Måste våga tala om hur det är

Karin har haft ett jobb som hästskötare – det första fick också bli hennes sista. Men hon vill inte lämna branschen med den munkavle som många hästskötare känner – hon vill berätta om den vardag som många hästskötare lever i längst ner i näringskedjan.
 
Jag tycker det är bra att det kommer ut hur det kan vara på arbetsplatser i hästbranschen även om inga namn nämns. Skulle det inte skrivas om det så kan ju folk få för sig att de är normalt att bli behandlad som piss på arbetsplatser och tro att det är dom som inte är av "rätt virke" för branschen.

Ärligt så kan jag inte komma på ett toppnamn komma ut och uttrycka sig om vikten att vara en bra arbetsgivare och erbjuder en bra arbetsplats. För ett gäng år sedan så var det nästan var och varannan toppkusk/travtränare som gick ut med hur viktigt det var att erbjuda en bra arbetsplats för att kunna behålla och kunna anställa bra hästskötare.
 
Jag tycker det är bra att det kommer ut hur det kan vara på arbetsplatser i hästbranschen även om inga namn nämns. Skulle det inte skrivas om det så kan ju folk få för sig att de är normalt att bli behandlad som piss på arbetsplatser och tro att det är dom som inte är av "rätt virke" för branschen.

Ärligt så kan jag inte komma på ett toppnamn komma ut och uttrycka sig om vikten att vara en bra arbetsgivare och erbjuder en bra arbetsplats. För ett gäng år sedan så var det nästan var och varannan toppkusk/travtränare som gick ut med hur viktigt det var att erbjuda en bra arbetsplats för att kunna behålla och kunna anställa bra hästskötare.

Men då kanske man ska anklaga helt anonymt och inte klargöra att personen ingår i en mycket liten grupp.
 
Varför då? Är väl bara att det kommer ut att även arbetsgivare i toppen kan vara idioter till arbetsgivare.

Jag tycker att man antingen ska anklaga helt anonymt eller säga vem det gäller. Så att oskyldiga inte misstänkliggörs. Men det här halvanonyma där man säger att personen ingår i en liten grupp personer känns inte schysst mot de andra som råkar ingå i den gruppen men inte har med det här att göra alls.
 
Jag tycker att man antingen ska anklaga helt anonymt eller säga vem det gäller. Så att oskyldiga inte misstänkliggörs.
Jag har inga problem med det alls, vill oskyldiga inte misstänkas för att kunna vara svin till arbetsgivare så jobba då för att tvätta bort den stämpeln på häst branschen.
Som vanligt så är det tyst tyst både när det kommer till arbetsvillkor och övergrepp från toppen som väljer att blunda för problem inom branschen, nä tror övriga inte är så oskyldiga utan väljer att vara tysta för att vinna fördelar.
 
Jag tycker att man antingen ska anklaga helt anonymt eller säga vem det gäller. Så att oskyldiga inte misstänkliggörs. Men det här halvanonyma där man säger att personen ingår i en liten grupp personer känns inte schysst mot de andra som råkar ingå i den gruppen men inte har med det här att göra alls.
I tonåren kom jag i kontakt med citatet "lev på ett sånt sätt att om någon talar illa om dig kommer ingen tro dem".

Så skulle man ju kunna jobba, som arbetsgivare. Att ha så bra villkor att det inte finns några utnyttjade tidigare anställda. Då blir man inte heller så misstänkt om någon av kollegorna schabblat till det i sin roll som arbetsgivare.
 
I tonåren kom jag i kontakt med citatet "lev på ett sånt sätt att om någon talar illa om dig kommer ingen tro dem".

Så skulle man ju kunna jobba, som arbetsgivare. Att ha så bra villkor att det inte finns några utnyttjade tidigare anställda. Då blir man inte heller så misstänkt om någon av kollegorna schabblat till det i sin roll som arbetsgivare.

Jo, självklart. Men när det gäller så pass kända personer så har ju vi vanliga ingen aning om hur Sveriges mest meriterade ryttare är som arbetsgivare. Jag har absolut ingen aning om det iaf!
 
Jo, självklart. Men när det gäller så pass kända personer så har ju vi vanliga ingen aning om hur Sveriges mest meriterade ryttare är som arbetsgivare. Jag har absolut ingen aning om det iaf!
Vad spelar det för roll för toppnamnen om du och jag börjar fundera på hur det egentligen är att jobba hos dem?
 
Vad spelar det för roll för toppnamnen om du och jag börjar fundera på hur det egentligen är att jobba hos dem?

Jag tycker bara att det är oschysst att anklaga en person genom att säga att hen ingår i en mycket liten grupp personer. Då är det bättre att säga rätt ut vem det är eller anklaga helt anonymt.
 
Jag tycker bara att det är oschysst att anklaga en person genom att säga att hen ingår i en mycket liten grupp personer. Då är det bättre att säga rätt ut vem det är eller anklaga helt anonymt.
En av sveriges mest meriterade ryttare tänker jag kan vara vem som helst som är etablerad i typ 150-hoppning, om det nu var hoppning det rörde, jag minns inte vad jag läste om det ens nämndes. Det är ganska många och jag har ingen aning utifrån texten, vem det kan vara.

Då har jag ändå pga kontakter bättre insikt än genomsnittet i vilka som är rimliga arbetsgivare och inte. Det är tyvärr en verklighet att många hästskötare jobbar uppemot sexton timmar om dagen minst sex dagar i veckan och förväntas vara tillgängliga när som helst dygnet om. För mig är det inte osunt att vem som helst "misstänkliggörs" i ditt tycke, alla behöver ha lampan riktad lite mot sig själva och fundera igenom om deras arbetsvillkor tål att synas eller om det svärtar ner deras rykte.
 
När jag gick ridgymnasiet för herrans massa år sen så varnade de faktiskt för vad en hästskötare kan bli utsatt för i sitt arbete. Vi fick lära oss att lönen ska vara vit, kollektivavtal är viktigt eller ett anställningsavtal som beskriver dina timmar och arbetsuppgifter och inte hamna i beroendeställning mot någon för att rida/köra en bättre häst eller ta hand om en bättre häst och så.

Det var inte jätte länge sedan jag tog studenten men att de var tvungna att informera om dessa saker säger bara hur långt bak skötaryrket är i jämförelse med andra yrken.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 438
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
21 106
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 691
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Hästnyheter Vad är skillnaden på att ha beredskap och jour? Och hur många timmar i sträck får en veterinär egentligen jobba? Hillevi Lindström, chef...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp