Mat/godis/läsk/glass vi saknar

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare purity_666
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 299
  • Visningar Visningar 28 869
Cheese curls? Eller cheez curls? Nåt sånt hette de iallafall. Ostbågar som fanns i början/mitten av 90-talet. Dra åt helvete vad goda de var,. Minns inte tillverkare, annars hade jag ställt dem till svars för att ha tagit bort det godaste som någonsin gjorts.

McDonalds Fruit and Yoghurt och McBagel.

Lösviktsgodiset hade flera olika violgrejer tidigare, nu finns det knappt ens violpistoler kvar. Viol tablettask finns men vill ha de se andra sorterna. Har 2 special godisaffärer nära som hade många olika sorter innan.
På Hemmakväll bl a finns violferrarisar!

Lösviktsgodiset hade flera olika violgrejer tidigare, nu finns det knappt ens violpistoler kvar. Viol tablettask finns men vill ha de se andra sorterna. Har 2 special godisaffärer nära som hade många olika sorter innan.
Men mojängerna finns ju, samt en massa godis med viol i kombo med annat ( t ex lakrits)? Och viol-ferrari (fast de tycker jag inte är goda)

Violmojänger
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/04/69/11/0469119142d22d56a6ac46adb3a24f4c.jpg

Inte här längre. Affärerna har typ alla övergått till samma godisleverantör, tråkigt godis, inga jordnötsrutor :eek:, inga chokladcocosrullar, mycket av det som var lite "finare" är borta. Specialgodisaffärerna har kvar det bättre utbudet, men viol har så gott som försvunnit!

Vilken Schweizernöt menar du? Marabous chokladkaka finns kvar iaf.

Men ja! Det gör den ju! De måste ha tagit tillbaka den! Den togs bort/ändrades förra året (tror jag det var). Provade ersättaren = inte godkänd. Så då slutade jag passera chokladhyllan. Kanske fler som gjorde det och så ångrade de sig.

Kom dock på en sak som jag saknar mer än allt godis i världen. Findus chokladpudding som man kokar. Den försvann för flera år sedan, kom tillbaka men försvann igen. Sådan där röra som man blandar ut med kall mjölk kallar jag inte för chokladPUDDING! Som tur är går det att få tag på pudding utomlands.

Inte här längre. Affärerna har typ alla övergått till samma godisleverantör, tråkigt godis, inga jordnötsrutor :eek:, inga chokladcocosrullar, mycket av det som var lite "finare" är borta. Specialgodisaffärerna har kvar det bättre utbudet, men viol har så gott som försvunnit!

Köpte i veckan =) Men det går inte lika lätt att hitta som förr. Men köpte både violmojänger, snusmojänger, pepskulor och blåbärsbumlingar :love:

Men ja! Det gör den ju! De måste ha tagit tillbaka den! Den togs bort/ändrades förra året (tror jag det var). Provade ersättaren = inte godkänd. Så då slutade jag passera chokladhyllan. Kanske fler som gjorde det och så ångrade de sig.

Är du säker på det? :confused: Jag brukar ha bra koll på chokladsortimentet och nog har Schweizernöt funnits hela tiden. Om receptet har ändrats vet jag iofs inte men jag har inte själv känt någon smakskillnad.

Det var reklamen hej-och-hå nu har vi den här istället och så fanns det en annan med mandel istället för nötter om jag inte minns fel (obs inte frukt och mandel). Men kanske blev det klagomål så att de ändrade fort. Det kan också ha varit så att det bara gällde 100g. Men nu såg jag på Marabous hemsida att den finns i både 100 och 200 gram.

Vilken tur att jag klagade så att jag fick veta att den finns. Tack!

Det var reklamen hej-och-hå nu har vi den här istället och så fanns det en annan med mandel istället för nötter om jag inte minns fel (obs inte frukt och mandel). Men kanske blev det klagomål så att de ändrade fort. Det kan också ha varit så att det bara gällde 100g. Men nu såg jag på Marabous hemsida att den finns i både 100 och 200 gram.

Vilken tur att jag klagade så att jag fick veta att den finns. Tack!

Det finns en variant med salta mandlar, kan det vara den du tänker på? Den lanserades dock inte som en ersättare till Schweizernöt utan bara som en ny smak :)
Skönt iaf att du kan köpa god choklad igen :d

Sura boxhandskar - gula hårda godisar med surt pulver i. Fanns på den tiden man köpte "en sån och två såna" i lördagsgodispåsen.

Åh, den salta varianten!

Sen måste jag tycka att salmiakbalkarna (lösviktsgodis) var mycket godare när de inte var så tjocka. Förut var 'väggarna' mycket tunnare, vilket gjorde dom godare. Ändrades för nåt år sen.. :mad:

Förr fanns det en mindre variant av salmiakbalkarna, hette nåt med "snus"

Malaco godissnören - blåa påsen med saltlakrits. Blev ju utbytt till sötlakrits istället :cry:

Den blåa varianten med salta snören finns i Danmark! Köpte flera påsar när jag var på Calles i Burg innan jul.

Åhhh vad jag saknar "Drakeld"
De där goa hårda salmiakkaramellerna som man sög på tills den underbara lakrisgeggan kom ur dom:love:
Saknar också boxhandskarna med pulver i och Gameldags Nickel.

Drakeld är det jag saknar mest!

Åh, den såsen - jag levde på den när jag flyttade hemifrån. Inte tänkt på den försvunnit men när du säger det så. Den var sjukt god!

Jag har några påsar kvar i skafferiet.... Borde de kanske slängas nu? :angel:

RIGI - Chokladen! :eek::d

SÅ god!! :love: (Men så sjukt dyr för lite choklad så jag köpte den typ aldrig. :o

Jag tycker även specialgodisaffärerna har försvunnit, det är svåra att hitta nuförtiden!

För länge sedan: "Karamellen" på Botulfplatsen i Lund! (Där hade de drakeld!)
"Karamello" i Linköping finns väl kvar?
Tills för några år sedan fanns det en vidobutik i Staffanstorp som hade massor med gott godis. Nu är det en vanlig "Hemmakväll" med deras standardsortiment, som visserligen blivit bättre på senare tid.

Åh, den salta varianten!

Förr fanns det en mindre variant av salmiakbalkarna, hette nåt med "snus"

Den blåa varianten med salta snören finns i Danmark! Köpte flera påsar när jag var på Calles i Burg innan jul.

Drakeld är det jag saknar mest!

Jag har några påsar kvar i skafferiet.... Borde de kanske slängas nu? :angel:

SÅ god!! :love: (Men så sjukt dyr för lite choklad så jag köpte den typ aldrig. :o

Jag tycker även specialgodisaffärerna har försvunnit, det är svåra att hitta nuförtiden!

För länge sedan: "Karamellen" på Botulfplatsen i Lund! (Där hade de drakeld!)
"Karamello" i Linköping finns väl kvar?
Tills för några år sedan fanns det en vidobutik i Staffanstorp som hade massor med gott godis. Nu är det en vanlig "Hemmakväll" med deras standardsortiment, som visserligen blivit bättre på senare tid.
Gottelisa i Malmö, finns både vid centralen, vid engelska bokhandeln och på Emporia.

Gottelisa i Malmö, finns både vid centralen, vid engelska bokhandeln och på Emporia.
Jag har alltså inte koll på om sorterna du pratar om där, men jag tycker de är välsorterade (och så gillar jag att köpa godis i den typen av butik, känns inte som om så många har kladdat runt där)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka