Mat för att lägga på hullet?

Luna10

Trådstartare
Vår 2,5-åriga kastrerade hankatt var inne för sin årliga rakning till vet (långhårig huskatt som lätt får tovor) härom dagen. När de vägde honom konstaterade de att han gått ner nästan 600 gr:eek: sen han var där sist för ett år sedan. Och han har aldrig varit tjock direkt. Visst borde vi kanske ha märkt det men som sagt han är långhårig så man ser inte hullet så bra. Dessutom är han pigg och social som vanligt, fin i pälsen, klara ögon och så. Vet trodde inte heller att han var sjuk direkt vad hon kunde se "utanpå". Hon tyckte han borde få mera mat bara.

Problemet är att båda våra katter har fri tillgång till torrfoder. Typ Friskies eller KiteKat. Vår andra katt (honkastrat) brukar snarare bli för fet, speciellt vintertid.

Men hanen har aldrig varit stor i maten direkt. Visst äter han men inte så mycket och det går ganska långsamt. Tänderna är kollade och ok dock. Funderar lite på om det kan ha något samband att han hittades övergiven ca 5-6 veckor gammal, tovig och undernärd och full med mask och löss och ögoninflammation. Någon mamma syntes inte till nånstans. Jag tog honom till vet då (finns gammal tråd om det) och vi fick medicin mot alla problem, och inom några dagar var han som vilken pigg lite kattunge som helst:love:.

Så här i efterhand har jag tänkt på att han kanske borde ha fått mjölkersättning, men det tänkte vi inte på då utan han fick kattungefoder (både torrt och blött) som han åt med god aptit. Vet sa ju ingenting heller om det? Men kan det ha skadat matsmältningssystemet på något vis, att han blev avvand från mjölken så ung?

Nu är det ju hursomhelst ingenting man kan göra åt det mera, så vad finns det för mat jag kan ge så han lägger på sig och håller hullet bättre?:confused:
 
Sv: Mat för att lägga på hullet?

Ge de bättre (dyrare) mat. Som är mer näringstätt.

Min ena är hittekatt som bäbis och hon fick ersättning men föredrog typ köttfärs och burkmat (hon morrade när hon fick köttfärs :love: ) och är allra finast på t ex Hills el Olivers (fast det är FÖR dyrt numer), har provat med bara burkmat (Mjau) då en av de andra två lätt blir fet men hittekatten blir inte alls lika fin på det (tappar i vikt och blir ful i pälsen), så det blir Hills igen tror jag. Även två av tre är jättefina på burkmat så måste ju även nr tre se bra ut (alla är fina på Hills).
 
Sv: Mat för att lägga på hullet?

Håller med föregående talare. Satsa på ett foder som du vet är mer lättsmält så att katten har lättare för att ta hand om alla näringsämnen i fordet. Hill's är ett kanonalternativ, RC funkar lika bra tycker jag.
Är han väldigt tunn kan du till och med ge honom kattungemat under en period för att få honom att gå upp i vikt. Se dock upp med att du inte blir "hemmablind" efter ett tag så han går upp för mycket;)
 
Sv: Mat för att lägga på hullet?

Min ena är hittekatt som bäbis och hon fick ersättning men föredrog typ köttfärs och burkmat (hon morrade när hon fick köttfärs ) och är allra finast på t ex Hills el Olivers (fast det är FÖR dyrt numer), har provat med bara burkmat (Mjau) då en av de andra två lätt blir fet men hittekatten blir inte alls lika fin på det (tappar i vikt och blir ful i pälsen), så det blir Hills igen tror jag. Även två av tre är jättefina på burkmat så måste ju även nr tre se bra ut (alla är fina på Hills).

Så det är vanligt att fd hittekatter är lite svårfödda? Jag har ju aldrig haft nån sån förut, bara bondkatter som blivit feta av att titta på mat typ.

Hills vet jag att jag kan få tag i, ska prova det!
 
Sv: Mat för att lägga på hullet?

Är han väldigt tunn kan du till och med ge honom kattungemat under en period för att få honom att gå upp i vikt. Se dock upp med att du inte blir "hemmablind" efter ett tag så han går upp för mycket

Något speciellt märkes kattungemat du kan rekommendera?:laugh:
 
Sv: Mat för att lägga på hullet?

Vår katt är också hittekatt, var nog lika gammal som er när vi hittade henne. Dock var hon i bra skick, gott hull osv. Fick också bara kattungemat.... och är smal nu. Under uppväxten fick hon rc, men som vuxen har vi gått över till billigare foder eftersom hon äter mer av blötfodret.
Men inser att jag nog får återgå till dyrare torrfoder då hon är smal och lite tufsig i pälsen, och är lite kräsen när det gäller blötmaten också och kan ju inte påstå att hon är något matvrak direkt.
(Är avmaskad.) Vår kisse är ute mycket nu när våren har kommit, så jag antar att hon behöver ett mer energirikt foder. Men det kan ju, precis som du säger, ha något med att göra att hon inte fick mjölk tillräckligt länge! Har inte tänkt på det.

Är er katt ute mycket? Eller är det innekatt?
 
Sv: Mat för att lägga på hullet?

Är er katt ute mycket? Eller är det innekatt?

Hela första året var han helt frivilligt innekatt.
VÄGRADE gå ut, närmade man sig ytterdörren med honom i famnen började han klösa helt hysteriskt....:crazy:

Men sommaren när han fyllde ett började han gå ut försiktigt, först satt han bara på trappan, sen började han gå ner ett steg, ett steg till o.s.v. Innan hösten gick han ut och in som vilken katt som helst, och det har han gjort hela vintern nu. Ibland är han ute på nätterna med.

Så det har jag också funderat på, att han höll hullet första vintern, för då gjorde han inte av med lika mycket energi som nu när han går ut ibland?:idea:
 
Sv: Mat för att lägga på hullet?

Friskies och Kitekat är ungefär lika bra som priset kan tala om, generellt sett så gäller det att ju dyrare foder, desto bättre råvaror innehåller det och ju mer omsorgsfull komponerat är fodret. Precis som med människomat. :)
Du kan pröva att köra på Eukanuba Kitten - ett energirikt kattungefoder i några månader ifall du vill få en lite snabbare viktökning. Eukanuba innehåller mycket kött och jag ska skulle bra mycket hellre köra på det än Royal Canins kattungefoder som bl.a. innehåller tillsatt gluten och tillsatt taurin (taurinet ska inte behöva tillsättas utan finnas naturligt i fodret om råvarorna/köttet är av god kvalité).
Men som någon skrev så får man se upp så att katten inte blir för tjock, jag tycker att djur hellre ska ligga lite i underkant än att ha för mycket hull. Många här i Sverige blir rädda bara man ser revbenen på sitt djur men få har ens sett ett riktigt magert (hus)djur. Lagom är dock bäst. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 844
Senast: Sol
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att jag ska ringa veterinär direkt imorgon bitti, så har vi den biten avklarad! Tar det från början. I...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag har en gammelkatt här hemma, han är i år minst 17år gammal. Jag skriver minst, för ingen vet närmare än så. Jag har själv haft...
Svar
16
· Visningar
5 495
Senast: Sol
·
H
Däggdjur För två år sen köpte jag en liten chinchilla och blev helt såld på den,så förbanand mysiga djur,blev så sugen på o köpa en till...
Svar
9
· Visningar
3 018
Senast: Poxz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp