Mat av egenodlat

Räk- och sparrispasta igår :love:
Sparris och persilja från trädgårdslandet. Chili från förra årets skörd.

Skala räkor. Skär sparris i lagom stora bitar.
Fräs vitlök (ju mer desto bättre, jag hade typ 6 klyftor iaf) och en finstrimlad chilifrukt i oanständigt mängder god olivolja. Jag slängde i lite halverade körsbärstomater också. Koka pastan ett par minuter kortare än vad som anges på förpackningen. Häll pastan och en skvätt av pastavattnet över vitlöksfräset. När pastavattnet nästan kokat in helt vänder man ner sparris, räkor och persilja och låter alltihop bli varmt. Smaka av med salt och peppar.
 
Jag fick rabarber av en vän som har stora mängder på sin kolonilott. Det blev en rabarberpaj till veckofikat på jobbet. Sen ska jag göra rabarberkompott efter det här receptet. Den blir väldigt god och känns lite lyxig fast det är så enkelt.

Mina egna odlingar (uteplats + liten drivbänk inne + groddlåda) ser för närvarande ut att vara på gång, men än finns inte så mycket att skörda. Det rör sig främst om groddar och kryddor och så lär det vara ett tag till. Men de första tomaterna håller på att växa till, zucchiniplantorna och bönorna växer, potatis och jordärtskockor har kommit upp och min enda jordgubbsplanta har vuxit och står i full blom. Purjolöken verkar det gå segt med och likaså spenat och sallad. Men, men det kommer nog.
 
Underbar trådidé! Jag spenderade lite tid förra året med att spara ett receptbibliotek i mobilen för sådana där grönsaker man kan få mycket av men inte hinner äta upp. Man kanske inte heller orkar eller vill göra inläggningar eller annat tidskrävande.

Nu har vi gott om spenat och igår gjorde jag denna rätt som hela familjen gillade:
https://www.tasteline.com/recept/laxpasta-med-kramig-spenat/

Jag gjorde också denna rabarbersaft i helgen, snabbt och smidigt och mycket gott. Liten sats så man kan koka flera gånger istället för att ha stora kärl och många flaskor redo. Man kan frysa ned rabarbern skuren i bitar och kan då fortsätta göra saft i små partier även efter rabarberns säsong.
https://mittkok.expressen.se/recept/rabarbersaft-recept/
 
Jag har fått en del egenodlat av vänner som tack för en tjänst. Till middag blev det därför små, hela, ugnsstekta färskpotatisar, charlottenlök och vitlök. Allt nyplockat. Kryddade gjorde jag med salt, olivolja, rosmarin och timjan. Kryddorna är egenodlade.

Jag hade grillad kyckling över som jag åt till, men egentligen hade det inte behövts.
 
Enkel italiensk tomatsoppa idag.
En hemodlat vitlök hackas och fräses i olivolja tills den precis börjar få en aning färg. I med två kilo nyskördade tomater skurna i bitar. Puttra en halvtimme. Smaka av med havssalt och svartpeppar. Riv en näve basilika och blanda med någon deciliter god olivolja, rör ner detta i soppan. Servera med krutonger.
 
Jag har kokat löksoppa idag. Löken var nog - tillsammans med betorna - det som tagit sig bäst detta märkliga odlingsår.

Jag har lök så det kommer att räcka hela vintern både för ig och avkomman. Plus en massa vitlök.
Ska bara hitta på goda rätter till mina monsterbetor. Gula, vita och polka.
 
Skulle behöva inspiration för squash? Vet ju att det finns tuuuuusen recept. Önskar att någon bara väljer ett åt mig. :p
 
Skulle behöva inspiration för squash? Vet ju att det finns tuuuuusen recept. Önskar att någon bara väljer ett åt mig. :p
Min favorit är zucchini-lasagne! Supergott och blir bra matlådor. Zucchini-pasta med pastasås tänkte jag göra någon dag snart. Annars är fylld zucchini och zucchinplättar med tzatziki sjukt gott. Jag har typ 5-8kg zucchini på köksbänken, får styra upp någon sån här rätt igen. Sambon är dock lite trött på zucchini... :angel:
 
Skulle behöva inspiration för squash? Vet ju att det finns tuuuuusen recept. Önskar att någon bara väljer ett åt mig. :p
Zucchini- och halloumibiffar! Går att göra i ugn så slipper man vändandet och stekoset. Jag gör enligt ICAs recept på morots- och halloumibiffar https://www.ica.se/recept/morots-och-halloumibiffar-720975/
Krama ur zucchinin noga om den är blöt.
Och ersätta gurka med zucchini. Typ i sallader och tzatziki.
 
Zucchini- och halloumibiffar! Går att göra i ugn så slipper man vändandet och stekoset. Jag gör enligt ICAs recept på morots- och halloumibiffar https://www.ica.se/recept/morots-och-halloumibiffar-720975/
Krama ur zucchinin noga om den är blöt.
Och ersätta gurka med zucchini. Typ i sallader och tzatziki.
Hmmm, tror du man kan byta mot mozzarella eller rinner det ut över hela stekpannan? :p Har två påsar mozzarella hemma i kylen nämligen. Gjorde nyligen zucchini-ärtbiffar vilket var jättegott men känner mig sådär trött på allting nu. Till slut känns det som all mat man lagar smakar likadant?
 
Min favorit är zucchini-lasagne! Supergott och blir bra matlådor. Zucchini-pasta med pastasås tänkte jag göra någon dag snart. Annars är fylld zucchini och zucchinplättar med tzatziki sjukt gott. Jag har typ 5-8kg zucchini på köksbänken, får styra upp någon sån här rätt igen. Sambon är dock lite trött på zucchini... :angel:
Ja just typ lasagne eller liknande tomatbaserade röror är jag lite trött på. :laugh: De får ju alltid typ samma smak och konsistens.

Blev lite småsugen på att göra en egen pastasås med ricotta (har hemma) och zucchini dock! Med färsk ravioli till borde det bli mumsigt.
 
Ja just typ lasagne eller liknande tomatbaserade röror är jag lite trött på. :laugh: De får ju alltid typ samma smak och konsistens.

Blev lite småsugen på att göra en egen pastasås med ricotta (har hemma) och zucchini dock! Med färsk ravioli till borde det bli mumsigt.

zucchini är grym att frysa! Jag delde i grova bitar och frös in. Tina i durkslag så har du den avvattnad direkt! sedan ät det bara att köra i matberedare om man vill ha riven....
 
Hmmm, tror du man kan byta mot mozzarella eller rinner det ut över hela stekpannan? :p Har två påsar mozzarella hemma i kylen nämligen. Gjorde nyligen zucchini-ärtbiffar vilket var jättegott men känner mig sådär trött på allting nu. Till slut känns det som all mat man lagar smakar likadant?
Nej det kommer bara flyta ut tyvärr! Men kanske "vit" lasagne med både zucchiniskivor och lasagneplattor i så får du användning för mozzarellan också? Ingen tomatsås alltså utan bara massa olika grönt (zuccini, spenat, kanske gröna sojabönor, kanske champinjoner, paprika? osv) och bechamel/keso/mozzarellasås.
Eller pizza bianco med zuccini och mozzarella? (Skippa halloumin i det här receptet, och gör av egen pizzadeg istället för tortillabröd om du vill: https://www.ica.se/recept/pizza-bianco-med-halloumi-och-zucchini-725197/ )
 
Nej det kommer bara flyta ut tyvärr! Men kanske "vit" lasagne med både zucchiniskivor och lasagneplattor i så får du användning för mozzarellan också? Ingen tomatsås alltså utan bara massa olika grönt (zuccini, spenat, kanske gröna sojabönor, kanske champinjoner, paprika? osv) och bechamel/keso/mozzarellasås.
Eller pizza bianco med zuccini och mozzarella? (Skippa halloumin i det här receptet, och gör av egen pizzadeg istället för tortillabröd om du vill: https://www.ica.se/recept/pizza-bianco-med-halloumi-och-zucchini-725197/ )
Det lät spännande! Ost liksom. :d Känns som jag fått lite nya tankar som inte bara involverar bakverk, annars har jag inte gjort höstens falska ostkaka med squash ännu. Men hur många sådana gör man per år. :p
 
IMG_20200919_213225.jpg

Var ute i mörkret och skördade grönkål till chips. Tänkte "tre blad är nog rimligt". Det hade varit mer rimligt med ett blad. Har nog 100 blad kvar. Måste äta mer chips. :cautious: :laugh:
 
Igår gjorde jag min första kålpudding på egen vitkål. Blev mindre vitkål än jag trodde så det blev mer köttfärslimpa på en bädd av vitkål och det var fantastiskt gott! Älskar kål!

I fredags gjorde jag en slags potatispaj på pappas potatis, vitlök och rödlök. Till detta en mycket god grönkålssallad med äpple, rostade solroskärnor och en mycket trevlig vitlöksdressing. :d Grönkål kan ju vara mycket att tugga, riktigt finhackad blev det riktigt bra. :)

Och idag blev det egen tomat på hamburgaren och egna morotspinnar och dipp till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På tisdagar har jag boendestöd hos mig. En av dagens uppgifter var att skura bort blodfläckar från mitt trägolv i vardagsrummet. Hittade...
2
Svar
28
· Visningar
2 549
Senast: Snurrfian
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 697
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp