Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Sen är det inte helt sant att utställningarna kan skyllas för osunda hundar. Snarare de som ställer ut och domarna som dömmer.
Inomm många raser bortser man ibland lite från rasstandarden. From the top og my head så står det i NF rasstandard att hundarna varken ska klippas eller trimmas. Men du ser inte en utställnings-NF som inte är kraftigt friserad.

Med vad är utställningarna utan deltagare o domare.
Självklart kan man skylla överdrifterna på utställningsaveln.
PL

Ett bra förslag. Vem vill köpa en dyr renrashund som inte går att ställa ut här i landet? Jag anser att det i de flesta fall är utställningar som gör att vi får felaktig avel. Ju extremare desto populärare. Någon måste gå i spetsen och sätta stopp för osund avel och varför inte SKK? De hundar som tillhör en ras som anser som felavlad får helt enkelt inte ställas ut på SKKs utställningar.

Typ alla som vill syssla med bruks?

Underskatta inte hur många blandisar som avlas för försäljning!
PL

Är det väldigt vanligt?

Jag har själv en blandras, som kom till oss av anledningen att vi hittade hans mamma, kunde inte ha henne kvar, då vi hade en hanne(hon omhändertogs av djurskyddet från en psykiskt sjuk människa som valp), hon blev olyckligtvis tjuvparad och fick 12 valpar, varav vi fick en av de som tog sig an tiken från oss.

Ras vet jag inte mer än att pappan är Schäfer/New Foundland och mamman är schäfer, något med jakt, Collie och kanske Greyhound då han springer som en löphund.

Kommer aldrig mer att skaffa en blandras, missförstå mig rätt, jag älskar vår Hugo, verkligen det gör jag såklart! Men han är inte alls bra mentalt, han skulle nog ha svårt att fungera i en mindre tålig familj än vår.

Vi har haft ett rent helvete med honom, han är inte elak, inte alls utan mycket kärvänlig men o så feg han är, feg på ett dåligt sätt, han är opålitlig.

Vi hade tills nyligen en schäferhanne oxå, han skulle ALDRIG göra någon illa på flit, honom kunde jag lita på, men Hugo, man får den där känslan som är så svår att förklara, kommer han i en trång situation och blir rädd, ja, då tror jag det smäller.

Vi utsätter inte Hugo för några sådana situationer, för allas bästa.
Flera i Hugos kullar är dåliga mentalt, har bitit barn, vuxna och andra hundar, flera har avlivats och alla har förstört väldigt mycket under sin uppväxt i form av saker hemma.

Så nästa hund blir en schäfer igen.

Senast ändrad:

Sen är det inte helt sant att utställningarna kan skyllas för osunda hundar. Snarare de som ställer ut och domarna som dömmer.
Inomm många raser bortser man ibland lite från rasstandarden. From the top og my head så står det i NF rasstandard att hundarna varken ska klippas eller trimmas. Men du ser inte en utställnings-NF som inte är kraftigt friserad.

Ofta är det rasklubbarna som anordnar utställningarna,menar du att de står helt hjälplösa i frågan?

Jo fast vad jag vill påskina är att det är med nyanserat än så. Det finns ju rasstandarder som är utformade för att få fram hundar med sund kroppsbyggnad.
Själva utställningstanken i sig är inte så dum däremot fungerar det inte så bra i den form den praktiseras och där tycker jag som du att SKK har makt att förändra.

Jag menar återigen inte att man ska korsa raser hej vilt. Kontrollerad avel är väl alltid att föredra med hundar som liknar varandra mentalt. Jag har aldrig förespråkat "hej hopp" avel, någonsin. Men man kan inte generellt säga att blandrasaveln är skit, för det är inte sant. Det finns precis lika mycket skitavel inom den renrasiga. Och jag upplever faktiskt de allra flesta blandraser jag träffat som trevliga.Hundar har olika aktiveringsbehov. Det är upp till ägaren att tillgodose dessa. Visst spelar yttre påverkan stor roll. Jättestor roll faktiskt!

Tjuvparningar my ass. Det ligger ju tillochmed ute annonser med blandrashundar till avel på blocket.

JAG SKRIVER ATT DE BLANDRASER JAG KOMMIT I KONTAKT MED HAR VART TJUVPARNINGAR!

Innan du är otrevlig så läs ordentligt!
Du har inte en jävla aning om vilka hundar jag kommer i kontakt med, dom är inte från något Blocket i alla fall!

Så du menar att man lika gärna kan skaffa en blandras och sedan se vad den får för aktiveringsbehov och aktivera den därefter.
Är de inte lättare att skaffa en hund som man vet att man kan tillfredställa utan att vända ut och in på sig själv?

Men överdrifterna ser jag helt som utställningsavels fel!
I många fall har man även problemet med att när utställningsdomarna tillämpar sin standard på arbetande hundar så förstör de totalt rasen för arbete. Se tex utställningshusky ffa de extrema från USA.
PL

Jag ber om ursäkt för att jag uppfattades som otrevlig!
Jag uppfattade att ditt inlägg gick ut på att man kunde ställa högre krav på renrasaveln eftersom den var medveten och att blandrasaveln inte var planerad.
Det är totalt olikt min uppfattning och därför uttryckte jag mig lite barskt, ledsen för det.

Där viker jag mig för din åsikt och håller med. Jag menade, men uttryckte mig snurrigt, att tanken att sträva efter en exteriört korrekt (för rasens syfte)hund, inte är fel. Det var det jag trodde utställningssvängen gick ut på innan jag såg lite mer av det.

Fast det kan man ju aldrig veta hundra. Och det är ju bara att se på föräldrarna hur dom är och göra en gissning. jag vet renrasiga hundar från samma kull som har extremt olika aktiveringsbehov. Tex min Rottweiler. Han och hans bror är som natt och dag. Det gäller att använda vett och förnuft inom all avel. Men att döma ut alla blandraser, det är bra knäppt, med tanke på hur mycket RIKTIGT dålig rasavel vi har.

Fast det kan man ju aldrig veta hundra. Och det är ju bara att se på föräldrarna hur dom är och göra en gissning. jag vet renrasiga hundar från samma kull som har extremt olika aktiveringsbehov. Tex min Rottweiler. Han och hans bror är som natt och dag. Det gäller att använda vett och förnuft inom all avel. Men att döma ut alla blandraser, det är bra knäppt, med tanke på hur mycket RIKTIGT dålig rasavel vi har.

Det är ingen som dömer ut alla blandraser utan blandrasAVELN. Och varför inte satsa på att förbättra de osunda raser som finns istället för att skapa nya?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka