Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Finns många som är bra på att låta ärliga per telefon , dem lurar bäst .
En seriös uppfödare håller inte till på Blocket , dem finns listade på sin Rasklubbs hemsida , dem får valpar sålda där.
/ Anneli

Jag tycker det är skitbra om kennlar håller till på blocket. Vi ska visa att vi finns med våra rasrena hundar, så slipper blocket översvämma med endast blandraser.
Kanske man kan få nån att tänka om när de ser en rasren hund när de kikar på blocket.

Själv la jag ut en annons förra veckan, att jag har en valp kvar.

En sak som jag inte kan förstå , många säger att uppfödarna inte tjänar några pengar på sin uppfödning . KLart att dem måste gjöra , ingen normal funtad människa låter sitt hem bli helt nedslitet av Kenneln och lägger ner massvis med pengar BARA för att det är KUL ..nää det stämmer inte .
Minns för X antal år sedan när jag var Grand Danois tik ägare , meriterad fin tik , många frågade varför tar ni inte en kull på henne ( vi gjorde alldrig det dock ) satt och räknade på alla kostnade , foder , vac , registrering , id märkning av 8 valpar , jag skulle få en bra slant över när alla var sålda då dem skulle kunna säljas för ett bra högt pris. Så alla uppfödare får in pengar på valpar ...dem kan ju inte bedriva välgörenhet och gjöra detta för att det är så kul att städa efter en kull med valpar dagligen i 8 veckor.

Jag tycker det är skitbra om kennlar håller till på blocket. Vi ska visa att vi finns med våra rasrena hundar, så slipper blocket översvämma med endast blandraser.
Kanske man kan få nån att tänka om när de ser en rasren hund när de kikar på blocket.

Själv la jag ut en annons förra veckan, att jag har en valp kvar.
Bra om alla renrasig seriösa också lägger ut alla meriter och sin egna hemsida på kennel också då :laugh: lockar till sig mer seriösa valpköpare :)

Fast det där är ju också naivt!
Varför skulle man vara oseriös bara för att man lägger ut en annons på sveriges mest välbesökta annonssajt?
Det finns säkert några fåtal seriösa där med men över det hela ser man mer mindre seriösa , Blocket har ett rykte i hundkrettsar som håller i sig länge efter många lurade valpköpare.

Det finns säkert några fåtal seriösa där med men över det hela ser man mer mindre seriösa , Blocket har ett rykte i hundkrettsar som håller i sig länge efter många lurade valpköpare.

Samma sak med eniro, vovve osv. Oseriösa säljare finns överallt.

Nej, men varför ens ge dig in i diskussionen när du ändå bara slår dövörat till.

Kollar på blocket blandis valpar 2000-6000kr ;)
Renrasiga valpar som jag kollat på
BC 15000kr
Aussi 13000kr
Schäfer "billigaste 6500 då inte uppföda inne alltså hundgårds hundar. "Dyraste" 14000kr bruks med fin rygg inte skidbacke alltså. Samtliga vet besiktigade UA chip vac bla bla bla allt det vanliga.

Du måste ha letat jävligt noga för att hitta BCvalpar för 15000:-.
Jag gav 10.000:- för min och då är han i den dyrare klassen. En tänd och tränad unghund däremot, kan lätt gå på 20.000:-.

Titta på "begagnatmarknaden"- vilka hundar omplaceras av skäl som kunnat undvikas om köparen/säljaren varit kunniga och brytt sig om sina djur? Väldigt få renrasiga som kostat 10.000 som valpar, men massor av blandraser som har kostat 6.000.

/Migo
som knappast är rik, men gladeligen betalar tio papp för en valp med hälsokontrollerad bakgrund och bra uppfödare.

Hästar är inte hundar och kan därför inte jämföras. Prestationsaveln på hund än annorlunda än den på häst. En hund har man hemma i huset. Den kan därför inte vara galen, hur snabbt den än springer eller bra den än jagar.

Att det skulle vara lika stor chans att få en dålig renras som en blandras är båg och vittnar om okunskap. Det finns extremt homogena linjer inom arten hund där man med med stor säkerhet kan säga hur valparna kommer bli. Resultaten för avkommorna vittnar även om detta. Jag vet en tiklinje inom Schäfern som är väldigt stark i sin nedärvning och tikarna har precis som förväntat blivit ungefär som sin mamma och mormor, överlag något bättre skulle jag tro. Även hanarna ur dessa kombinationer är väldigt homogena och det har inte blivit några överraskningar hos den kenneln på många år. Nu handlar det i och för sig om en väl insatt och kunnig uppfödare som har en långsiktig plan. Det har inte alla. Det finns också de som tar chansningar och det kan slå helfel.

Med tanke på att raserna ofta har stora skillnader i mentaliteten och vissa är direkt inkompatibla så kan det mycket väl bli problem även om man tar de två bästa exemplaren ur varje ras. Avkommorna blir säkert friska, men de blir oftast knäppa istället.

Och ja jag vet vad avel vill säga jag har fött upp flera hästar själv och arbetat med avels arbete (både stall arbete och avels linjer med framtida psyke samt hållbarhet). Detta med OTROLIGT olika resultat på psyket. Ute slutande var de som fick mycket tid när de var små och "träning" på hyffs och vett mycket bättre än de som lämnades vind för våg på ett bete. Så jag tror att folk får en dålig syn på blandraser då de enda de ser är de oseriösa uppfödarna och illa skötta billiga hundarna.
Det låter som ni antingen använt linjer som inte är homogena, sto och hingst inte passat ihop eller så saknas det helt enkelt kunskap.

Vilket leder mig in på en annan sak varför skall en hund kosta 15000kr?
Vet du vad det kostar att meritera en hund?

Det funderar jag också på ... Har omplacerat en hund via blocket och han har nu ett kanonhem!

Blocket är en jättebra sida när man vill nå ut till många! Man behöver inte sälja till eller köpa av första bästa.

Det enda hela ditt "jätte" inlägg säger är att du inte tycker om oseriösa uppfödare och det har absolut inget med blandraserna att göra.

Men om man säger så här istället.
Skrota SKKs regler för renras bla bla bla och sätt upp nya regler för att få avla över lag. Att alla även blandraser skall ha kontrollerade föräldrar för att få godkännas, hade det varit "okey" att avla på blandraser då?

Och ja jag tycker det är korkat att jämföra blandras hundar med travare.
Att jämföra dem med en gårds häst/sällskaps häst är mera realistiskt.
Vill man tävla så avlar man/köper en travhäst/galopphäst samma med hundar som man vill tävla på elit nivå.
Jag anser att all form av totalisator tävlan är elit o avsätt nivå inom trav/galopp.

Och hur ska man få familjen Larsson, Pettersson, tuffa Viktor och blondin-Lisa att gå till vet för att få sina hundar undersökta tycker du?

Jag tycker för övrigt fortfarande att min jämförelse är relevant. Eftersom du säger dig tänka på prestation när det gäller så travare så förefaller det mig mycket märkligt att du anser att hundavel kan bedrivas lite hur som helst.
Det skulle också vara intressant att få svar o reflektioner från dig på frågorna i mitt "jätte" inlägg...;)

TS:
Du som håller på med trav, om vi vänder på det. Varför inte korsa en varmblodstravare med en ardenner. Det borde väl bli en trevlig ras, travarens snabbhet och ardennerns robusthet. Eller? Inte.

Det där är nog en av de mest korkade jämförelserna man kan göra...
Varför tävlar man inte med en BC i hundkapplöpning?

Det är verkligen inte i mina ögon en korkad jämförelse, det är en likvärdig jämförelse. Du svarade aldrig på Solis exempel heller, varför kan man inte avla på det? Dock tyckte Solis inte det och jag tycker inte det heller men det är ju precis så som man sysslar med i blandrasaveln.

Och ja jag vet vad avel vill säga jag har fött upp flera hästar själv och arbetat med avels arbete (både stall arbete och avels linjer med framtida psyke samt hållbarhet). Detta med OTROLIGT olika resultat på psyket. Ute slutande var de som fick mycket tid när de var små och "träning" på hyffs och vett mycket bättre än de som lämnades vind för våg på ett bete. Så jag tror att folk får en dålig syn på blandraser då de enda de ser är de oseriösa uppfödarna och illa skötta billiga hundarna.

Vilket leder mig in på en annan sak varför skall en hund kosta 15000kr?
Detta är nog också en anledning till att många väljer blandisar istället för renrasigt.

Varför renrasiga är dyrare? Det finns riktlinjer inom den aveln, med en renrasig får man tävla i fler grenar, en blandras får inte tävla och det finns inga garantier på valparna heller. En renrasig vet man ungefär vad man får, t.ex en BC så vet man att man förmodligen kommer få en mycket aktiv hund som gärna vallar.
Samma sak här med travhästar, de kostar mer inom travet än i en vanlig marknad där de säljs som ridhästar, varför? Helt enkelt för att det är få individer som kan gå långt.

Varför väljer så många unga och oerfarna tjejer att köpa ett varmblod som de ska rida istället för en välutbildad ridhäst (normalt halvblod)? Jo för de är billiga!
Varför köper inte folk en pudel eller labbe att börja med om de är ute efter en sällskapshund som de kan ibland aktivera när de hinner med om intresse finns? Nä för det är dyrt. Och då går de och köper sig en blandras med blandning som är olämplig (t.ex BC i sig) och därmed stödjer verksamheten och står sen där med en vuxen hund med många problem. VARFÖR? Det är precis liksom med ett varmblod som hamnat hos en ung och oerfaren tjej just för den är billigare i inköpspris men sen vad blir det av hästen?

Sen kan vi ju se på annonserna där... Varför är det så många blandraser som får omplaceras men inte lika många renrasiga? Samma sak med vbl som säljs bort för slaktpriset eller t.o.m bortskänkes!

Vbl med BRA mentalitet och bra förutsättningar för att bli ridhäst och kommer hem till BRA hem där erfarna ryttare finns blir ofta fina hästar och dessa säljs då inte till vrakpris och ofta är dessa hästar kvar hos ägaren livet ut. Och de erfarna ryttare söker ofta ett vbl för att utveckla ridningen och inte för att samla rosetter på tävlingar.

Och ja jag tycker det är korkat att jämföra blandras hundar med travare.
Att jämföra dem med en gårds häst/sällskaps häst är mera realistiskt.
Vill man tävla så avlar man/köper en travhäst/galopphäst samma med hundar som man vill tävla på elit nivå.
Jag anser att all form av totalisator tävlan är elit o avsätt nivå inom trav/galopp.

Kom med egna jämförelser då istället för att slå bort dig från det enda exemplet som finns i tråden. Jag är nyfiken!

Schäfer/leonberger i ditt fall vore enligt mig att jämföra med ett vbl/ardenner.
Att jämföra med sällskapshäst/gårdshäst vore att jämföra med t.ex NF/Leonberger då de liknar varandra lite mer precis som t.ex en ardenner/nsv brukstyp. Det handlar ju om att schäfern och leonberger inte har samma historia och inte heller samma användningsområde, därav jämförelsen vbl/ardenner var jättebra tycker jag.
Att din hund blev bra är bara slump, likaså om ett vbl/ardenner blir bra.
Mycket handlar om uppfostring och intresse, vare sig det handlar om hästar och hundar. Jag ser ganska lika på hästar och hundar och mycket av det jag sett och fått erfara är bara bekräftande på att själva synsättet inte behöver vara så olika.

---------------------------------------------------

För övrigt så är Swat beundransvärd som orkar skriva ordagrant hur det är och kommer med bra kritik!

(Internet fuckade upp sig, orkar inte läsa igenom allt jag skrivit så allt är med, är nåt konstigt så bara säg till så utvecklar jag det!)

En stilla undran är varför blandraser hamnar i mitten (klass 3 vilket torde vara en medelklass) hos försäkringsbolagen om det nu är så att majoriteten av uppfödare av dessa är glada amatörer som vill ha valpar på sin tik. Hur kommer det sig då att det finns två grupper till (klass 5 och 6) är renrasiga och väl valda föräldradjur som noga kontrolleras innan avel är sämre än dessa blandningar. En okontrollerad avel som nu majoriteten av blandaveln nu är borde ju hamna i botten vad gällande hälsa (och mentalitet) om man går efter en seriös renrasuppföderes normer, eller hur? Är det inte skrämmande att det finns renrasiga hundar som föds upp av registrerade seriösa skk-medlemmar som faktiskt föder upp rasrena valpar som är sämre (i statistiken hos f-bolagen) än blandningarna? Eller är det så illa att inte de sämsta blandraserna någonsin tas till veterinär när de blir sjuka och därför inte kommer med i statistiken?

Känns som svammel...

Men hoppas någon förstår vad jag menar med mitt inlägg.

Blandras = inga garantier, kan inte ha förväntningar pga avsaknad mentalstatus.

Senast ändrad:

Exakt! Det där är bara trams.
Jag fick min omplacering via blocket och kunder inte varit nöjdare.
Tycker som Grana att det är väldigt bra om seriösa uppfödare syns på blocket som en motpol till oseriösa "hundkrängare". Just för att blocket når ut till så många människor.
Om man inte är hundkunnig och börjar leta hund är det lätt att halka in på blocket eftersom man inte riktigt vet var man ska börja leta. På så sätt kan valpletare på ett enkelt sätt få kontakt med SKK-reggade kennlar och få upp ögonen för vad det innebär.
Många som funderar på att köpa sin första hund har ingen aning om att det finns rasklubbar och valphänvisning.

Jo visst är det skrämmande att vi har så många raser där man avlar vidare på defekter o dålig hälsa.
PL

De blandraser som inte tas till veterinär är inte heller försäkrade o finns därför inte med vare sig i sjukdomsstatistiken eller i populationsunderlaget för statistiken.
PL

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?