mat till 9 månadersbebis

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
jag har läst att man kan ge olika maträtter nu ..som man lagar själv :) typ blodpudding .falukorv.kalvsylta.Men det står inget om hur man tilllagar :confused: .Jo förresten ,om korven att den ska koka ..men hur länge :confused:
Är det nån som vet.....
 
Sv: mat till 9 månadersbebis

Nja, du tillagar väl maten på ungefär samma sätt som till vuxna. Det enda som är riktigt viktigt och som man skall tänka på är att så små barn inte skall få i sig för mycket salt. Deras njurar är inte riktigt färdiga än, så de kan inte koncentrera urinen och får därför svårt med salt.

Barn under ett år bör heller inte äta spenat.

Hur länge korv bör koka beror ju på vilken sorts korv det är.... Men, som sagt, du tillagar ju på samma sätt till barn som till vuxna.
 
Sv: mat till 9 månadersbebis

Ja´g har aldrig kokat korv förut inte heller blodpudding :o :D Det jag kan helt 100 på,är att koka potatis och grönsaker.använda osaltat smör och röd mjölk.
jag vet att man inte ska använda salt och kryddor.
 
Sv: mat till 9 månadersbebis

Kryddor måste man väl kunna använda? Det är väl saltet man ska vara sparsam på? :confused: Och kolla i kryddblandningar att det inte är hälften salt, typ. Men peppar, örtkryddor, curry mm borde väl vara okej?
 
Sv: mat till 9 månadersbebis

Jag steker blodpuddingen lätt och ger från det som inte är stekt liksom. Korv kokar jag ihop med t.ex makaroner och grönsaker. Kryddor använder jag, Persillade är en höjdare på att ge bra smak, persilja, dill och andra kryddor är ju också bra smaksättare. I länder där det är hett innehåller barnmaten starka kryddor för att framkalla svettning, så det är ju knappast farligt att ge stark mat så länge man skippar saltet.

Fiskbullar värmer jag i micron!
 
Sv: mat till 9 månadersbebis

Min lilla kille på 9 månader äter det vi äter, det som går gör vi "plockmat" av så han kan sitta och pilla lite själv, börjar blir riktigt duktig nu så hundarna kommer inte se ut som julgrisar till jul som tur är :)

Han har iofs fått order av BM pga dålig viktuppgång att äta vadsomhellst utom tomater, jordgubbar och spenat som inte bör ges innan 1 års ålder. Han är OTROLIGT aktiv och går istortsett redan så det går mkt energi :crazy:

Blodpudding steker jag lätt på låg värme så den blir varm helt igenom utan att få färg...delar i bitar och sen har han att göra en liten stund. Falukorv tillhör inte favoriterna så där har jag inga tips tyvärr men att koka låter ju bäst.
Som ngn annan skrev så är fiskbullar i micro helt suveränt :)

Jag skulle vilja säga att du kan ge det mesta men försök koka med kryddor (alltså inget salt) istället för att steka.
 
Sv: mat till 9 månadersbebis

tack ni som svarat :bow: jag ska försöka laga lite mat ,och hoppas på att jag lyckas :D
 
Sv: mat till 9 månadersbebis

Tänkte bara säga att jag hade jätteambitioner om att laga hemgjord mat till dottern och stod även och gjorde storkok med olika maträtter som hon totalratade... Däremot älskade min man min barnmat då han inte är särskilt förtjust i kryddstarkt som jag... :angel:
Men hon överlevde i början på burkmat och sen när hon lärde isg att tugga så äter hon samma mat som oss... Vilket ofta går bättre än burkmaten numera... Hennes favoriter för tillfället, drygt två år gamal är oliver, tapenade och pasta... Säger man bara att det är pasta så äter hon allt...
Om du ska göra pasta till din bebis så kan jag tipsa om risoni, liten pasta som man inte behöver dela! Elin älskar den! Sen finns det en underbar maträtt med kyckling, soltorkade tomater, feta ost och cremefrachir som går hem hos alla stora som små!

Blodpudding gillade hon faktiskt från början, jag kokade den i mjölk ibörjan men numera steker jag den.
Som plockmat gillade elin när hon var liten och numera oxå, majs, riven ost, gurka, lite kokt köttfärs ibörjan numera tacokryddad, paprika och små bitar mjukt tacobröd... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: mat till 9 månadersbebis

Vid nio månader har mina ungar ätit av vår mat, det jag tagit bort är spenat och honung som man inte ska ge till småbarn.
 
Sv: mat till 9 månadersbebis

Åh, sån där risoni måste jag ju testa! Nu sitter jag och skär spagetti i minibitar, det tar sin lilla tid!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 385
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 027
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 878
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
394
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp