Bukefalos 28 år!

Mat och sovbekymmer bäbis

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Jag klurar på hur jag ska få lite ordning på tillvaron med nya bebben. Han är en månad gammal idag.
Enligt Anna Wahlgrens bok är svaret på bekymmer att man ska mata ungen. Hon menar att då försvinner "överlevnadsångesten". Hon har ett exakt schema hur man ska mata och hur länge den ska sova osv och om man följer detta fungerar allt perfekt.Stämmer detta???
Den nya lilla bebben skriker och tjoar gärna, och sover ganska korta sekvenser. Jag tycker det är jobbigt och vill att han ska sova lite längre (3 timmar gärna på natten). Han går upp ordentligt i vikt och mjölken rinner över ordentligt och han bajsar mycket. Ska man verkligen mata vidare även om det kommer upp en ordentligt skvätt mjölk? Då är det väl stopp i magen?
Med min äldre kille var det lite bekymmer med magen men han skrek aldrig, utan klämde och knorrade. Det gör denna också, men han skriker en hel del (jag är bortskämd med den förra som aldrig skrek). Men som jag minns det så blev det bättre i magen med tiden och jag tänker mig att det är tarmar och sådant som behöver "mogna" och komma igång.
Har ni försökt påverka nattsömnen? JAg gjorde så med Julian att jag försökte skjuta på nattmålen tills han sov en hel natt när han var ca 4 månader, och sedan sov han hela nätterna eller i alla fall 6 timmar. Nu sover han 12 timmar och har gjort det länge. Men med denna försöker jag göra detsamma, men det är mycket svårare.
Hoppas att ni hajar vad jag skriver, blir lite konstigt när man har en bebbe i bakgrunden som skriker lite då och då. Jag vill alltså ha tips och förslag på vad ni har gjort och vad som kan funka osv. Är helt slutkörd ibland med huvudvärk av för lite sömn och ont i axlarna av att bära på bebben hela tiden. Det är dessutom svårt att få honom att somna och jag vill heller inte vänja honom vid att man måste bära hela tiden, utan vill att han ska lära sig att somna själv.
 
kan det vara kolik?

Emma vaknade och skrek en massa i början, kopplade genast ihop det med att hon fick ont i magen av att jag drack/åt mjölkprodukter (storebror är allergisk) och när jag slutade helt med det så blev det bättre, hon fick även minifomdroppar som är mot kolik, nu när hon är 3 1/2 månad så funkar det att jag äter pizza ngn gång ibland utan att hennes mage protesterar, men däremot är blomkål helt förbjudet här hemma... napp var oxå ngt som kom som en räddning för oss - Emma är inte alls lika fixerad av att tutta hela tiden som Robin var - hon blir snarast sur om det kommer mjölk och hon bara vill "gosa"...

att dom kräks är ingen fara, vill dom ha mera så är det bara att ge (men som sagt Emma hon äter tills hon är nöjd och sen vill hon inte mer)
 
Sv: Mat och sovbekymmer bäbis

Min egen upplevelse av att mata mata och mata är inte så poistiv. Har barnet ont i magen så är min uppfattning att ju mer man matar desto mer ont får han. Så var det för mina båda, fast de ammades inte. Eftersom de fick flaska hade jag koll på hur mycket de åt och hur ofta de åt och visste att när de verkade ha ont i magen och "trodde" sig vara hungriga så var de inte det så jag då fick de ingen mat. Inte svälte jag dem, men att försöka hålla regelbundan tider för dem och se till att de verkligen var mätta varje gång de åt ( var tredje timme) så kunde jag trösta, massera och bära när de fick ont i magen. Detta fungerade för mig och mina barn och magknipet släppte snabbt.

Den här Anna Wahlgren kan mycket och mycket av det hon säger är vettigt, men jag håller inte med om allt hon tycker. En lite snällare variant av 5 minutersmetoden använde jag på mina pojkar. Nr 1 var svår att få att soman hela natten, men nr 2 gjorde det från 4 månaders ålder, så alla är absolut inte lika. Välj det du tycker är vettigt och gör lite som du vill och passar er och bebisen så blir det säkert bra i alla fall!!
 
Sv: Mat och sovbekymmer bäbis

Jag tycker också att det verkar logiskt att inte mata om det är fullt i magen och de har magknip. Vill också hålla på tider någorlunda. Nu verkar det vara så att magen trasslar vartannat dygn, så laktosintolerans eller likn tror jag inte att det är. Men det är jobbigt att inte kunna gå på toa eller diska upp lite snabbt efter maten, men jag antar att det släpper.
 
Sv: Mat och sovbekymmer bäbis

NEJ! Inte AW till småttingar. Jag får rysningar...

Men du säger att du har mycket mjölk, där kan du ha lösningen. Hur ofta byter du bröst? Har du mycket och byter bröst ofta så är det lätt att de får i sig en massa förmjölk hela tiden, vilket ger kort mättnadskänsla (den ska ju släcka törsten) och kan även ge gasig/orolig mage.

En otroligt snabb lösning, nästan magisk, om det är där problemet ligger, är att börja ge från samma bröst i t.ex 3 timmar i sträck, sen byta. Fortsätt mata på så länge han tar bröstet. Då ger du också brösten en chans att vänja sig vid lugnare takt på produktionen. När man vill få upp mjölken växlar man bröst ofta, du vill ju minska mängden en aning så gör tvärtom.

Har du nån sjal eller så att bära honom i? Gör underverk för att få händerna fria och få knodden att sova längre pass.
 
Sv: Mat och sovbekymmer bäbis

Måste hålla med om att AW kan ha mycket bra idér men inte alla... Alla ungar är inte likadana bara för att hennes var det... Jag fick aldrig ammningen att fungera problemfritt så jag skulle nog råda dig till att prova Magdalenas råd först och främst. Sen även bärsjal/bärsele, det var det enda ställe elin var nöjd länge... Lägg dig och sov när bebis sover även om det är massor du skulle behöva göra, strunta i det ett tag och se till att överleva istället! Kan du få avlastning på något sätt? Någon som kommer och bär bebis en timme eller diskar eller något annat? Det kan göra underverk med ens eget humör och få mycket att se ljusare ut!
 
Sv: Mat och sovbekymmer bäbis

Det brukar ju ta ca 3 månader innan bebban landat och bestämt sig för hur det ska vara, låt barnet äta när det vill och sova när det vill det ordnar på sig till slut. Jag har alltid upplevt att det bara blir sämre om man börjar trixa med dem.
Sen tycker jag att barnvagnen var det bästa när de var riktigt små, jag använde den mer inne än ute.
Men jag bor stort och rymligt. Hade barnvagnen med mig när jag flyttade mellan rummen så att det hela tiden rörde sig kring bebisen. Perfekt på natten när de vaknade till bara att sträcka ut handen och rulla lite. Bebisar tycker ju oftast bättre om att ligga lite trångt.
Men jag vet inte om det går köpa riktiga liggvagnar eller om det bara finns "Cadillacs", men begagnat borde ju finnas.
 
Sv: Mat och sovbekymmer bäbis

Hanna vaknade och låg och "pratade" på nätterna i början. Och så hade hon ont i magen; var orolig. Gav minifom och det blev bra mkt bättre på ett par dagar!

Nu när hon är 3 månader så sover hon från ca 21 till 01 i spjälsängen, sen när hon vaknar för att amma så tar jag upp henne och ammar i sängen. Jag somnar oftast medans jag ammar, så hon får sova kvar där.
Sen sover hon till 4-tiden, och ammar en gång till då. Sen sover hon till 8-9 någongång :D

JAG tror inte på att begränsa amningen och närheten i början (fast det är skönt att hon kan sova själv i spjälsängen några timmar nu, det gick absolut inte första tiden).
 
Sv: Mat och sovbekymmer bäbis

Okej. Grejen är den att han vill inte dia så länge när han är trasslig i magen. Han diar en liten kort stund, dåsar till, vaknar och knorrar, vill inte riktigt dia men om man trugar länge kan man få honom att dia lite till. I natt var det dock bättre igen, så det verkar verkligen vara varananna dag! Då diar länge och sover sedan i tre timmar, underbart!

Ska kanske köpa en bärsjal och prova! Jag VET ju att det blir bättre med tiden, det blev det ju med Julian, men det är lätt att misströsta när man inte får sömn!

Som ni också tycker så tycker jag med att AW verkar ha lite märkliga idéer, även om en del av hennes uppfostran är vettig. Men det här att en metod funkar på alla barn är väl lite konstigt.
Jag ska prova att amma längre från samma bröst, och bärsjal. Nu ska jag klä på mig och ta med bebben, en av hästarna och mannen och åka och prova ut en ny sadel hela dagen! Tack för era tips! :-)
 
Sv: Mat och sovbekymmer bäbis

Hejsan!
Jodå, nätterna är bättre nu då han sover från ca 22/23 till 02 och sedan till 5 så jag känner mig relativt pigg. Jag har kommit på att han gärna vill äta, prata, bajsa, titta, äta, prata osv i en ganska lång period innan han är helt mätt. Och så är han nog väldigt social också. Vill absolut INTE sitta i babysittern när jag ska äta middag eller lunch, annars går det bra!
Har ingen bärsjal, tror jag struntar i den eftersom jag tror att han kommer att lugna sig med tiden som storebror gjorde. Ibland verkar han ju ha lite ont i magen (köpte förresten droppar men har inte provat) men oftast verkar han vilja bi ompysslad med och sitta/hänga i knät och titta på allt. Men jag försöker lyda ditt råd och mata från samma bröst en längre period.

Lite av problemet kan ju vara att man vill och måste göra så mycket annat. Pyssla med storebror, diska, laga mat, gå på toa, vara på Buke, göra foder, mocka osv. Men det gäller att skära ned på allt de dagar de är krångliga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 197
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 355
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 993
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp