måste dubblekolla nu..

ZanMiguel

Trådstartare
visst får man starta en 14årig häst i avd b:confused:
startar man först 1m som vanligt och sedan 110 som avd b

jag läste igenom tr men orkade inte förstå rikigt...

Sv: måste dubblekolla nu..

ja de får man. det enda som inte är tillåtet är att hoppa avd B i en klass och hoppa i avd A i andra klassen.

Altså man måste göra som du tänkt avd A i första klassen och avd B i andra !

nej den räknas inte som unghäst.

men from 2007 får alla hästar oavsett ålder starta i avd B.

på ponny blir poängen att vuxna kan rida och utbilda äldre ponnier i unghästklasser.
På häst vet jag inte riktigt vad som är poängen..
Enligt mej är avd B till för unghästar som ska slippa gå mot tiden i omh.
Vuxna hästar kan man rida i avd A o ändå rida lungt o strunta i omhoppningen , men finns säkert nån bra anledning!

Ska man bara rida rundorna för utbildning eller kval så är ju avdelning B allt som oftast billigare.

JAg vill rida den klassen för att slippa tänka på omhoppning, slippa t'nka på tid och bara rida mitt tempo...
Visst kan man göra det i avd a men det kostar ju en bra bit mer.

Smyger in med ett exempel som jag funderat på:
Nationell hopptävling på 10 årig häst.

Fredag: 1,10 Avd A
1,20 Avd B

Lördag: 1,10 Avd A

Söndag: 1,15 Avd A
1,20 Avd B

Är detta tillåtet?

Men riktiga unghästar får väl göra så? Iom att 120 är svårare än 110. Men jag kan mycket möjligt ha fel :smirk: Inte så inne i sånt här. Men synd att det inte gick, hade gärna debuterat 120 i avd B

det blir betydligt billigare.
Jag kommer nog rida lite avdelning B på min häst, jag blir själv så himla stressad o det går ut över hästen. Därför är det skönt att kunna rida avdelning b helt utan press.

Så fort du har ridit Avd B på ett Meeting så måste du rida avd B även om du ridit som avd A innan.

Så jag kan starta avd A en hel helg och sen starta avd B i bara sista klassen? Och sen på nästa tävling starta avd A? Nu blev det rörigt :p Förstår du hur jag menar?

Får jag fråga, får en äldre häst starta i avd. B ? varför ?

Tycker detta låter super :)

Så tex jag startar:

90 avd A
1 m avd B

går det bra?

då ska jag anmäla mig så till nästa tävling :bump:

Så fort du har ridit Avd B på ett Meeting så måste du rida avd B även om du ridit som avd A innan.

mja, så tolkar inte jag det som står i senaste versionen av TR...

"Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B. Häst som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får ej starta i avd A."

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: fio
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 466
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka