Mat & ohyra

paradiset

Trådstartare
Vår nya hund måste vi nog byta foder på. Han äter nu 2 koppar av RC Medium Junior men bajsar jättemycket 3 ggr om dagen och det är kladdigt i botten på varje hög. Dessutom kliar han sig.

Är lidls ngt att ha? Har läst mig till det ska vara likt RC? Har Lidl runt hörnet typ...

Annars vad skiljer Eukanuba och Standardt åt?

Och utöver det behöver man ngt annat? En pudeluppfödare gav sina ngt tillskott över maten som skulle hålla tänderna friska. Hur håller man tänderna friska annars?

Jo han luktar inte så gott ur munnen men vet inte om det "ska" lukta så eller ej. Luktar ju inte ruttet men "hund".

Sedan undrar jag hur ni gör med fästingar och brukar hundar lida av mygg?
Jag har switch hemma till kaninerna mot fästingar och annan ohyra som är effektiv men snäll. Ursäkta mina okunniga frågor :o

Vad rekommenderar ni för klotång som ej är för dyr men bra, ska då helst fungera på kaninen oxå eftersom min gamla är trasig ändå.
 
Sv: Mat & ohyra

Om du ger ett bra foder ska hunden inte ha tillskott. Om det är Plaque Off animal uppfödaren ger så är det för att eventuellt undvika att hunden får tandsten. Det går precis lika bra att hålla tandstenen borta genom att borsta tänderna. Borstningen tar även bort lukt. Så finns det tuggisar som ger bättre andedräkt. Fråga i Zoo-butiken, Ica Maxi har dem också.

Prova att ge t ex lamm och ris eller ett foder med kyckling i. Det finns lite olika märken, men välj inte lågprisfoder. Man tjänar ingenting på det eftersom hunden ska äta så mycket mer för att få i sig samma näringsämnen.

Fråga i en Zoo-butik om de har en klotång du kan använda till både och. Till hundar finns 2 sorter, den s k giljotinen som har ett skär inuti en "ögla" som fungerar på samma sätt som en giljotin och så en som fungerar ungefär som en sekatör.

Det är inte säkert att hundar tåler samma medel som kaniner mot fästingar och ohyra. Man kan t ex krossa vitlök och blanda med vatten och spraya på hunden eller så kan man ge lite hackad vitlök i maten eller separat. Jag brukar ge ungefär 1/4-1/3-dels liten klyfta till min hund som väger 6,5 kg. Inte varje dag, men när jag känner att han inte luktar vitlök så får han. Cirka var 3:e dag.
 
Sv: Mat & ohyra

Fast vitlök är, precis som all annan lök giftigt för hundar.
B vitamin funkar lika bra, då det är just B-vitaminet i vitlöken som gör att det fungerar.
 
Sv: Mat & ohyra

Ja det har jag oxå läst att vitlök har visat sig ( tävlingshästar ) ge järnbrist.

Ok B-vitamin Finns det i zoobutik?

Finns det ngn mall man kan gå efter vad som är lagom för en hund att bajsa? 1 gång, 2 grr eller hur bajsar era?
 
Sv: Mat & ohyra

Du har t ex Shy Feeder på Granngården, själv ger jag öljäst.
Min hund bajsar 1 - 2 ggr/dag.

mvh
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 886
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp