Bukefalos 28 år!

Mat ni inte gillade som barn men tycker om nu

Lustigt att så många ogillade oliver, trodde inte det var så vanligt. Båda mina barn ÄLSKAR oliver, de kan äta en hel burk om jag inte hejdar dem 😅 kapris är också en favorit här. Och rödbetor. Men nåde mig om jag försöker servera helt vanlig pyttipanna...
 
Lustigt att så många ogillade oliver, trodde inte det var så vanligt. Båda mina barn ÄLSKAR oliver, de kan äta en hel burk om jag inte hejdar dem 😅 kapris är också en favorit här. Och rödbetor. Men nåde mig om jag försöker servera helt vanlig pyttipanna...
Jag är likadan, mamma och pappa fick sätta en maxgräns på 5 oliver när jag var liten för annars kunde jag äta precis hur många som helst. Det kan jag fortfarande, men nuförtiden får jag göra det också :D Oliver är i min värld en av de vanligaste sakerna som folk börjar tycka om först i vuxen ålder!
 
Lustigt att så många ogillade oliver, trodde inte det var så vanligt. Båda mina barn ÄLSKAR oliver, de kan äta en hel burk om jag inte hejdar dem 😅 kapris är också en favorit här. Och rödbetor. Men nåde mig om jag försöker servera helt vanlig pyttipanna...
Låter som mina barn när de var barn! Oliver, parmesan, kapris var standardtillbehörtill allt, rödbetor fick typ ransoneras annars hade de ärit rödbetor till exakt allt, och gröna ärtor var typ som smågodis.

Jag var superpipplig som barn. Idag är jag det inte, annat än att jag dissar en hel del saker av ren principer, som avocado, ekokyckling eller vindruvor eller utomsäsong-frukt och grönsaker typ.

Jag ångrar att jag inte visste hur gott det var att äta fisk när jag var barn, skulle kunna leva på exv varmrökt lax resten av mitt liv om det skulle krävas.
 
Låter som mina barn när de var barn! Oliver, parmesan, kapris var standardtillbehörtill allt, rödbetor fick typ ransoneras annars hade de ärit rödbetor till exakt allt, och gröna ärtor var typ som smågodis.

Jag var superpipplig som barn. Idag är jag det inte, annat än att jag dissar en hel del saker av ren principer, som avocado, ekokyckling eller vindruvor eller utomsäsong-frukt och grönsaker typ.

Jag ångrar att jag inte visste hur gott det var att äta fisk när jag var barn, skulle kunna leva på exv varmrökt lax resten av mitt liv om det skulle krävas.
Gröna ärtor direkt från frysen tycker vi här är riktigt godis alltså, sanslöst gott! Nog den "grönsak" som faktiskt går ner utan att någon tänker på det.
Men oliver har jag inte ätit på många år. Avskydde det som barn, råkade äta en för typ 20 år sedan och den var lika äcklig då och undviker dem som pesten i dag. Det kommer jag nog aldrig att tycka om. Märkligt nog, för jag vet inte ens hur de smakar om jag ska beskriva det....
 
Låter som mina barn när de var barn! Oliver, parmesan, kapris var standardtillbehörtill allt, rödbetor fick typ ransoneras annars hade de ärit rödbetor till exakt allt, och gröna ärtor var typ som smågodis.

Jag var superpipplig som barn. Idag är jag det inte, annat än att jag dissar en hel del saker av ren principer, som avocado, ekokyckling eller vindruvor eller utomsäsong-frukt och grönsaker typ.

Jag ångrar att jag inte visste hur gott det var att äta fisk när jag var barn, skulle kunna leva på exv varmrökt lax resten av mitt liv om det skulle krävas.
Haha, låter verkligen likt! Min yngsta tog hela parmesanosten i händerna och började gnaga... Men jag får inte riva den över hennes mat!

Ja så mycket mat jag önskar att jag vågat prova tidigare. Jag var så rädd för att få någon äcklig smak i munnen att jag vägrade prova något nytt alls, långt upp i åldern.
 
Lustigt att så många ogillade oliver, trodde inte det var så vanligt. Båda mina barn ÄLSKAR oliver, de kan äta en hel burk om jag inte hejdar dem 😅 kapris är också en favorit här. Och rödbetor. Men nåde mig om jag försöker servera helt vanlig pyttipanna...
Samma här med både mig och barn.
 
Jag är tvärtom, åt mycket som barn som jag inte äter nu som vuxen. Till exempel surströmming, korv, pölsa, isterband. Finns säkert något som jag inte åt som barn som jag äter nu men det mesta har gått åt fel håll!
 
Låter som mina barn när de var barn! Oliver, parmesan, kapris var standardtillbehörtill allt, rödbetor fick typ ransoneras annars hade de ärit rödbetor till exakt allt, och gröna ärtor var typ som smågodis.

Jag var superpipplig som barn. Idag är jag det inte, annat än att jag dissar en hel del saker av ren principer, som avocado, ekokyckling eller vindruvor eller utomsäsong-frukt och grönsaker typ.

Jag ångrar att jag inte visste hur gott det var att äta fisk när jag var barn, skulle kunna leva på exv varmrökt lax resten av mitt liv om det skulle krävas.
Helt off-topic, men av vilken anledning dissar du eko-kyckling?
 
Det enda jag kan komma på som jag inte gillade smaken av som barn men gillar nu är kaffe. I övrigt åt jag nog allt då som jag äter nu. Möjligtvis har jag blivit mer selektiv med vad jag äter genom åren - jag vill att mat ska vara gott och inte bara vara bukfylla, liksom. Gillar verkligen inte snabbmat typ Mc Donald’s, till exempel, och har svårt för en del traditionell husmanskost - kalops, dillkött, bruna bönor, ärtsoppa, rotmos... Äter heller inte lösgodis och dricker inte läsk. Älskar däremot kryddstark mat - thai, indisk, mexikansk - och alla former av fisk o skaldjur (utom ostron).
 
Många grönsaker som broccoli, blomkål, vitkål och olika sorters bönor var ingen hit när jag var liten men det älskar jag nu. Jag tror främst att det var för att det bara serverades kokt vid sidan av en måltid. Jag lärde mig uppskatta det genom att äta det i grytor, wokade, strimlade i sallad etc och smaksatta med kryddor. Havregrynsgröt gillade jag inte heller men det gör jag nu. Mörk choklad är en annan grej som jag inte såg vitsen med som barn men nu gärna äter lite av :)
 
Mögelost började jag äta förra året typ. Har absolut inte klarat annat än vitmögelost, och då ganska färsk och kylskåpskall sådan. Nu har jag sällat mig till pensionärsgänget som står och dreglar över osten som ser ut som en amöba (och antagligen är så gammal att den snart kan gå själv).

Även vanlig stinkost var vidrigt när man hade intakta smaklökar. Minns att jag fick lämna rummet när Gamle Ole kom fram. Nu käkar jag hans farfar med god aptit
 
"varma grönsaker" åt jag absolut inte som liten. Det innefattade alla typer av kokta, stekta, grillade och wokade 😅 av fisk åt jag bara fiskpinnar typ.
Nu för tiden wokar jag gärna blandade grönsaker (även om jag undviker minimajs), det och en kyckling/vego schnitzel är "latmat" nu, och beställer jag thaimat så äter jag även grönsakerna 😂
Gällande fisk äter jag nästan varje vecka lax eller färsk tonfisk. Och har provat både sej och kummel tack vare min matkasse senaste månaden och tyckte det var gott!
 
Havregrynsgröt. Åt ingen som helst gröt när jag var liten. Sedan gjorde jag praktik på ett äldreboende och tyckte att Havregrynsgröt verkade gott. Även råggröten verkar god. Den har jag däremot inte provat. Men Havregrynsgröt med äpplemos och mjölk är ju hur gott som helst.

Ostkaka. Älskar numera Ostkaka. Smakade på det i affären. Fick sylt och grädde till. Det var grymt gott.

Ost med lite smak. Typ präst och herrgård. Började inte äta det förrän förra året.

Mögelost har jag lärt mej uppskatta i maträtter
 
Har alltid ätit nästan allt. Men i barndomen var inte mat allt vad det är idag. Jag vill minnas att variationen var betydligt mindre. Så det är mycket jag tycker om att äta idag som jag aldrig fick möjlighet att smaka som barn.

Men tycker inte om lever eller njure i gryta, och det håller i sig. Eller ostron, det mest överreklamerade slemsnoret som finns.
 
Funderat mycket men kommer inte på något alls som jag ändrat mig till att tycka om som vuxen. Finns fåtal rätter jag gillade/tyckte var ätligt som barn men inte nu längre dock :angel:
 
Havregrynsgröt. Åt ingen som helst gröt när jag var liten. Sedan gjorde jag praktik på ett äldreboende och tyckte att Havregrynsgröt verkade gott. Även råggröten verkar god. Den har jag däremot inte provat. Men Havregrynsgröt med äpplemos och mjölk är ju hur gott som helst.

Ostkaka. Älskar numera Ostkaka. Smakade på det i affären. Fick sylt och grädde till. Det var grymt gott.

Ost med lite smak. Typ präst och herrgård. Började inte äta det förrän förra året.

Mögelost har jag lärt mej uppskatta i maträtter
Glömde ju det viktigaste av allt. Smörgåstårta :d vilken tur att jag lärde mej äta det.

Kom på att jag äter ju faktiskt fler grönsaker nu. Brytbönor, paprika, älskar rå lök men ska undvika det säger min mage. Tillagad går bra. Äter även blomkål om det är i kines/thai-mat.

Men överlag är jag lika kräsen som när jag var liten.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 197
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp