutsättningarna för ett så sunt och friskt liv som möjligt!

/Swat

Du är medveten om att just jämthunden är en mkt frisk ras och det enda krav som finns för att registrera valparna är HD-röntgen?

Viss förekommer det att några få hundar får någon annan sjukdom, men att påstå att rasen är sönderavlad pga det är ju lite väl långdraget. I så fall kan vi ju utrota alla raser, ty det finns ingen ras, där 100% av hundarna är friska hela livet ut.

T.o.m veterinärer har sagt att det är väldigt många blandraser som är friskare,defektfria och bättre mentalt än vissa renrasiga individer
Ett sant men meningslöst påstående som lika gärna kan vändas på.
PL

Jag anser inte renrasiga hundar skulle vara friskare än blandraser.

Vad du "anser" och vad som enligt fakta är sant är två vitt skilda saker. Du baserar din "kunskap" och erfarenheter på vad du har sett dina x antal hundar genomleva, möjligen hundar i din vänskapskrets också, men hur många hundar ger det?

Vi andra kollar på fakta och statistik som tydligt visar vad som är rätt nu och vad man bör tänka på vid köp av hund så att vi stödjer/avlar på friska djur och därmed får friska djur (med vissa undantag givetvis).

Om du nu köper en blandras mellan 3 raser, varifrån kommer blandningarna i dina hundar? Jo, från renraser med alla de defekter som du nu har radat upp. Hur ska dessa försvinna bara för att du blandar in en tredje ras med ett tredje fel? Dessutom är det så att de raser som hamnar i blandrasaveln oftast är defekta och inte passar i renrasaveln. HUR kan då dessa bli friskare? (Vilket de inte blir enligt fakta).

Många ärftliga defekter nedärvs recessivt vilket innebär att man oftast minskar risken för dessa när man korsar olika raser.
PL

KL Antalet raser i landet har väl ungefär fördubblats de sista 30 åren.
Många av de nya raserna har en väldigt liten avelsbas. Även många "äldre" raser har fått mindre avelsbas pga detta.
Uppsplittringen på väldigt många raser är ett genetiskt problem.
PL

Javisst kan man fördjupa sig i studier. MEN eftersom blandraser fortfarande är så svartmålat bland vanligt hundfolk (ej veterinärer o dyl inräknat) så finns det väl knappast studier att tillgå(rätta mig gärna om jag har fel).Fast jag kan tycka att det hade varit fasikens så roligare att fördjupa sig i just den forskningen.

Jag skrev väl inte att Jämten är sönderavlad? Gjorde jag det så ber jag om ursäkt.Jag påvisade bara att även i Jämten finns defekter som man ska se upp med.

Faktum är att i princip varenda ras skulle må bra av att HD-röntgas (med röntgen anpassad lite efter ras eftersom de skiljer sig lite i uppbyggnad), så det är inget kvitto på att det är "fel" på rasen utan helt enkelt en produkt av aveln från varg till dagens hundar. Överlag är det få jakthundar som har problem med annat än lindrigare förekomst av just HD vad gäller hälsa (talar nu om de hundar som avlas för praktisk jakt - när det blir "sällskapshundsavel" av jaktraser är det en annan femma).

Att blanda två raser med liknande problem ger lika risk för sjukdomstillstånd som en renrasig parning - med skillnaden att avelsdjuren sällan kollas för sjukdomen innan parning. Jag tycker inte att det är rätt väg att gå.

MEN som många påpekat tidigare i tråden så är det inte blandraser i sig som man svartmålar, utan den sk aveln av blandraser. OM de som "avlar" blandraser skulle göra de hälsoundersökningar som krävs av många renrasiga hundar och tänker efter vilka raser de blandar och varför, så visst. Inte för att jag riktigt förstår vitsen, då det redan finns raser för alla.
Sen att kalla det avel är ju att ta i då avel för mig är att man genomtänkt parar två individer för att förhoppningsvis få fram nya individer som för de goda egenskaperna vidare. Uppfödning och avel är två olika saker. Föda upp djur av alla arter kan de flesta göra, men genomtänkt avel är så mycket mer än så.

Finns det enligt dig någon hundras (blandningar inkluderade) som är 100% fri från olika sjukdomsanlag?

Ja,nu är det som vanligt, spåret felriktat.Jag har inte hävdat att man ska avla på blandraser.Jag vill bara ha fram att "renras" ägarna fortfarande trots 2010 svartmålar blandraser,fnyser och rynkar på näsan när de diskuterar blandraser.
Jag fattar inte varför? Vad är felet med en redan levande blandras?
Det är ju inte individen i sig som är orsaken till "erat" misstycke. Utan människan bakom uppfödningen. Att hela tiden kasta ruttna ägg (ordligt) på blandras ägare är så tröttsamt så jag vet inte vad.

Visst kan man forska och läsa om olika renraser men fortfarande kommer vi inte ifrån att rötäggen finns där.På båda sidor.

Eftersom jag har min åsikt så skriver jag utifrån den.Med egna erfarenheter av egna och andras blandisar.Och jo jag har haft hund i över 30år.Mestadels blandras. Och nej ,jag menade inte att det skulle finnas 1 jakt ras, 1 bruks ras,1 sällskap. Utan att det är grunden för människan "behov" av olika hundar. Och ja jag vet hur många olika raser det finns inom jakt området.Givetvis en uppgift för var ras. Men idag så finns det så oändligt med framkorsade raser och det är accepterat på just den grunden att de godkänts av SKK.

Om jag åter igen ska dra fram detta med renrasiga hundar.Så undrar jag varför det är acceptabelt att deformera schäfern och ändå är det ok för "er" och SKK? Hur hundar avlats fram för att få mer hud,hängande öron,trubbigare nosar osv osv osv. Vad vill man åstadkomma med det? Att avla sönder hundar varför är det acceptabelt?

Vad säger antalet år du haft hund om din kunkskap om dito? Inte ett dugg.
Ingen har gnällt på blandraserna som individer, det är ju AVELN som diskuteras. Har du verkligen missat det?:confused:

Gör en sökning på blocket. Räkna antalet hundar renras/blandras och berätta sedan vilken grupp som är överlägset vanligast för omplacering. Är det hundarna med stamtavla eller är det hundarna "utan papper"? Gå sedan in på rasklubbarna för några olika raser och sök efter omplaceringar. Hur många hittade du?

Oftast så är ett köp av en renrasig hund ett mer (inte alltid dock!) genomtänkt beslut än köp av en blandras. Det kanske är bra att en hund inte kostar 2000 eftersom det kan få "svensson" att tänka till både en och två gånger. Runt 10 000 är en investering - inte ett spontanköp. Att då få lite mer historia (hälsomässigt och egenskapsmässigt) än "Lisa är snäll och har varit frisk alltid utom när hon fick kennelhosta" och "Bengt älskar katter, barn och getter och brukar vara lös på gården" är bara logiskt.

Blnadraser har inte lägre försäkringspremie, utan som Gnist säger ligger de i grupp 3.
Blandraser ligger inte i samma grupp. Det beror på vilka raser det är i hunden.
DEt är toppen att din hund är urhärlig :) Tyvärr så blir inte majoriteten av de blandningarna ( BC, schäfer etc då..) det.
[/QUOTE]
Jag valde medvetet en hund med de raserna just för att det är raser jag tycker om och trivs med. Vill tex inte ha en jaktkorsning eftersom vi bor i skogen.
PM kommer

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 120
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 822
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m