Mat av egenodlat

Jag brukar också googla men tycker det är svårt ändå. Det finns miljarder med alternativ plus att recepten inte alltid är säsongsanpassade med en mix av ingredienser från olika säsonger.

Jag hade inte startat den här tråden om jag varit nöjd med att googla grönkål + recept.
Just nu så finns det ingen att skörda i min trädgård, men bör det dyker upp så kan jag skriva: "idag skördade jag x och lagade y efter det här receptet". När du har en skörd, be om recept för den ingrediensen. Jag har aldrig odlat jordärtskocka, men gräslök använder jag som en krydda till många maträtter. Tex omelett, fiskrätter osv. Går att klippa direkt över mackan.
 
Kul tråd, även om jag inte har så mycket att bidra med. Förra året planterade jag oregano som jag använde stooora knippor av i köttfärssås och till pasta. Så gott och minimalt med arbete.
Har även mynta - till framförallt smoothies (och en och annan Mojito) och timjan till sallader bland annat. Myntan går nog inte att ta kål på ens om man försöker, extremt tålig.
Sommaren 2018 tog faktiskt knäcken på min mynta som jag haft över 10 år så i år ska jag plantera ny i stenpartiet. Dels tycker jag det doftar så gott när jag passerar, del är blommorna fina och älskas av fjärilar, humlor och bin. :up:
 
Oki. Ta detta med soppa.

jag utgår från vatten och har i buljongtärning. 1 tärning per halvliter vatten (mäter alltså vattnet).
Jag skär squash, potatis, lök, purjo och annat (vad jag hittar i landet, ärtor, bönor, blast) och låter koka i typ en kvart. Sedan är det klart att äta.

Vad gäller grönkålen så har jag inga recept för bara den.
Jag har ner finfördelad grönkål i linsröra, i köttfärsröra och i soppa.

Minns inte om du alls äter kött men du kan ju byta mot tex qorn?
Jag fräser hackad lök och köttfärs. Har i en burk krossade elelr passerade tomater. Kryddar med salt, peppar, chiliflingor, oregano, basilika ocvh pressar i en-två klyftor vitlök.
Kryddar sedan rejält med chilipulver (finns en kryddburk som heter så) och när allt nästan är klart har jag i bönor av alla sorter jag har hemma. Dvs vita i tomatsås, kidney, svarta elelr andra. Har jag egna skärbönor har jag i det också.
Den grunden kompletterar jag med finfördelad grönkål eller spenat, för att få mer färg och antioxidanter.

Av det du fått tips om - kan du inte ställa frågor så är det lättare att förstå vad du fastnar på?
Jag kör fast på allt. Typ vilka ingredienser ska man ha, hur mycket ska man ha i av varje ingrediens. I vilken ordning har man i ingredienserna. Ska man behandla dem på något sätt innan man har i dem? Hur länge ska man koka. O.s.v i all oändlighet.

Ska jag slippa all osäkerhet och vånda vid matlagning så behöver jag steg för steg-anvisningar.

Ta soppa t.ex. Ska man koka potatis och rotsaker i vatten först så de blir mjuka och som steg två skalar man dem och mosar. Eller ska man skala och skära dem först och koka sedan? Jag är verkligen tappad bakom en vagn när det gäller matlagning.
 
Jag kör fast på allt. Typ vilka ingredienser ska man ha, hur mycket ska man ha i av varje ingrediens. I vilken ordning har man i ingredienserna. Ska man behandla dem på något sätt innan man har i dem? Hur länge ska man koka. O.s.v i all oändlighet.

Ska jag slippa all osäkerhet och vånda vid matlagning så behöver jag steg för steg-anvisningar.

Ta soppa t.ex. Ska man koka potatis och rotsaker i vatten först så de blir mjuka och som steg två skalar man dem och mosar. Eller ska man skala och skära dem först och koka sedan? Jag är verkligen tappad bakom en vagn när det gäller matlagning.
När jag gör soppa gör jag i den här ordningen:
1: skala
2: hacka (stora bitar om jag har tid och inte orkar hacka, 1x1 cm småbitar om jag inte har tid, då blir koktiden 5-7 minuter)
3: fräsa i smör/olja ca 4 minuter och krydda med salt och svartpeppar
4; hälla på vatten och buljongtärning
5: koka tills mjuka (20 minuter om stora bitar rotsaker, 5 minuter om småbitar)
6: mixa med mixerstav

Till två portioner (nu och en matlåda) tar jag 0,5 liter vatten 0,5-0,7 liter hackade grönsaker och en buljongtärning.


Det här är ett jättebra recept på jordärtskockgratäng: https://www.recepten.se/recept/potatis_jordaertskocksgrataeng.html

Det går att ta hälften av allt. Då blir det 3-4 portioner.

Det går att ta mindre eller strunta i lök och/eller vitlök om man inte gillar det.

Jag skulle äta gratängen med skivade tomater som jag kryddat med örtsalt, herbamare, eller en grönsallad (färdig mix från affären eller blandade blad från trädgården. Nu skulle jag plocka kirskål och måra för inte så mycket annat har kommit upp här).
 
Ta soppa t.ex. Ska man koka potatis och rotsaker i vatten först så de blir mjuka och som steg två skalar man dem och mosar. Eller ska man skala och skära dem först och koka sedan? Jag är verkligen tappad bakom en vagn när det gäller matlagning.
Oj förlåt!

Jag skalar allt jag ska ha i och skär sedan i småbitar.
Så småbitar av allt hårt =potatis, morot, lök slängs ner i vattnet. Det behöver inte ha kokat upp först. Men buljongtärningen har jag i från början.
Sedan fortsätter jag skära ner det andra som inte är så hårt (=behöver koka lite kortare tid) Jag låter det koka så det bubblar men inte stormkokar.
När det går att rycka en gaffel genom potatisbitar eller morotsbitar så är alla ingedienser klara.
Men om jag skulel glömma kolla så är det klart efter 15-20 minuter beroende på hur små bitar jag gjort.

Jag mixar/mosar sällan soppa. Jag gillar när det är bitar och man ser vad det är. Men bitarna kan gärna vara små.

Just nu finns det ju nässlor. Det går att plocka topparna (max 3 bladpar) och skölja. Släng i vatten tillsammans med finklippt gräslök och en buljongtärning. Efter en kvarts kokning kan du mixa med en mixerstav. Om man knölar ner nässlorna i en kastrull så häller man vatten tills det täcker. Och mäter buljong efter mängden vatten. En tärning per halvliter vatten.
 
Smörbakade svartrötter. En av de första primörerna, går att ta upp så fort tjälen släppt om man planterat dem året innan. Alldeles ljuvliga med lite karamelliserade toner. :love:

Skala svartrötter. Lägg dem i en balja med vatten och lite potatismjöl för att undvika att de missfärgas medan du håller på med dem.
Lägg dem i en ugnsform, salta och hyvla över smör. Låt stå på ca 175 grader tills de börjar få färg, det tar ca 1-1,5 h. Ta ut och vänd dem i någon gång under tiden.
 
Vilken kul tråd-ide!

Jag skulle väldigt gärna få tips på kul saker att grodda, och trevliga rätter med groddar!

Med mungböngroddar brukar jag bland annat göra en fusk-variant av stir fry noodles. Till det behövs:

1 pkt snabbnudlar av din favoritsort. Nudlarna och eventuella kryddpåsar ska användas.
Ca 1 näve mungböngroddar
1-2 ägg
1-2 tsk olja av valfri sort

För att pigga upp det ytterligare:

Lite (ca 1-2 msk) finhackad vårlök, rödlök eller purjolök
Soya
Valfria favoritkryddor, torkade eller färska (jag använder t ex chili, koriander, vitlök och lime)
Hackade jordnötter

Hacka löken och stek den snabbt tillsammans med böngroddarna. Eventuella kryddor som vitlök och chili steks med fördel tillsammans med detta. Dra pannan åt sidan. Koka nudlarna enligt receptet på paketet, men ha bara ungefär 2/3 vattenmängd. När nudlarna är klara och vattnet nästan borta, häll i vad som finns i stekpannan. Rör om så att det blandas väl. Smaka av och krydda eventuellt mer. Därefter, knäck i ägg(en - antal beroende på hunger) och rör till det är krämigt. Häll upp i skål eller djup tallrik. Klart! Den som vill toppar med soya, hackade jordnötter och rostad lök. Det går också att ha i lite jordnötssmör när man steker groddarna.

Tidsåtgång ca 15 minuter. Det går att göra i en enda kastrull/panna genom att först steka groddar mm, lägga dem i en tallrik och därefter koka nudlarna.
 
Smörbakade svartrötter. En av de första primörerna, går att ta upp så fort tjälen släppt om man planterat dem året innan. Alldeles ljuvliga med lite karamelliserade toner. :love:

Skala svartrötter. Lägg dem i en balja med vatten och lite potatismjöl för att undvika att de missfärgas medan du håller på med dem.
Lägg dem i en ugnsform, salta och hyvla över smör. Låt stå på ca 175 grader tills de börjar få färg, det tar ca 1-1,5 h. Ta ut och vänd dem i någon gång under tiden.
Svartrötter är väldigt goda. Jag har ätit paj på bland annat svartrot och den var utsökt :) !
 
Kul tråd!

För tillfället är det rabarber och kirskål jag samlar på mig recept med. Ska testa kirskålspesto, frysa in det som spenat och kanske i paj. Spenat börjar också bli redo för skörd.

När syrenen blommar ska jag testa saft! Det tror jag dock kräver citron också).
 
[...]
Just nu tror jag att jordärtsskockorna är klara att skördas, men vad gör jag med dem?

Jag har en stor tuva friskt grön gräslök i mitt växthus också, men vad gör jag med den?

Jag gjorde soppa på jordärtskockor härom veckan och utgick då från detta recept.

Modifieringar: jag gjorde inga parmesanchips och tog kanske 1/3 av mängden grädde. Dessutom använde jag grönsaksbuljong istället för hönsbuljong.

Du kan utesluta vinet. Om man vill ha lite syra går det bra att använda lite vitvinsvinäger eller citron istället. Jag skulle ta motsvarande 1 msk till att börja med och tillsätta tillsammans med vattnet.

Min soppa behövde lite längre koktid än 15 minuter för att rotsakerna skulle bli tillräckligt mjuka.

Gräslök använder jag dagligen i en blandning med ägg som jag äter på smörgås. Jag kokar fyra ägg i ca 4 minuter. Helst ska gulan vara lite rinnande. Sedan hackar jag dem med en gaffel och blandar med lite majonäs. Därefter fyller jag på med Keso, kanske 1/2 liten burk. Kryddar med salt, svartpeppar och rejält med gräslök.

Förutom att ätas på smörgås går det bra att ha röran som proteinkälla i sallad. I originalet är det bara ägg och majonäs och smaksättningen är med krasse. När jag bodde i London som ung åt jag massor med ägg och krasse-mackor och jag har fortsatt att gilla mackor med hackat ägg. Nu varierar jag med gräslök. Att byta ut den mesta majonäsen mot Keso gjorde jag för att dra ner på fettet och få det fortsatt matigt.
 
Jag har gallrat/skördat min basilika, så jag ska äta bruschetta till middag.

Bröd skäres i bitar och bestryks med olivolja med lite flingsalt, chiliflakes och vitlökspulver. Därefter rostas det i ugn. Under tiden hackar jag ihop basilikan med en tomat, droppar i olivolja och har i salt och svartpeppar efter smak.

När brödet är frasigt tar jag ut det och lägger på tomat- och basilikaröran. Klart!
 
Klara. Rev lite pecorino över för jag råkade ha hemma.
 

Bifogade filer

  • B616CEC1-D601-4AED-8F0C-A4948255104B.jpeg
    B616CEC1-D601-4AED-8F0C-A4948255104B.jpeg
    211,3 KB · Visningar: 17
Jaa, vilken rolig tråd! Tack @Magiana.

Av jordärtskocka brukar jag göra mos eller soppa (som @tanten). En annan riktigt god rätt är gratäng. Jag brukar följa något recept för potatisgratäng och byta ut hälften av potatisen mot jordärtskocka. Det är också gott att ugnsbaka dem, skala, dela i bitar typ som klyftpotatis ringla över olja, lite salt, peppar och sätta i 200 grader i ca 40 minuter. Det går att göra tillsammans med andra rotsaker och potatis.

Om du har mycket, så tycker jag om att mjölksyra dem också. Recept i bilden:Visa bifogad fil 48552

Gräslöken gillar jag att klippa på mackan, eller över nästan vilken mat som helst. Gott på soppa, potatis, potatismos, grytor.
Odlar du egna jordärskockor?
Jag vill gärna odla,och är så ivrig. Vet man kan sätta på hösten och sen skörda i vår. Vad händer om man sätter i juni?
 
Odlar du egna jordärskockor?
Jag vill gärna odla,och är så ivrig. Vet man kan sätta på hösten och sen skörda i vår. Vad händer om man sätter i juni?
De kommer hinna. Du kan skörda lite sent i höst och resten till vårvintern/våren. Låt bara en bit stjälk stå kvar så du vet var du har dem (och stjälkarna är jättebra övervintring för vissa insekter och spindlar.

Sätt gärna släta knölar, om du inte väldigt mycket gillar självplågeri med potatisskalare på de knövliga.
 
De kommer hinna. Du kan skörda lite sent i höst och resten till vårvintern/våren. Låt bara en bit stjälk stå kvar så du vet var du har dem (och stjälkarna är jättebra övervintring för vissa insekter och spindlar.

Sätt gärna släta knölar, om du inte väldigt mycket gillar självplågeri med potatisskalare på de knövliga.
Tack 🤩🥰
Nu ska här sättas!!
Använder man vanliga från mataffären eller köper "sätt-skockor" på plantträdgård?
Läste att det fanns sorter som hade fina blommor.
 
Jag har inte hittat någon som säljer utsäde nu?

De finns säkert bukefalister eller kompisar som har knölar du kan få?
@Ponylove jag Tänker som tanten. Inte säkert du hinner få blommor om du sätter i juni, de behöver lite tid. Sorten Bianca kan gå i blom i Sverige. Men bara kör! Testa ICAs. Jag skulle köpa eko.
 
Igår såg jag ett tips om brännässlechips, man tillreder typ som grönkålschips, dvs oljar in och kryddar för att sedan värma i ugnen så de blir spröda.

Det ska jag försöka komma ihåg att prova imorgon! 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På tisdagar har jag boendestöd hos mig. En av dagens uppgifter var att skura bort blodfläckar från mitt trägolv i vardagsrummet. Hittade...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Snurrfian
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 723
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp