På tisdagar har jag boendestöd hos mig. En av dagens uppgifter var att skura bort blodfläckar från mitt trägolv i vardagsrummet. Hittade ju fläckar både i köket och i vardagsrummet här om dagen och fick så klart panik över det. Jag vet inte var det har kommit ifrån. Har inte hittat några sår eller blod på katterna, även om första tanken var att de hade slagits.

I köket lyckades jag få bort det men inte i vardagsrummet, så jag drog bara över ett par mattor. Jag frågade boendestödet om hon kunde hjälpa mig med att skura bort det, men det slutade med att jag gjorde det själv. Varmt vatten, linoljesåpa och en skurborste fick bort det. Och på något sätt var det inte så dramatiskt för mig heller nu när det gått några dagar. (Men det var lite jobbigt att skriva om det nu.)

Sen skulle jag laga mat. Jag fick tips om ett recept här på Buke. Det var bara att jag skulle byta ut kycklingen mot oumph och creme fraichen mot smetana. Jag trodde att oumphen var okryddad men den visade sig vara kryddad. Nåväl. Sen skulle man ha brytsockerärtor i receptet, koka dem och ha vid sidan av. Jag läste extremt dåligt, tog vanliga gröna ärtor och hällde direkt i grytan. Sen skulle det vara buljong i grytan. Det hoppade jag över helt och hållet då jag tyckte att kryddningen var tillräcklig. Så jag har alltså improviserat matlagningen idag. Det hör ju verkligen inte till vanligheterna. Är ju så extremt receptberoende annars.

Sen har boendestödet och jag pratat om vaccination också. Jag är ju inte vaccinerad mot covid, men känner att jag skulle vilja vaccinera mig. Det har jag tänkt länge. Haken är att jag är så jäkla rädd. Boendestöd kan följa med, men frågan är ju om jag bara kan kliva in som ett nummer i raden hos de som vaccinerar och bli vaccinerad som alla andra. Eller om jag behöver annat stöd. Kanske bedövningssalva vid stickstället? Men såna specialgrejer tas väl ingen hänsyn till om man bara ringer numret som står på 1177 och bokar tid. Vet inte riktigt hur jag ska göra.
 
Senast ändrad:

Jag kände inte heller sticket per se, men det tycker jag inte man gör generellt heller. :) Just den biten är absolut ingenting att oroa sig för!
 
Vet väl inte om jag känner någon sådan känsla att jag grejade det här. Men är väl lite mer uppåt än tidigare.

Med maten var det väl lite så att jag råkade ha ingredienser hemma som jag inte ville kasta bort så det var lite värt att chansa för att göra något med dem. Hade köpt dem av misstag. Men nu kan jag tänka mig att göra om den mat jag gjorde idag. Den smakade liksom helt ok.

Jag lagade förresten färssås förra tisdagen. Då blev det inte som jag brukar göra för jag hade 2 dl matlagningsgrädde jag ville använda upp så det hamnade i såsen. Det blev ju en helt annan sås än vanligt, men det var gott.

Kanske kan jag lära mig laga mat trots allt. Om jag kan få min startknapp att funka utan boendestöd är en annan femma.
Det låter ju kanon att du mår lite bättre. Ett steg i rätt riktning.. Härligt!

Det tror jag säkert du kan!
Man lär sig smaka av och testa vad som funkar ihop och vad man tycker om.
Sen ska man ju ”bara” orka. Bara och bara när man mår dåligt..
 
@Wille När det gäller vaccination går det som sagt utmärkt att köpa emblaplåster själv numera, om du ringer och bokar tid så tala om att du är rädd. Kollegan är också rädd men har fått tagit alla tre sprutorna liggande, inga som helst problem. Hen nämnde det första gången att hen var rädd och de erbjöd hen direkt att få lägga sig. Sen hade en sköterska suttit med hen tills hen kändes sig redo att resa på sig igen. Nu sista gången så hade hen kunnat rest sig direkt.
De är vana vid rädda människor och gör sitt bästa för att alla ska känna sig bekväma.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 766
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp