Måste en relation alltid vara självklar i början?

Vårt största romantiska ögonblick inledningsvis var när vi båda förvånat konstaterade att ”jag tröttnar inte på att ha dig här/att vara här” - vi var båda vana att behöva mycket egentid, även när vi var i inledningsfasen av en trevlig ny bekantskap, men nu plötsligt ville ingen av oss att den andra skulle gå hem. (Egentid behöver vi båda såklart fortfarande.)

Precis som du nämner tidigare här i tråden var vi båda överens om att här fanns något att undersöka vidare och det pratade vi tidigt om att vi båda ville göra, men förutsättningslöst.
Enligt min partner var det en tidig romantisk höjdare när vi a) kunde laga mat ihop (det var säkert kikärtscurry eller nåt), b) jag sa "Du är ganska verbal och fantasifull, för att vara man."

Jag tänker nog att känslan "detta är det enda rätta 😍😍😍😍😍😍😍😍!" typiskt riskerar att handla mest om mig själv, inte om relationen.

Medan mer sansade uttryck åtminstone KAN innebära något intressant.
 
Personlighet? Vissa är väl alltid säkra och det är ett tecken andra inte...

(Själv har jag alltid undrat över folk som "klickat" med en häst vid första påseendet.)
Jamen hästar är ju en HEEEELT annan sak!

Jag föll som en fura för min redan på en liten film. Tittade på kanske tio andra, för en ska ju inte köpa den första en tittar på. Sen åkte jag och köpte henne. När det gäller henne är jag mycket mer säker på livslång kärlek än jag någonsin varit med en människa. Ja, mer säker än jag ens VILL vara med en människa.
 
Jamen hästar är ju en HEEEELT annan sak!

Jag föll som en fura för min redan på en liten film. Tittade på kanske tio andra, för en ska ju inte köpa den första en tittar på. Sen åkte jag och köpte henne. När det gäller henne är jag mycket mer säker på livslång kärlek än jag någonsin varit med en människa. Ja, mer säker än jag ens VILL vara med en människa.

Jag föll direkt för min lilla fuxa också. Skolexempel på att man ska inte låta känslorna styra (korta versionen: hennes uppfödare brinner förhoppningsvis i helvetet, hon hade ingen chans från början). Men jag är glad för den tid som blev och vi gjorde iaf allt för att det skulle gå vägen.
 
Jag föll direkt för min lilla fuxa också. Skolexempel på att man ska inte låta känslorna styra (korta versionen: hennes uppfödare brinner förhoppningsvis i helvetet, hon hade ingen chans från början). Men jag är glad för den tid som blev och vi gjorde iaf allt för att det skulle gå vägen.
För mig har det funkat. Men jag hade inte gjort på motsvarande vis med en människa.
 
Jag har nog aldrig känt med en gång att jag absolut vill ha denne i mitt liv. Varken med vänner eller partners. Tror att det beror på att jag alltid är skeptisk till nya människor överlag och det tar ganska lång tid för mig att skapa relationer. När jag tänker på det har jag nog irriterat mig lite på alla de vänner jag idag umgås med när jag träffade dem första gången...
Min sambo irriterade jag mig dock inte på, mem det var ingen kärlek vid första ögonkastet, snarare en känsla av att jag gärna ville prata mer med honom, och att jag under hela nyförälskelsen kände mig så himla trygg och lugn, inte alls nojig och orolig.
 
Enligt min partner var det en tidig romantisk höjdare när vi a) kunde laga mat ihop (det var säkert kikärtscurry eller nåt), b) jag sa "Du är ganska verbal och fantasifull, för att vara man."

Jag tänker nog att känslan "detta är det enda rätta 😍😍😍😍😍😍😍😍!" typiskt riskerar att handla mest om mig själv, inte om relationen.

Medan mer sansade uttryck åtminstone KAN innebära något intressant.
Eller som det fabulösa norrländska uttrycket: jag otrivs inte i ditt sällskap.
 
I mitt fall så har det aldrig gjort mig något som helst gott att gå efter den där känslan som direkt säger "yes, den här personen är fantastisk och nu ska vi spendera resten av våra liv tillsammans!". Det var snarare något sätt att få en annan person att fylla ett tomrum hos mig, en brist på närhet snarare än ett vettigt kamratskap. Kort sagt: mina känslor kan vara fullständigt dumma i huvudet.

Tack och lov blev jag äldre och tog tag mer i den där känslan, i nuvarande relationer går jag aldrig efter vad första känslorna säger. Jag tar alltid ett steg tillbaka, låter mig själv tvivla lite (inte nojja!), sen kan jag säga att det är värt att testa och då tar vi det som det kommer. Min partner är på precis samma blad och det är otroligt skönt!

För övrigt har jag för mig att det var tack vare en tråd på Buke för en bunke år sedan som helt ändrade mitt synsätt på relationer. Att det inte behövde vara himlastormande happy-ever-after och passionsartat slängande av krukor, utan att det bara kunde vara. Det passar mig mycket bättre måste jag säga.
 
Den relation jag har nu var långt ifrån självklar under de månader vi började ses och "dejtade". Jag var obekväm med att han var intresserad av mig, hittade alla möjliga fel på honom och ville absolut inte ha en kärleks-relation överhuvudtaget.

Sedan sov jag över där en natt :angel: och efter det tog det inte många dagar innan det var helt självklart att det var "vi", flyttade ihop efter ett par månader och har väl egentligen inte tvivlat ordentligt en enda gång sedan dess :heart
 
Jamen hästar är ju en HEEEELT annan sak!

Jag föll som en fura för min redan på en liten film. Tittade på kanske tio andra, för en ska ju inte köpa den första en tittar på. Sen åkte jag och köpte henne. När det gäller henne är jag mycket mer säker på livslång kärlek än jag någonsin varit med en människa. Ja, mer säker än jag ens VILL vara med en människa.

Jag har aldrig klickat för långtid med hästar som jag fungerat "perfekt" med första gången. Iofs kan jag börja gissa om det kan vara så att vi kan passa numera. Men tycker det är svårt att veta. Har medridit två hästar under sommaren och nu vet jag vilken jag tycker bäst om. Jag kunde gissa efter tre gånger men...

("Min" (inte längre) hästnos är typ 27 och hasar runt i en hage men jag var livrädd för henne redan andra ritten :D men det var hästen jag fick rida. Jag "kunde inte" stanna, inte svänga, inte tja (däremot axxa från 0-100 på ett par steg och svänga på en femkrona om hon tyckte- vilket var själva orsaken till att ägaren hyrde ut henne istället... och tvärstanna -kanske, om hon stannade alls, Grejen är att när hon gjorde allt det man bad om, när man bad om det, men inte annars var hon helt fantastisk. Häxan surtant.). Men jag lärde mig och ett par år senare hyrde vi henne och sedan köpte släkting henne när hon var 16 och jag medred, vi möttes när hon var ca 8? (osäkra papper) och för ett par år sedan så fick hon pensionera sig med en skada på djupa böjsenan :cry:. )

Nåja lite oavsett, jag har aldrig fallit pladask direkt för en man som faktiskt i realiteten är ngt jag vill ha. Och det har jag iofs vetat typ redan då. Jag har nog kategoriskt dålig smak vid första ögonkastet oavsett bok, djur, människa och vet om det så..
 
Senast ändrad:
För att inte kidnappa dejtingtråden tänker jag att jag startar en ny tråd.

Jag läser ofta i Dejtingtråden, men även i andra sammanhang, att så många verkar leta efter en självklar känsla i början av en relation och att en liksom förväntar sig att det inte ska finnas några tvivel. Men måste det verkligen vara så? Måste allt vara självklart i början av en relation? Varför?

Och är det verkligen så att allas relationer startar utan några tvivel eller funderingar? Det känns, för mig, som en sådan där bild som en matas med genom livet (typ kärlek vid första ögonkastet. När en träffar den rätte så VET en att det är rätt osv osv) och som en sen gärna införlivar i sin egen relation hur sant eller osant det än är (alltså att en liksom suddar ut minnena av det som var jobbigt och sen i efterhand bara minns det som självklart).

Jag tänker alltså i första hand på när en inleder en relation, snarare än när en är i själva relationen och hur "kärlek vid första ögnonkastet" verkar vara någon typ av önskan som ställer till det för många.

Det vore himla intressant att höra era tankar kring detta (även om jag inser att TS kanske blev lite luddigt)


En del tvivel och funderingar kan man väl få ha i början men jag skulle ändå vilja känna att det verkligen finns nånting där som jag verkligen klickar med. Jag träffade min man för 11 år sedan och för oss var det inte kärlek vid första ögonkastet alls utan vi hade känt varandra som kollegor/bekanta i typ ett år, började ha sex efter en blöt utekväll och det var jäkligt bra och sen blev vi kära efter hand :D
Så inget "kärlek vid första ögonkastet" alls men heller inte massa tvivel när det väl blev av utan det växte fram väldigt okomplicerat.

Med massa väninnor som dejtar så är min känsla att är det mycket tvivel och funderingar i början så är det sällan helt rätt.
 
Med massa väninnor som dejtar så är min känsla att är det mycket tvivel och funderingar i början så är det sällan helt rätt.

Alltså jag vill verkligen inte förringa magkänslan om något känns helt fel - för då ska en ju verkligen inte gå in i en relation! Men en kan ju tvivla av olika anledningar och fundera utan att det behöver vara fel? Det är liksom det jag funderar över, om det nödvändigtvis innebär att förhållandet kommer bli dåligt?

För övrigt har jag för mig att det var tack vare en tråd på Buke för en bunke år sedan som helt ändrade mitt synsätt på relationer. Att det inte behövde vara himlastormande happy-ever-after och passionsartat slängande av krukor, utan att det bara kunde vara. Det passar mig mycket bättre måste jag säga.

Det är nog lite det här jag vill komma åt i mina funderingar tror jag? För det känns som att bilden oftast är att en ska vara himlastormande, annars kan det liksom vara (oavsett hur en är som person då, jag förstår ju att vissa fungerar på det sättet också, såklart, men det är ju sällan ett bra sätt om en inte fungerar så som person) och förhållandet blir inte lika mycket "värt" om en inte tror på det till 100% från dag 1
 
Det beror kanske på hur man definierar den där ”självklara” känslan och vad man menar med tvivel?
Ja såklart att det påverkas av hur en definierar de olika sakerna :) Det verkar dock ofta som att tvivlet kommer för att en inte får den där "jag är så kär så jag inte vet vart jag ska ta vägen"-känslan som en kanske stött på innan eller har en bild av och därför jämför den relationen en har med något annat som en upplevt tidigare eller som en tror att en "måste" ha?

Sen handlar det väl mycket om vad olika personer vill ha i ett förhållande. Jag älskar trygghet, att veta var jag har den andre. Tror jag att den andra inte är intresserad i dejtingstadiet så lägger jag ingen energi på att ta det vidare. En av mina bästa vänner hade troligtvis istället blivit vansinnig på min extremt icke-svartsjuka, icke-dramatiska partner och tolkat det som att det inte fanns några känslor där.
Det här är också en så himla intressant grej - att en kan tolka brist på svartsjuka och drama som att det inte finns så mycket känslor?
 
Det här är också en så himla intressant grej - att en kan tolka brist på svartsjuka och drama som att det inte finns så mycket känslor?

En del gör ju det vilket är obegripligt för min del. Jag hade ju ett galet förhållande med en massa passion, känslor all over the place, gräl och uppbrott i plural. Dock var svartsjuka aldrig inblandat, det var livat nog ändå.

Jag är glad att jag inte har ett sådant förhållande idag. Galen passion kan väl vara kul ett tag men är tröttsamt i längden. Jag tvivlar inte på styrkan i känslorna jag och särbon hyser för varandra ändå. Sedan är vi båda flörtiga av oss och ingen av oss stör sig på det. Plus att ska ett särboförhållande fungera går det bara inte att vara svartsjuk.
 
Jag har aldrig varit besvarat förälskad. Det är fortfarande en dröm att få uppleva.

Men jag har lärt mig älska, djupt och innerligt. Alltså antar jag att min kärlek växer fram?
Båda mina s.k. relationer har varit med män som på något sätt fastnat för mig och där jag sedan utvecklat djup oh stark kärlek.
 
Jag har inte fått det att funka att låta känslor växa fram. Antingen är de där direkt, eller så kommer de inte. Visst känner man någon form av samhörighet efter ett tag, men det blir aldrig samma sak. Men att jag är förälskad betyder inte att jag per automatik vill ha ett förhållande, och vill jag ha ett förhållande så innebär det inte per automatik ett helt liv ihop. Om jag tvivlar så är det väl där egentligen och inte på mina egna känslor. Men oftast så hakar jag bara på och tänker att det får bära eller brista.

Med det sagt så är jag inte någon stor känslomänniska. Jag blir inte helt uppslukad, jag är aldrig svartsjuk, jag har i min ungdom varit i ett ganska stormigt förhållande men det funkar ju inte att ha det så när man är vuxen och har ett annat liv också.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 435
Senast: Imogen
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp