Sv: Måste bara fråga
TS:
Du som håller på med trav, om vi vänder på det. Varför inte korsa en varmblodstravare med en ardenner. Det borde väl bli en trevlig ras, travarens snabbhet och ardennerns robusthet. Eller? Inte.
Det där är nog en av de mest korkade jämförelserna man kan göra...
Varför tävlar man inte med en BC i hundkapplöpning?
Det är verkligen inte i mina ögon en korkad jämförelse, det är en likvärdig jämförelse. Du svarade aldrig på Solis exempel heller, varför kan man inte avla på det? Dock tyckte Solis inte det och jag tycker inte det heller men det är ju precis så som man sysslar med i blandrasaveln.
Och ja jag vet vad avel vill säga jag har fött upp flera hästar själv och arbetat med avels arbete (både stall arbete och avels linjer med framtida psyke samt hållbarhet). Detta med OTROLIGT olika resultat på psyket. Ute slutande var de som fick mycket tid när de var små och "träning" på hyffs och vett mycket bättre än de som lämnades vind för våg på ett bete. Så jag tror att folk får en dålig syn på blandraser då de enda de ser är de oseriösa uppfödarna och illa skötta billiga hundarna.
Vilket leder mig in på en annan sak varför skall en hund kosta 15000kr?
Detta är nog också en anledning till att många väljer blandisar istället för renrasigt.
Varför renrasiga är dyrare? Det finns riktlinjer inom den aveln, med en renrasig får man tävla i fler grenar, en blandras får inte tävla och det finns inga garantier på valparna heller. En renrasig vet man ungefär vad man får, t.ex en BC så vet man att man förmodligen kommer få en mycket aktiv hund som gärna vallar.
Samma sak här med travhästar, de kostar mer inom travet än i en vanlig marknad där de säljs som ridhästar, varför? Helt enkelt för att det är få individer som kan gå långt.
Varför väljer så många unga och oerfarna tjejer att köpa ett varmblod som de ska rida istället för en välutbildad ridhäst (normalt halvblod)? Jo för de är billiga!
Varför köper inte folk en pudel eller labbe att börja med om de är ute efter en sällskapshund som de kan ibland aktivera när de hinner med om intresse finns? Nä för det är dyrt. Och då går de och köper sig en blandras med blandning som är olämplig (t.ex BC i sig) och därmed stödjer verksamheten och står sen där med en vuxen hund med många problem. VARFÖR? Det är precis liksom med ett varmblod som hamnat hos en ung och oerfaren tjej just för den är billigare i inköpspris men sen vad blir det av hästen?
Sen kan vi ju se på annonserna där... Varför är det så många blandraser som får omplaceras men inte lika många renrasiga? Samma sak med vbl som säljs bort för slaktpriset eller t.o.m bortskänkes!
Vbl med BRA mentalitet och bra förutsättningar för att bli ridhäst och kommer hem till BRA hem där erfarna ryttare finns blir ofta fina hästar och dessa säljs då inte till vrakpris och ofta är dessa hästar kvar hos ägaren livet ut. Och de erfarna ryttare söker ofta ett vbl för att utveckla ridningen och inte för att samla rosetter på tävlingar.
Och ja jag tycker det är korkat att jämföra blandras hundar med travare.
Att jämföra dem med en gårds häst/sällskaps häst är mera realistiskt.
Vill man tävla så avlar man/köper en travhäst/galopphäst samma med hundar som man vill tävla på elit nivå.
Jag anser att all form av totalisator tävlan är elit o avsätt nivå inom trav/galopp.
Kom med egna jämförelser då istället för att slå bort dig från det enda exemplet som finns i tråden. Jag är nyfiken!
Schäfer/leonberger i ditt fall vore enligt mig att jämföra med ett vbl/ardenner.
Att jämföra med sällskapshäst/gårdshäst vore att jämföra med t.ex NF/Leonberger då de liknar varandra lite mer precis som t.ex en ardenner/nsv brukstyp. Det handlar ju om att schäfern och leonberger inte har samma historia och inte heller samma användningsområde, därav jämförelsen vbl/ardenner var jättebra tycker jag.
Att din hund blev bra är bara slump, likaså om ett vbl/ardenner blir bra.
Mycket handlar om uppfostring och intresse, vare sig det handlar om hästar och hundar. Jag ser ganska lika på hästar och hundar och mycket av det jag sett och fått erfara är bara bekräftande på att själva synsättet inte behöver vara så olika.
---------------------------------------------------
För övrigt så är
Swat beundransvärd som orkar skriva ordagrant hur det är och kommer med bra kritik!
(Internet fuckade upp sig, orkar inte läsa igenom allt jag skrivit så allt är med, är nåt konstigt så bara säg till så utvecklar jag det!)