Måste jag säga upp mig?

tanten

Trådstartare
Jag är visstidsanställd till och med sista mars.
Nu har jag fått ett intressant erbjudande i april.

Kort fråga - behöver jag säga upp mig, eller bara säga nej till erbjudande om förlängning?
 
Anställningen har ett sistdatum, du behöver inte göra något.

Sedan kan det ju vara trevligt att hinta om att det inte blir någon förlängning, om det verkar som arbetsgivaren tror det är givet.
 
Anställningen har ett sistdatum, du behöver inte göra något.

Sedan kan det ju vara trevligt att hinta om att det inte blir någon förlängning, om det verkar som arbetsgivaren tror det är givet.
Jag kommer att fundera rätt ordentligt om vad jag ska säga.... Chefen är definitivt inte sjysst så varför ska jag vara det.

Som jag ser det är det inte självklart att jag ska förlängas. Och så länge det inte är det så tänker jag inte låtsas som om jag förutsätter det heller. Som det känns nu så gör jag nog hellre så att jag säger nej tack när/om erbjudande kommer :meh: Vi får se....
 
Jag kommer att fundera rätt ordentligt om vad jag ska säga.... Chefen är definitivt inte sjysst så varför ska jag vara det.

Som jag ser det är det inte självklart att jag ska förlängas. Och så länge det inte är det så tänker jag inte låtsas som om jag förutsätter det heller. Som det känns nu så gör jag nog hellre så att jag säger nej tack när/om erbjudande kommer :meh: Vi får se....

Har du ingen uppsägningstid har du ingen skyldighet att säga till i förväg, det gäller ju åt båda håll. Och det är väl så i praktiken om kontraktet löper ut.

Vet du om att du har fått ett nytt jobb och har kontrakt underskrivet och allt klart på det nya, skulle jag berätta för att vara sjysst när jag visste om det, undantaget om det inte gjorde min arbetssituation sämre för resten av tiden att jag berättat.

Fast jag brukar inte ge igen och hämnas om någon behandlar mig illa. Hur andra behandlar folk får stå för dem. Det hjälper ju inte om jag ger igen. Skulle jag bli tillfrågad om personen i form av en slags referens i framtiden kan jag ju svara ärligt om min upplevelse för att försöka skydda andra.

Tänk på att din nuvarande chef kan bli kollad som hemlig referens för dig i framtiden utan att du får reda på det.
Om han skulle kunna bli sur för att du inte sa till när du visste att du ska sluta och han räknar med det. Trots att han inte har rätt att bli det.
 
Har du ingen uppsägningstid har du ingen skyldighet att säga till i förväg att du slutar, det gäller ju åt båda håll.

Vet du om att du har fått ett nytt jobb och har kontrakt underskrivet skulle jag berätta för att vara sjysst när jag visste om det, undantaget om det inte gjorde min arbetssituation sämre för resten av tiden att jag berättat.

Fast jag brukar inte ge igen och hämnas om någon behandlar mig illa. Hur andra behandlar folk får stå för dem. Det hjälper ju inte om jag ger igen. Skulle jag bli tillfrågad om personen i form av en slags referens i framtiden kan jag ju svara ärligt om min upplevelse för att försöka skydda andra.

Tänk på att din nuvarande chef kan bli kollad som hemlig referens för dig i framtiden utan att du får reda på det.
Om han skulle kunna bli sur för att du inte sa till när du visste att du ska sluta och han räknar med det. Trots att han inte har rätt att bli det.
Jo, jag vet allt det där och det väger in i bedömningen. Jag är ingen dununge. Jag har jobbat på många olika ställen och jag är van att ha insyn i de jobba jag finns på.

Fast det torde inte bli någon överväldigande överraskning för chefen?
Av cirka 25 anställda i september så är det nu bara tre kvar. Resten har gett upp och skaffat andra jobb. Nya går knappt att få tag på för företaget har så dåligt rykte numera.

Den 23 skriver jag på kontrakt. Fram tills dess kommer jag inte att säga något alls. Tvivlar på att chefen kommer att säga något om fortsatt jobb heller. Vi får se om jag får erbjudande om nytt kontrakt innan det gamla går ut. Min gissning är att erbjudandet kommer nån gång i april och att de räknar med att jag går till jobbet som vanligt under tiden. Vilket jag alltså inte kommer att göra.

Det kan bli så att jag inte blir tillfrågad förrän jag inte uppenbarar mig på jobbet efter månadsskiftet och de ringer och undrar var jag är....:meh:
Ja, jag är putt.

Men å andra sidan. Frågar de så svarar jag.
 
Jo, jag vet allt det där och det väger in i bedömningen. Jag är ingen dununge. Jag har jobbat på många olika ställen och jag är van att ha insyn i de jobba jag finns på.

Fast det torde inte bli någon överväldigande överraskning för chefen?
Av cirka 25 anställda i september så är det nu bara tre kvar. Resten har gett upp och skaffat andra jobb. Nya går knappt att få tag på för företaget har så dåligt rykte numera.

Den 23 skriver jag på kontrakt. Fram tills dess kommer jag inte att säga något alls. Tvivlar på att chefen kommer att säga något om fortsatt jobb heller. Vi får se om jag får erbjudande om nytt kontrakt innan det gamla går ut. Min gissning är att erbjudandet kommer nån gång i april och att de räknar med att jag går till jobbet som vanligt under tiden. Vilket jag alltså inte kommer att göra.

Det kan bli så att jag inte blir tillfrågad förrän jag inte uppenbarar mig på jobbet efter månadsskiftet och de ringer och undrar var jag är....:meh:
Ja, jag är putt.

Men å andra sidan. Frågar de så svarar jag.

Men då är det ju inga problem, det låter som du har en plan ☺.

Dunungar som är så söta, med fluffigt gosigt mjukt dun .
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 588
Senast: Enya
·
Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
414
Senast: Catsu
·
Kropp & Själ Jag står i kö för att chatta med sjukvårdsupplysningen, men frågar så länge. Jag behöver en remiss till öron-, näsa-, halsmottagningen...
Svar
7
· Visningar
439
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp