Bukefalos 28 år!

MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Nej (den sägs för övrigt vara en myt).
Sitta vid kyrkan och bli bespottad, är melodin.

Nu börjar jag undra vem som ska in på uppfostringsanstalt å lära sig lite respekt för mogna kvinnor:devil:


Japp det lär vara en myt, gudske lov,
Nej nu har jag halkat helt bort från gardinerna...
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Vi har inga gardiner, vårt hus passar bättre utan :D


Mitt torp från 1865 har så små spröjsade fönster att det inte heller passar med gardiner överallt. Blir ljusare och så kommer blommor och de vackra fönsterbågarna mer till sin rätt.
Insyn har vi ingen så det är inget problem.
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Men är de snygga i ett vardagsrum? Mina fönster är 120 cm breda:D
De ser dock snygga ut när de hänger så :D

Min moster bor utan gardiner, men jag är så upplärd av mamma att man ska ha gardiner så det känns så naket utan. Men jag har ALDRIG tyckt om gardiner, jag har det bara för att slippa se naket ut, och om de sitter på trekvart bryr jag mig inte....brydde jag mig inte förr så mycket om.

Har precis hängt upp dem igen:D Passade på att sno ner lite spindelnät:D Tänkte putsa fönster men jag har slarvat bort den där skrapan så jag får vänta till i kväll och låna hem en från jobbet:D

Det var hemskt vad många smilegubbar det blev ju:S
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Ja det ser ju inte så tokigt ut:D Faktiskt inte!
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

En följdfråga, blommorna du har som slingrar sig, tar det inte evvvvvvvvvvigeter att få dem så?

Men det var fint! Det omringade ju fönstret liksom, gardiner där skulle nog se mer överfullt ut:D

*Fortfarande sur på Ayla som rev ner och gnagade sönder 7 blommor för mig när jag var borta en stackars timme!*:devil:
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Nej, inte den slingerväxten (vad den nu heter, minns inte). Det går på ett kick...ja nästan :)
Jag köpte dom när de redan hängde lite, men de nådde inte upp till stången.
Men då fick de hjälp ev ett litet snöre som jag fäste de längsta stjälkarna i, sen hängde jag snöret i stången så när de växte så sökte de sig självmant till stången. Man såg redan efter några veckor att de hade växt.
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Jag har inga tips, för jag har heller inga gardiner! :)

I fyra fönster har jag hissgarinder sydda i sjuttonhundratalsstil i våras, två år efter att vi flyttade in i huset. Då var jag inne i en period, jag var hypoman, vilket jag inte visste då. Köpte smårutigt tyg i tjugo meter, tvättade för att krympa, torkade tyget i bastun, stod och stampade utanför, KAN det inte vara torrt nu, strök det torrt, satt i gång att sy, alla fyra fyra hissgardiner på en gång. Tills de var klara nån gång på småtimmarna. Sambon hade fått uppdraget att köpa glasögglor på hemslöjden på Sveavägen, RÄTT ska det vara. Jag satt nog inte upp gardinerna på natten, det skulle ju bankas lite, men nästa dag så!

Sån var jag då, en idé och så genomförde jag den där och då. Snyggt som attan blev det. De flesta blir lite impade av mina hissgardiner à la 1700. Inte för att jag har dem för att imponera, men folk tror inte att JAG kan sy. Men se det kan jag!

Du fick inga råd, men gardiner ger mig associationer.


LYCKA TILL!
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Nej, inte den slingerväxten (vad den nu heter, minns inte). Det går på ett kick...ja nästan :)
Jag köpte dom när de redan hängde lite, men de nådde inte upp till stången.
Men då fick de hjälp ev ett litet snöre som jag fäste de längsta stjälkarna i, sen hängde jag snöret i stången så när de växte så sökte de sig självmant till stången. Man såg redan efter några veckor att de hade växt.

Blomman ser ut att vara en gullranka. Lät att ta sticklingar av .Jag har sådan runt fönstret i mitt bibliotek å ingen gardin. Bibliotek:angel: 9m2 fd barnrum med bokhyllor, gammal chiffonje å skön fåtölj - men visst låter det flott med bibliotek:)
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Just det, så heter den ju :)
Här har vi inget flott bibliotek, bara ett skräprum :angel:
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?



näe man måste inte ha gardiner :p
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Om du verkligen gillar gardinkappor så kan du ju sätta upp det, men det verkar idiotiskt annars.

Tycker fönster oftast är finare utan gardiner och med blommor istället, blir ljusare också (se ovan de var jättefina fönster:)).

Gardinkappor tycker jag tar väldigt mycket ljus, kan du inte ställa blomman på en hög fastspikad hylla på väggen. Hundarna når inte och rankan kommer över fönstret snabbare.
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Vi har bott här i över ett år. Vi har inte ens fått upp gardinstänger eller något. Ja, folk påpekar detta. Även grannarna.

Menmen, vi har inte rkat. Och vi har inte ens några gardiner.
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Jag har faktiskt blivit vräkt för att hyresvärden tyckte att det var så fult att jag inte hade gardiner!:eek:

Eller rättare sagt: han sa att jag MÅSTE ha gardiner, jag sa att han var helt väck, att han inte hade rätt att bestämma det - varpå han sa upp mig för att jag hade fel attityd!:D
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Nej, det måste man verkligen inte! Jag har inga o det känns helt OK. Tunna diskreta vita tygjalusier från IKEA bara, och en diskret vit rullgardin i sovrummet duger utmärkt. Jag gillar inte rysch. Tycker emellertid att gardiner kan vara snyggt i vissa fall.
 
Sv: MÅSTE man ha gardiner? Ser det hemskt dumt ut utan?

Klart du kan vara utan. Men jag hade försökt ha lite slingrande växter i något fönster och några högre blommor i nåt annat. Dina fönster är ganska stora om jag inte minns fel.

Vi har inga gardiner i köket nu och jag tror inte vi ska ha det heller. Nu har vi minifönster så här blev det ett jättelyft att ta bort gardinerna. Till och med min gardinberoende mamma har sagt att det är fint som det är nu.

Jag kom på en sak till. Man kan ju sätta upp ett par hyllplan i fönstret och sätta dit blommor. Så hamnar blommorna både på fönsterkarm men även en bit upp i fönstret.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 655
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 649
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 073
Senast: Fibusen
·
Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 116
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp